Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gamle andemor vil ikke ud....  (Læst 1843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Gamle andemor vil ikke ud....
« Dato: 11 December , 2008, 13:55 »
Hm, nu endelig ro i stalden, kun 1 andrik til 4 damer. Har I prøvet at en and ikke vil ud? - for ca. 4 uger siden (da havde jeg 3 andrikker til 4 damer...for lidt..) og det gik galt med den gamle andemor. Hun fjerede kraftigt og kunne ikke flyve væk fra dem, en dag var hun væk og hun havde gemt sig i en anden stald, hvor jeg fandt hende efter flere timers søgen.

Andrikkerne havde været hård ved hende og hun blødte fra ryggen, jeg undersøgte hende og heldigvis var det overfladisk, men grimt var det at se. 

Så var det sket....andrikkerne blev forment adgang til stalden, damerne holdt jeg indenfor i stalden. Gåsen Gurli blev båret ud og ind morgen og aften.... Andrikkerne sov derefter udenfor oppe på muren af gyllebeholderen (der kunne de fint flyve op) og fik også mad udenfor.

Nu er der fred og ro efter at de 2 andrikker er væk - men gamle andemor går kun hen og kigger ud - og vupti, vender om og tøffer hende til hendes stamplads i stalden. Hendes fjer er endnu ikke alle fuldt udvoksede - er det derfor hun ikke går ud? - altså at hun ved, at hun er et nemt bytte? - eller kan en and huske at den er blevet "overfaldet" af andrikker?.....

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Gamle andemor vil ikke ud....
« Svar #1 Dato: 29 December , 2008, 08:34 »
Så lykkedes det.....for et par dage siden, besluttede jeg mig for, at nu skulle hun altså ud....hendes fjerdragt er rigtig fin igen og hun baskede rundt med vingerne inde i stalden.

Jeg fik hende stille og roligt "jaget" ud - og vupti, var hun inde igen, inden jeg fik set mig om. OK, tænkte jeg, al begyndelse er svær...dagen efter det samme igen - så jeg fik hende ud igen for 2. gang den dag - og tja, så var alt åbenbart OK. Jeg gik rundt med hende derude og holdt andrikken på afstand....kunne se hvordan hans øjne rullede, men han har jo 3 andre damer at holde styr på. Efter ½ time gik det super-fint og nu går "gamle andemor" selv ud sammen med de andre....dejligt...

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Gamle andemor vil ikke ud....
« Svar #2 Dato: 29 December , 2008, 09:19 »
Lyder dejligt, at hun er kommet ud til et andeliv igen  :D
Måske er det et resultat af at fjerkræ ikke har så lang en hukommelse  ;) men jeg håber da andrikken så opfører sig som en gentleman... så hun ikke skal flåes op i ryggen igen.
Held og lykke med flokken  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid