Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et godt slagtematch?  (Læst 12855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #15 Dato: 28 December , 2010, 09:03 »
@ mortends
Jeg er ved at udvide min viden ang. Gæs så undskyld min uvidenhed ;D
Hva har avl med vand at gøre? Er det der parringen finder sted?..
Det er ganske vist ænder der har min interesse men på sigt måske gæs 8)

Jeg har faktisk heller ikke selv særlig stor viden omkring gæs - men jeg har ladet mig fortælle at de KUN parrer sig i vand...

Jeg er selv ved at udvide min "gåsehorisont" - konen (der ellers er MEGET fjer-forskrækket) har nemlig proklameret at vi skal have gæs når hun har fået solgt sine heste!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #16 Dato: 28 December , 2010, 11:27 »
Jeg har faktisk heller ikke selv særlig stor viden omkring gæs - men jeg har ladet mig fortælle at de KUN parrer sig i vand...

Jeg er selv ved at udvide min "gåsehorisont" - konen (der ellers er MEGET fjer-forskrækket) har nemlig proklameret at vi skal have gæs når hun har fået solgt sine heste!  /o

She's a keeper! ;D

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #17 Dato: 28 December , 2010, 13:09 »
Ang. parring: Specielt de tungere gæs vil meget gerne have vand til parringen - ellers kan de simpelthen ikke "komme op".

Ang. vand generelt: Gæs elsker at bade og at gøre sig pænt i stand bagefter, men de har ikke brug for mere end en stor kattebakke/gryde til det. De sviner lynhurtigt vandet til, så det skal skiftes pænt tit.

Jeg har før brugt en plasticsandkasse til børn; der kunne lige være to gæs i den, og de elskede det. De sad endda i badekarret om natten. Jeg skiftede vand i karret næsten hver dag, og den sommer brugte jeg 7 m3 vand - fra april til oktober. Og det var altså inklusive vand til mig selv; bad, husholdning og den slags.

Min nuværende gås har en stor "bradepande" på 60 x 60 x 5 cm. Den er egentlig beregnet til at rense grillristen i. Den er fin til det daglige bad, og jeg holder den frostfri med en varmer fra Amerika beregnet til drikkebeholdere.

Man kan sikkert godt holde gæs uden at give dem bademulighed, men jeg ville næsten synes, det var synd.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #18 Dato: 28 December , 2010, 16:26 »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

karina dj

  • Gæst
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #19 Dato: 28 December , 2010, 18:00 »
Men der skal vel mere end en "sandkasse" til for at opnå en parring  :-\

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #20 Dato: 31 December , 2010, 01:18 »
Gæs er jo svømmefugle, og de skal have hovedet under vand for at rense næb og luftveje.
Mine to damer pare sig gerne i deres sandkasse, men om der ville komme noget ud af det hvis der var en gase, ved jeg ikke.
Vi har en gang fyldt en glasfiber robåds størrelse med vand for at der skulle være mulighed for en bane, men den ville de absolut ikke bade i, den blå sandkasse var indbegrebet af vand for dem.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #21 Dato: 01 Januar , 2011, 19:11 »
Men der skal vel mere end en "sandkasse" til for at opnå en parring  :-\

Nej, det behøver der ikke. Det har ihvertfald fungeret her. Ligeså snart at en af gæssene (staves det sådan? ) gik op i "sandkassen" fulgte gasen efter og gav gåsen "et dyt".

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

  • Gæst
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #22 Dato: 01 Januar , 2011, 19:17 »
Tak Danny  ;D Så gør jeg mig forhåbninger om gæslinger til foråret  /o dytbåt

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #23 Dato: 01 Januar , 2011, 19:20 »

Jeg har før brugt en plasticsandkasse til børn; der kunne lige være to gæs i den, og de elskede det. De sad endda i badekarret om natten. Jeg skiftede vand i karret næsten hver dag, og den sommer brugte jeg 7 m3 vand - fra april til oktober. Og det var altså inklusive vand til mig selv; bad, husholdning og den slags.


Så er jeg ret sikker på at din måler har været i stykker. Hvis du har fyldt det fra d. 1/4 til den 30/9 så er det ca. 180 dage. Så skriver du godt nok at det blev fyldt næsten hver dag. Så lad os tage udgangspunkt i 150 dage.
Der kan være ca. 250 liter i min sandkasse men hvis vi bare regner med 150 liter i din, så bliver det til 22,5 m3 plus det du har badet i, og brugt i husholdningen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #24 Dato: 04 Januar , 2011, 12:39 »
Så er jeg ret sikker på at din måler har været i stykker. Hvis du har fyldt det fra d. 1/4 til den 30/9 så er det ca. 180 dage. Så skriver du godt nok at det blev fyldt næsten hver dag. Så lad os tage udgangspunkt i 150 dage.
Der kan være ca. 250 liter i min sandkasse men hvis vi bare regner med 150 liter i din, så bliver det til 22,5 m3 plus det du har badet i, og brugt i husholdningen.

Danny

Ej, det var ikke min mening at vildlede. Jeg kommer lige med lidt supplering:

Mit badekar er en trekantet "båd" fra BR. Jeg har lige været ude at måle den, og den tager ca. 70 liter vand.

Det beskidte vand blev genbrugt til havevanding.

Jeg havde ikke gæssene i hele perioden. Jeg fik dem som godt ugegamle omkring Kr. Himmelfart, og der var de jo for små til karret. Mon ikke de er begyndt at bade seriøst omring midt i juli? De var med på sommerferie sammenlagt nok to uger, og der brugte jeg så ikke vand fra min egen måler.

Måleren blev aflæst i april og i oktober; jeg har ikke specifikke tal for gæssenes badeperiode. De 70 liter er nok det bedste udgangspunkt, hvis man skal beregne, hvad gæssene vil koste i vand. Det giver 1m3 pr. 14 dage pr. kar.

Et brusebad på et kvarter bruger 150-300 liter vand (http://aarhusvand.dk/Dit-forbrug-og-din-regning/Dit-drikkevand/vandforbrug/), så jeg gætter, at Marianne M. N.'s teenager fylder godt i vandregnskabet.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Et godt slagtematch?
« Svar #25 Dato: 04 Januar , 2011, 14:07 »
Haha, godt gået....I to regne-nørder! ::) ;D