Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere  (Læst 17665 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Dato: 10 April , 2008, 22:38 »
Kampagne for Moskusænder.
Jeg har flere gange bemærket at der både i TV og i pressen har været omtale af problematiken omkring dræbersnegle og ikke et sted er nævnt Moskusænder som et bekæpelsesmidel.
Var det ikke en idee for nogle af de der her opdrætter moskusænder at gøre lidt PR. for deres gavnlige virkning på bekæmpelse af Dræbersnegle.

Det var lige en tanke der slog mig.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #1 Dato: 10 April , 2008, 22:42 »
Forleden i Lolland/Falsters Folketidende var der en 1 sides artikel om et ægtepar med 50 moskusænder og der var artiklen sporet ind på dræbersnegleproblematikken.
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #2 Dato: 11 April , 2008, 08:27 »
Ja så mange ænder får jeg ikke, jeg skal hente mine 3 Moskus ænder imorgen, og så skal jeg have fat i en andrik, mit problem er også dræbersnegle, og det vil jeg prøve at løse ved Moskus ænder, jeg glæder mig til at hente dem. ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #3 Dato: 11 April , 2008, 08:39 »
@Bjarne du ved en meget om ænder, og jeg har brug for gode råd, af foder har jeg købt valset byg, og så havde jeg tænkt mig lidt hønsefoder, skal det blandes i vand? der er også masser af grønt, men hvad skal jeg ellers give dem?
Igår byggede jeg et lille læ/hus til dem er det nok? De har også adgang til et stort vandområde, men har de brug for det?
Jeg håber du vil dele din viden.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #4 Dato: 11 April , 2008, 11:49 »
Det lyder som et fornuftigt foder.
Hvis man har nogle ællinger man godt vil have lidt sul på inden slagtning, bruger mange at fodre med ren hvede et stykke tid før de slagtes. De ænder jeg har haft mest med at gøre er prydænder, der stille andre krav til fodder.
Men der er mange i Fjerkræforum der har mere erfaring med tamænder end jeg har og vil derfor gerne give spørgsmålet videre til dem.

Offline Tutte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #5 Dato: 11 April , 2008, 12:56 »
Jeg startede med moskusænder sidste år (pga dræbersnegle). Avleren, jeg købte dem af, gav sine ænder svinefoder, fordi der er meget fedt i. Han havde prøvet at fodre med hvede, men fandt ud af at ænderne blev for tørre , når man stegte dem (pga manglende fedt i kødet). Mine får stadig svinefoder + hvad de selv finder i naturen.
4,2 katte, 0,3 hunde, 1,2 færøske får + 4 lam, 0,3 moskusænder, 1,0 rouen ænder, 0,7 Isa Warren, 0,7 brune italienere, 1,7 wyadotter, 1,1 undulater, 0,2 marsvin og akvariefisk- her keder vi os aldrig.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #6 Dato: 11 April , 2008, 13:21 »
Mange tak for jeres svar, der opstår jo nok mange flere spørgsmål hen af vejen, så jeg vender jo nok tilbage  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #7 Dato: 11 April , 2008, 21:36 »
Hej Bjarne,

ja, det har jeg også tit tænkt på - at der mangler fokus på moskusænder (og andre ænder der tager dræbersnegle, men moskus er vist nemmest at få fat i?). Fx. vil Praktisk Økologi i deres blad hen over sommeren sætte fokus på dræbersnegle i haven og hvordan man bekæmper dem - jeg forestiller mig/håber på at de ville skrive noget om det. (hvis jeg havde bedre tid og kræfter, ville jeg gøre det for dem!).

Hej Berit,
er det ællinger du skal hente, er du sikkert på rette spor med foder - jeg plejer dog at købe fjerkræstartfoder til mine ællinger og løbende blande flere og flere hele korn i. For moskusænder kan sagtens fordøje hele korn. Jeg blander hvede og byg (og når jeg har, havre). Om vinteren halvt af hver, ellers 1 del hvede, 3 dele byg. Og så selvfølgelig alt godt fra haven. Og de bliver fine som andesteg! Hvis de får ren hvede, har jeg læst, kan man få problemer med at de får 'englevinger'???? en eller anden (Susanne H?) hjælp, hvordan er det nu?
Hvis I bruger grisefoder, så tjek lige hvad der egentligt er i... En gris og en and er trods alt ret forskellige dyr  ;D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #8 Dato: 11 April , 2008, 21:56 »
Ja jeg fik at vide at grunden til at mine store ællinger fik englevinger, altså vinger der hænger, kunne være pga. for hurtig tilvækst.
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #9 Dato: 12 April , 2008, 08:16 »
Jeg tror jeg er ved at have fat i det med foder, jeg har også købt en andrik, og skal hente dem idag, med hensyn til foder, fik jeg at vide at jeg ikke måtte give hønepiller, men derimod andefoder, og byg, er der nogen af jer der giver hønsepiller til jeres ænder ??? ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #10 Dato: 12 April , 2008, 11:32 »
Mine gæslinger  får græs og hønsefoder blødt op i vand  - det har de fået fra første dag og de stortrives.

Jeg får også snart ællinger - om alt går godt - og de skal også startes på hønsefoder.
Lars

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #11 Dato: 15 April , 2008, 22:53 »
er der nogen af jer der giver hønsepiller til jeres ænder ??? ???
nix, og heller ikke til hønsene. De får alle korn (byg og lidt hvede) og alt godt fra haven plus lidt vitaminer og levertran ind i mellem.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #12 Dato: 15 April , 2008, 23:23 »
Ja jeg har også tænkt tit at moskusænderne kunne bruge meget mere omtale i forhold til dræbersneglene. Var det ikke i går at den udsendels om sneglene var på tv?? Jeg hørte ikke en gang moskusænderne nævnt men derimod meget fokus på svin hvilket selvfølgelig ikke er mange som har mulighed for. Men derimod har mange mulighed for at have et par ænder i baghaven og så er det økologisk bekæmpelse.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #13 Dato: 16 April , 2008, 09:47 »
Jeg mener at vi har en god chance for at profilere os omkring Moskus ænder og dræbersnegle.
Der findes mange blade f.eks. vi med hus og have, Det Jyske Haveselskab, Tv Radio og flere hvor det måske var muligt at få en artikel eller omtale med.
Vi har flere i Fjerkræforum der er aktive og gode til at skrive artikler mm. og samtidig har et indgående kendskab til Moskusænder.
Jeg tror også at den økologiske indgangs vinkel til dette vil have en god efekt, og så vidt jeg husker larmer Moskusænder ikke ret meget.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kampagne for Moskusænder som Dræbersnegle bekæmpere
« Svar #14 Dato: 16 April , 2008, 17:08 »
God ide, jeg vil da godt prøve at koordinere det, men da jeg ikke aner noget om ænder, så kræver det at nogle andefolk kommer på banen med input.

Jeg er temmelig overbevist om at Praktisk Økologi, og diverse ugeblade vil være mere end lykkelige for at få en artikel om det at holde ænder som sneglebekæmpelse. Idenyt nok også.

Jeg kunne forestille mig at det skulle være noget med pasning og hvor meget det kræver at have et par ænder i haven. Indretning af hus og gård, noget om foder og så selvfølgelig at man kan råd og vejledning her. Billeder af hvordan nogle har indrettet det vil også være godt. Endelig også nævne at der er andre ænder en moskus der tager snegle.

Men som sagt så skal der nogle andefolk på banen, gerne både gamle og nye. De nye vil jo have alle spørgsmålene som stilles inden man kaster sig ud i sådan noget. (og de gamle skulle gerne have svarene...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi