Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?  (Læst 6448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Dato: 16 Oktober , 2008, 18:27 »
Uha - begge mine ande"damer" har lagt hver op imod 20 æg, som de siden i mandags har ruget på. Den ene i andehuset - og den anden i en hesteboks, under krybben. Jeg gætter på, æggene er befrugtede, for andefar har godt nok været flittig!!

Det er mit første andehold, så har nogen et tip til, hvad jeg gør? Skal damerne ha' lov at ruge ælliger ud på denne årstid? Hvor længe ruger de? Og hvis der kommer ællinger, skal de vel ha' lampe op - med hvor mange watt? Kan de overhovedet klare sig på denne årstid?

Håber nogen vil gi' mig gode råd!! ???
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2008, 19:04 »
Jeg synes godt nok det er sent at få ællinger, de ruger 35 til 38 dage og på den tid hvor de klægger så er der meget koldt, jeg ville tage alle æggene fra dem, til foråret så er de klar igen, og så er det en fornøjelse at se de små ællinger  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hans Jørgen Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2008, 19:37 »
De kan saktens få ællinger om vinteren og de kan også klare sig uden varme hvis det ikke trækker der hvor de går, gi dem et godt lag spåner eller halm
Hilsen
Hans Jørgen

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2008, 22:31 »
De kan godt få ællinger nu. Men det er sent på året. De vil klække omkring den 17. november og der kan det være koldt. Men hvis du om 10-14 dage evt. lyser deres æg, så kan du sortere evt. ubefrugtede fra.
Måske du så er nede på et mindre antal pr and. Så vil de have lettere ved at varme dem.
Har du god plads indendørs, så de ikke udsættes for regn og rusk 24 timer i døgnet, er det nok også en god idé.
Husk også godt foder til ænderne. Det er koldt og de skal bruge mere energi på at holde varmen, så hvis de kun går af reden 1 gang dagligt, så skal de ikke mangle foder.
Det kommer også til at koste mere at opfodre ællinger i den kolde årstid. Der skal jo noget til både at holde varmen og vokse.

Held og lykke med det  :D
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2008, 08:23 »
Jeg havde ællinger i foråret, og jeg brugte meget tid på at betragte mine ællinger, og hjalp med at sørge for at alle kom med ind i skuret, men alligevel døde der nogle af kulde, jeg havde på samme tid en vildand der fik ællinger, og skal jeg sige hvem der passede sine ællinger bedst, ja så vinder vildanden helt klart.
Det jeg vil sige med dette er, hvis du vil have ællinger nu så hæng en varmelampe op, så de små ikke fryser ihjel, og som Susanne skriver en god bund, og noget godt foder. Held og lykke med ællingerne  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2008, 21:14 »
Tak, allesammen, for jeres råd og fif. Nu er jeg mere tryg ved at lade damerne ruge videre. Jeg er helt vildt imponeret over så flotte reder, de ligger på. Mens de stadig lagde et nyt æg hver dag, så rederne lidt tilfældige ud, men NU er rederne utrolig flotte. - Helt runde og forede med halm og dun. Jeg vil se, om jeg kan få held til at tage billede af æggene, når damerne spiser.

Jeg har tænkt mig at følge rådet med at gennemlyse æggene om en uges tid -og med fare for at spørge utrolig dumt, vil jeg gerne vide præcist, hvordan ser jeg om de er befrugtede eller ej?

Jeg ser damerne gå af reden 1-2 gange i døgnet og sørger for, at der altid er mad i skålen. Kan det være en idé, at give ænderne vokse-foder, eller giver det ikke mening, før ællingerne er her?
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2008, 21:35 »
Hej Ida
Her ude i venstre side under artikler om avl klikker du på rugning.
I den artikel er der beskevet hvordan æggene skal se ud (ihvertfald når det er hønseæg.)
Der er også nogle rigtig flotte billeder af lyste æg i galleriet.
Held og lykke med de flittige damer.
MVH Lene

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2008, 10:57 »
Tak igen for hurtigt svar. Gode billeder af de lyste æg i galleriet. Jeg glæder mig til at se resultatet af den gennemlysning jeg vil lave i næste uge... vildt spændende...
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rugende moskusænder - på denne årstid - er det klogt?
« Svar #8 Dato: 19 Oktober , 2008, 20:39 »
Der er bestemt ingen grund til at give de voksne ænder voksefoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub