Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning af andeæg  (Læst 7529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Lysning af andeæg
« Dato: 30 Juni , 2008, 22:10 »
Nu har to af min svigerfars moskusænder ruget i præcis 35 dage, så i dag blev jeg hidkaldt, for (med min ringe erfaring udi lysning af hønseæg) at give min "ekspertvurdering" af æggene  ::) Jeg fik fat i et par æg og de så sådan mistænkeligt blå-/grønskjoldede ud. De lignede ikke hønseæg, som jeg "kender" dem, når der er en færdig kylling indeni. Er andeæggene mon rådne  ???
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Thomas Dalgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Lysning af andeæg
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2008, 22:31 »
Jeg har været ved at lyse mine andeæg i dag, hvilket jeg ikke har prøvet før. De skulle være lige op over (inden for de næste to-tre dage) og jeg synes, at de lignede billederne af hønseæggene der er her på siden under rugning. Tidligere når jeg har fået ællinger har de rådne æg været meget mørke og faktisk har det været muligt at lugte, at de var rådne! Som en sidste lille ting har jeg hørt, at rugetiden ind i mellem er op til 37 dage, hvilket jeg dog ikke selv har oplevet. Indtil denne gang er alle mine æg klækket efter 32 dage. :-\

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Lysning af andeæg
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2008, 22:49 »
Annette s:
Hvis der er blå/grønne pletter eller områder uden på æggene så er de sandsynligvis rådne. Men vent et par dage endnu og se om der sker noget. Det er jo ikke sikkert at alle sammen er dårlige.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Lysning af andeæg
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2008, 08:21 »
Tak for jeres svar  :D Vi afventer et par dage endnu og håber det bedste  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Thomas Dalgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Lysning af andeæg
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2008, 12:07 »
Som et lille kurriosum kan jeg fortælle at der efter 38 dage kom ikke mindre end 19 ællinger ud af 22 æg. :D

Det ser ud til at de godt kan ligge temmelig længe.

T