Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger(moskusand)  (Læst 3585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Ællinger(moskusand)
« Dato: 30 ſeptember , 2012, 06:24 »
Godmorgen til jer friske mennesker!!!

Ville lige høre om jeres erfaring med at sætte to damer(moskusænder) sammen, de har hver deres flok ællinger, der er 4 dage imellem dem(ællingerne). Vi flytter dem ind i en indhegning tæt på huset, for at forbygge rov-fugle angreb. Hunden kan også komme hele vejen rundt om indhegningen, så han kan være med til at forbygge sådanne angreb...det har virket optimalt indtil nu, men har ikke prøvet at sætte 2 sammen...de skal kun gå der til ællingerne er omkring 1 måned cirka, de skal havde en hvis størrelse ihvertfald. De 2 damer kender hinanden fra ande gården, men når deres afkom er der, kan det jo godt være anderledes. Hvad siger i, der har erfaring med dette?
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Ællinger(moskusand)
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2012, 21:19 »
Det har jeg såmænd gjort tidligere uden problemer. Forsøg du bare  ;)
Lars

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ællinger(moskusand)
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2012, 22:42 »
Jeg ville nu være lidt forsigtig og overvåge, hvordan det spænder.

I min erfaring vil de to damer højst sandsynligt starte med at skændes, måske endda slås.

Nogle gange finder de fred med hinanden og deles om ællingerne, andre gange stjæler den ene andemor alle ællingerne.

Jeg har én gang oplevet, at en andemor slog de andres (nyklækkede) ællinger ihjel, hvis de ved en fejl fik sneget sig ind til hende og hendes kuld. Dog heldigvis kun med denne ene and...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Ællinger(moskusand)
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2012, 21:00 »
Tak for jeres svar......!

Det gik i vasken, de målte lige hinanden og så gik der lige en lille times tid, så fløj den ene over indhegningen og gik over til de andre..satte ællingerne over til hende, men da jeg kom hjem idag stod de bare ude i regnen og pippede, mens deres rugemor var gået ind sammen med de andre...så ikke den vilde succes med det!!!!
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger(moskusand)
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2012, 21:28 »
jeg har kun prøvet få gange det er lykkedes og gået godt.

jeg har altid mine gående alene med deres ællinger, i hver deres indhegning. de er senere hen lukket sammen i et stort areal.


de sidste to kuld jeg fik med 4 dages mellemrum gik også sådan. ville lukke dem ud i haven som jeg plejer og gjorde det med begge samtidig. det gik utroligt nok godt og pludselig gik de alle sammen. nu går begge mødre sammen i indhegning med fælles ællinger.

det er lidt forskelligt hvor stride de er mod hindanden og hver deres ællinger. ville dog aldrig lukke nogen sammen når ællingerne er så små. har kun gjord det når de er mellem en måned og to. eller ældre.

jeg tænker hos mine, at det er gået godt fordi begge mødre er af samme alder (og kuld) og ællingerne er så tæt på at være lige gamle. de kan nemlig være mere stride mod hinanden end mødrene. mine går så kun med et hegn i mellem, når de er små.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tom Waits

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Ællinger(moskusand)
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2012, 20:02 »
okay, mine er også samme alder, dog er de ikke fra samme køn...måske derfor det ikke gik
1,1 Hund
2,2 langhåret misser
1,5 Dansk landrace
1,2 moskusænder
og selvfølge en dejlig kæreste og en skøn lille dreng og en skøn lille pige.