Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: November-ællinger  (Læst 9492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
November-ællinger
« Dato: 19 November , 2008, 22:43 »
Jubiiiii... Andemor har idag præsteret indtil nu ca. 10 små gule, dunede vidundere - på 37. rugedag. Hun ruger stadig, så måske kommer der et par stykker til.... De ligger i en hesteboks, hvor jeg har indrettet et hjørne til "kindergarten", men jeg regner med, at jeg er nødt til at flytte dem, da der ellers bliver pladsmangel inden længe (hesten bor der jo også).

Jeg har et stort skur, hvor jeg har lavet "indhegning" af halmballer og etableret varme, hvor jeg vil flytte dem til. Har nogen af jer erfaringer med at flytte ællinger + andemor? Hvordan gør jeg mon det lettest? Andemor er jo ikke just tam! (AV)
« Senest Redigeret: 19 November , 2008, 22:51 Fra ida »
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: November-ællinger
« Svar #1 Dato: 19 November , 2008, 22:59 »
Ida
Tillykke Tillykke sikke da et skønt syn,  <E fordi du deler med os andre.
Jeg har ikke en sk.. forstand på ænder/ællinger men ville bare ønske tillykke.
Ande folket må på banen med svar <Q 
« Senest Redigeret: 20 November , 2008, 10:37 Fra linda andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: November-ællinger
« Svar #2 Dato: 19 November , 2008, 23:11 »
Hvor er de pragtfulde  <I
Har heller ikke spor forstand på ænder og deres afkom, men hvis du nu putter ællingerne i en stor kasse, mon så ikke mor and hopper ned til dem og så kan du flytte dem alle uden for meget hakken  ::) Idé??
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: November-ællinger
« Svar #3 Dato: 20 November , 2008, 06:27 »
Åh, hvor de bare søde  <I <M <I <M <I <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: November-ællinger
« Svar #4 Dato: 20 November , 2008, 09:33 »
Tillykke med de små.

Jeg ville lade hende ligge til hun selv mener tiden er inde. Ind i en kasse med hende, så skader hun hverken dig, ællingerne eller sig selv, mens du flytter de små, mad og vand.
Hilsen Susanne

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: November-ællinger
« Svar #5 Dato: 20 November , 2008, 12:54 »
Ej stort tillykke - flot gjort af andemor...

I de første døgn ville jeg lade dem være - og efter sådan 3-4 dage begynder de allerede at "storke" rundt, så da ville jeg flytte dem på det tidspunkt.

Men selvfølgelig - hvis hun kan have alle under sig og varme dem, så er det bedre at flytte dem lidt før.

Flytning: tja, når forskrækkelsen først har lagt sig oven på de første 2-3 hak i hånden, så synes jeg ikke det er så slemt, så er man lidt forberedt på, at det giver nogen "rap" fra andemor. Ellers et par tynde handsker tager det værste...

Jeg ville tage ællinger for sig i en kasse - og andemor for sig - hvis kassen nu ikke er så stor, så sker der ihvertfald ikke noget med de små. Er ællingerne først til sted i det nye "hjem" så skal hun nok gå hen til dem.

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: November-ællinger
« Svar #6 Dato: 21 November , 2008, 00:20 »
Hej allesammen - og tak for jeres dejlige hilsener og gode råd.

Andemor og de søde små har det godt, og det er lykkedes at flytte dem til den dertil indrettede kindergarten, hvor der er mere sikkert at opholde sig, end hos de farlige hestehove....  Vi fik puttet andemor i en papkasse - hun var ikke spor tilfreds - og de søde små kunne flyttes ved at "grave" hele reden fri og bære den med et tæppe omkring. Andemor gik straks hen og varmede de små, da hun blev sat ned til dem... så alt er lutter idyl og nu venter jeg spændt på, om andemor nr. II, som ruger i andehuset også får småbørn snart. Der er gjort klar til endnu en familie i vores kindergarten.

