Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af ællinger  (Læst 7439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rie Møbjerg

  • Gæst
Udrugning af ællinger
« Dato: 17 Juli , 2008, 22:00 »
Hej ;-).
Jeg har med fremragende hjælp fra forskellige folk her på forum, fået fat i nogle campbell andeæg, som jeg henter om et par dage, når der er nok.
Jeg har indkøbt en rugemaskine, så nu er jeg klar til at øve mig - og jeg glæder mig.
Har (foreløbigt) to spørgsmål.
Har læst i nogle rugevejledninger :
1. At æggene skal luftes. Hvad betyder det, hvor tit, og hvornår i forløbet gør jeg det.
2. At det er godt at fugte æggene med varmt vand. Er det noget med en forstøver, og igen hvor tit, og hvornår i forløbet.

håber nogen vil hjælpe mig. På forhånd Tak.

Rie

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Udrugning af ællinger
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2008, 08:21 »
Jeg sidder og tænker på hvordan mine moskus ænder gør, de går fra reden ca 1 gang om dagen de spiser og tager et bad, når der så er gået en rum tid så ind i reden igen, har sendt dig en pb, men den nå det nu er ænder så ville jeg gøre som der står i vejledningen  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Udrugning af ællinger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2008, 08:50 »
Se rugevejledningen ovre til venstre, der står noget om andeæg
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lee

  • Gæst
Sv: Udrugning af ællinger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2008, 17:23 »
Jeg købte for et par år siden en rugemaskine på Lolland, vist nok America. fik hjælp fra en erfaren "ruger" på Møn. Det er vigtigt, at få fat på et termometer som viser Farhenheit, kan ikke huske hvor meget den skal stå på, men det er det mest nøjagtige. på vores rugemaskine kunne vi indstille fugtigheden via små skåle m/vand samt ventilator og udluftning indbygget i maskinen. Andeæg og hønseæg, skal ikke ha` samme luftfugtighed. Vi har lånt maskinen ud, og kommer faktisk nu i tanke om, at det er flere år siden - må hellere få den tilbage. Kan scanne vejledningen ind og sende den til dig via pc, hvis du er interesseret.

hilsner,
Lee

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Udrugning af ællinger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2008, 00:18 »
Kære Lee.
Tak for svaret.Har fået forskellige råd, som ikke følger den rugevejledning som kommer med maskinen, speceilt omkring luftfugtigheden. Var desuden så uheldig at ledningen til vendemotoren havde sat sig fast, mens mskinen egentlig skulle passe sig selv, og jeg var på ferie. så denne rugning er nok dømt til at mislykes. Men vil lige vente og se.
Glæder mig til at eksperimentere i årene fremover, og vil da blive glad for din vejledning også. Tror meget på praktisk erfaring.
Med venlig Hilsen Rie.