Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fritgående moskus ??  (Læst 4806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Fritgående moskus ??
« Dato: 22 Juni , 2011, 11:05 »
Jeg har læst og hørt lidt forskelligt om dette, så lige et par spørgsmål.

Hvor mange har fritgående moskus eller andre ænder i haven ?

Har vores ænder større chancer for at klare rævebesøg hvis de går frit ?

Og hvis nu de er ude om natten(moskus) hvor overnatter de så, og hvad så hvis ræven kommer forbi ?

Jeg overvejer at fjerne overdækningen på den gård ænderne går i, hegnet er omkring 1,5m højt. Men er i tvivl om de så flyver hen til huset om aftenen eller går til ro et eller andet sted på de 3 tønder land de ville få glæden af. Foder ville stadig være inde i huset som det altid har været til dem.

Ville en stødtråd rundt om indhegningen hjælpe hvis der ingen overdækning er ?


Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Fritgående moskus ??
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2011, 14:53 »
Her hos os har de altid gået frit - og det koster årligt 1-2 andedamer, selvom de kommer ind i stalden om natten. Mærkeligt nok aldrig andrikken, men de andrikker vi har haft, har været gode flyvere. Det er kun sket én gang at en andedame er taget på udflugt - hun kom selv hjem igen efter 1 uges "ferie". Jeg synes at det er rigtig hyggeligt med ænderne + 2 gæs der går frit rundt, kommer op i haven, vader rundt i staudebedene (nogle stauder bliver lidt maste, men hvad pyt....) og snasker løs...

P.t. har Vi en lille hyggeflok - 5 stk. moskusænder incl. herren Stinkadus. I de første år havde vi også ællinger - den største flok op til 60 stk. - og der røg også altid et par stykker til ræven.

Så vidt jeg ved, så skal man have 2 tråde forneden, hvis det skal være nogenlunde rævesikret - forskudt i højde og afstand ind til hegnet - ligesom jægerne har det i deres indhegninger til fasanopdræt.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Fritgående moskus ??
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2011, 20:56 »
vores moskusænder gik altid frit indtil i går. nu gider vi det ikke, vi har  mistet alt for mange på det sidste halve år. Men de hygger sig når de får lov til at nasse her og der. så kommer de og kikker forbi teressen, ligger sig under trailer eller lignn. hvis bare ikke den ræv...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Fritgående moskus ??
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2011, 18:13 »
Hej.
Vi har vores ænder og gæs i en stor indhegning på 8-900 m2 netop med 2 tråde m strøm. Vi har ikke set ræven. Så håber det er løsningen for os. Men til næste år laver vi noget større :D Men stadig m strøm.. Så ræven kan få lyn i næsen hvis han sku prøve. ;)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Fritgående moskus ??
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2011, 18:23 »
Jeg havde jo håbet de ville komme til huset indenfor indhegningen for at bade og spise, men jeg er godt nok i tvivl. For holdt de til der om aftenen kunne jeg lukke dem ind når jeg lukker for høns.

så lige nu ved jeg ikke om jeg tør løbe chancen og bare fjerne overdækningen, lige nu ligger anden og ruger inde i huset.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Fritgående moskus ??
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2011, 12:59 »
Hvis man lærer sine ænder at gå hjem om aftenen ligesom med kyllinger og gæs, så er de der ved aftenstide.
Mine gæs går selv i seng, og det har de gjort i mange år.
Da jeg havde ænder, gik de selv ind, forbi gæssene til deres eget rum, og det var sjældent at de ikke var inde når jeg skulle lukke. Hvis de var ude kunne jeg nøjes med at gå efter dem og lige ind.
Det er alt sammen et spørgsmål om vane, og om at få nogen til lige at hjælpe hvis de i starten fare lidt til højre og venstre. Mine voksne ænder havde klippet fjer på den ene vinge, og kunne altså ikke flyve hjemmefra.

Så vidt jeg ved sover moskus i træerne.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Fritgående moskus ??
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2011, 16:38 »
Hvis man lærer sine ænder at gå hjem om aftenen ligesom med kyllinger og gæs, så er de der ved aftenstide.
Mine gæs går selv i seng, og det har de gjort i mange år.
Da jeg havde ænder, gik de selv ind, forbi gæssene til deres eget rum, og det var sjældent at de ikke var inde når jeg skulle lukke. Hvis de var ude kunne jeg nøjes med at gå efter dem og lige ind.
Det er alt sammen et spørgsmål om vane, og om at få nogen til lige at hjælpe hvis de i starten fare lidt til højre og venstre. Mine voksne ænder havde klippet fjer på den ene vinge, og kunne altså ikke flyve hjemmefra.

Så vidt jeg ved sover moskus i træerne.

Tak for svaret Ina.

Ja jeg har går stadig og grubler over det, men er nået frem til at prøve og ta overdækningen af inden længe. De er jo vant til at blive lukket ind, så jeg må prøve og se om ikke de holder til omkring huset ved aften tid.