Jeg lægger flere billeder på snarest.... :D
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: November-ællinger
« Svar #7 Dato: 21 November , 2008, 07:01 »
Hvor er det godt, Ida, dejlig nyhed.  <-
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: November-ællinger
« Svar #8 Dato: 03 December , 2008, 22:15 »
Der var dælme også gevinst hos andemor nr. II, selvom jeg næsten havde mistet troen  <L

I denne omgang (mandag den 24. nov) 8 fine ællinger, der ser SÅ små ud ved siden af det første kuld, der kom 5 dage før - men skønne er de!! En del æg blev således ikke til noget, men mon ikke kulden har taget livet af dem?

Jeg har fået et "fif" af min genbo, der har opdrættet både ænder, fasaner og agerhøns til udsætning, nemlig at koge nogle hønseæg (fjerne blommen) og mose hviden med en gaffel, hvorefter den serveres for de søde små (og deres mor). Det skulle gøre dem stærkere.... Har nogen herinde erfaringer med det ovenstående? Jeg har afprøvet menuen - og de er VILDE med det, især hos det ældste kuld er det en stor succes - men virker det?
« Senest Redigeret: 03 December , 2008, 22:17 Fra ida »
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: November-ællinger
« Svar #9 Dato: 03 December , 2008, 22:22 »
Kuld nr. I fotograferet i dag den 3. december - 14 dage gamle
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: November-ællinger
« Svar #10 Dato: 03 December , 2008, 22:32 »
Hvor er de da bare søde :D... Min høne rugede også en lile flok på 5 ud for nogle år siden. De var bare noget så søde, de syntes hundne så ikke, så den sprang over hegnet. Der var 4 andrikker og 1 and. Kun anden overlevede, men blev så også en glimrende julesteg ;)...

Håber jeg en dag også kan få et lille kuld ælligner som dig igen :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: November-ællinger
« Svar #11 Dato: 03 December , 2008, 22:39 »
Hej Mikkel. - Tak for din hilsen. Ikke så godt med hunden, der nappede dine kyllinger. Jeg passer også vældig på, at mine katte ikke får adgang til skuret, hvor ællingerne bor.

Min dansk-svenske gårdhund, Lucy, går dog med ud hver gang jeg fodrer ællinger. Hun sidder på halmballerne der er ællingernes "bur" og kigger på og er faktisk ret uinteresseret i ællingerne men er kun interesseret i mig og hvad jeg laver (jeg lader hende selvfølgelig ikke være alene med ællingerne....) Sjovt, ikke?
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: November-ællinger
« Svar #12 Dato: 06 December , 2008, 20:00 »
Hvad er det for nogle ænder?

Ida du skulle vel ikke ha lyst til at sælge en fire stykker??
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: November-ællinger
« Svar #13 Dato: 08 December , 2008, 13:41 »
Ja det er da godt nok underligt :D! Har hørt før at skal man have en hund til at være ligeglad med ænder, høns og andet skal amn binde en død høne i hvis det er høns man ikke vil have den skal tage. En and hvis det er dem den ikke skal tage, og så sætte den i halbåndet. Det skulle ordne problemet. Det lyder meget brutalt, men skulle hjælpe ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: November-ællinger
« Svar #14 Dato: 11 December , 2008, 11:29 »
Prøv engang (når du er der) at give kattene frit lejde....

Vi har 7 katte der frit går ud/ind og har i flere år haft ællinger. Selv endda hvor ællingerne gik lige forbi katten - kun ½ meters afstand - ja, så rørte de dem ikke. Andemor gik så i spidsen, men det var jo en lang række på knap 2 meter inden de sidste var forbi.

Jeg skal dertil lige sige, at blev kattene for nysgerrige, så var der altid en andemor på vej hen for at fnyse og puste sig op - DET skræmmer en kat. Et par nap har kattene også fået.... ;D - kattene har aldrig sprunget direkte ned efter ællinger eller lign.