Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger, og hva' så?  (Læst 9796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Ællinger, og hva' så?
« Dato: 26 August , 2009, 21:56 »
Jeg fik for nogen tid siden et par moskus andeæg.
På daværende tidspunkt havde jeg en skånsk blomsterhøne, der var skruk, så hun fik æggene under sig.
Efter næsten 3 uger begyndte hun at blive ustabil, men heldigvis var Asta begyndt at skrukke, så æggene flyttede bare rede.
Jeg har sprøjtet æggene 1 gang dagligt siden der var ruget 1 uge, og jeg lyste for første gang i dag, og begge var der liv i, og luftblæren så normal ud, ikke for lille eller stor.
Æggene skal klække omkring søndag, så jeg er selvfølgelig meget spændt.
Skal jeg forøge oversprøjtningen, her de sidste dage?

Spekulerer så lidt på, hvad de skal starte med at spise, skulle selvfølgelig nok kunne finde det i en anden tråd, men havde altså lyst til at starte en tråd op omkring dette. Under alle omstændigheder kommer de til at gå sammen med hønen, indtil hun ikke gider dem mere.

Jeg havde tænkt mig at give dem start foder, opblødt i lidt vand, men mener også at have set, at voksefoder skulle være godt, og så med noget havregryn her lige i begyndelsen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #1 Dato: 26 August , 2009, 22:16 »
Hej Børge,

Det lyder spændende! Jeg har brugt startfoder, senere voksefoder. I starten opblødt, men ret hurtigt fik de det tørt, fordi det hurtigt blev ret så ulækkert vådt. Der hvor jeg fik peking-ællingerne fra, fik de tørt startfoder lige fra starten. Og vand, som skal skiftes i en uendelighed... men det finder du ud af !  ;D

God fornøjelse, håber de klækker som de skal.
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #2 Dato: 26 August , 2009, 22:23 »
Hej Børge.
En af mine høner rugede ællinger ud for 3-4 uger siden. Jeg har ikke på noget tidspunkt sprøjtet dem med vand og der klækkede alligevel 9 ud af 10 æg.
Jeg havde nogen æg i maskinen også så hun endte op med 14 stk.
Det er en stor barnevelder høne som plejer at passe sine kyllinger til UG med pil opad men det gik ikke specielt godt med de her ællinger. Måske hun ikke kunne forstå "andsk"?
Ihvertfald gik hun ind i huset uden ællingerne om aftenen. Det har hun aldrig gjort med sine kyllinger.
Når en kylling fryser så går den ind under hønen og "strækker" sig for at putte i hønens fjer. Dette får muligvis hønen til at lægge sig ned. Når ællingerne frøs så lagde de sig på jorden istedet. Så mit generelle indtryk er at de stort set hele tiden gik og frøs lidt. Der døde nogen stykker i løbet af den første uge (katten slap desværre også afsted med 1) og da hønen, senere, kun havde 8 stk. tilbage, hvoraf 2 endda var svage, tog jeg beslutningen at sætte de små ind i et lille bur med en varmelampe. Jeg er absolut ikke tilhænger af at tage "børnene" fra en mor men det var da også synd og skide ærgeligt hvis de alle skulle dø.
Efter de er kommet under en lampe er de 2 svage også døde men resten ser fine ud og vokser fint.
Om det var hønens skyld, om vejret var for koldt eller noget helt tredje, skal jeg ikke kunne sige men hold ihvertfald godt øje med dem når de er klækket.

Jeg har iøvrigt startet alle mine ællinger på kyllinge startfoder og der har ikke været problemer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #3 Dato: 26 August , 2009, 22:29 »
Jeg har brugt kyllinge voksefoder til mine moskusællinger. Efter en lille uges tid også hvede.
Nu hvor de er 2 måneder får de en blanding af voksefoder, hvede, havre og majs.
Voksefodret bliver løbende skiftet til piller til slagtesvin over den næste måneds tid, men de skal jo også alle slagtes til jul ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #4 Dato: 27 August , 2009, 06:25 »
Vi har haft moskus ænder i mange år. De første par år gav jeg en høne lov at udruge de første 5-6 æg, da jeg ikke var helt sikker på andemors evner.

Når jeg har haft en høne til at ruge æggene ud, har jeg heller aldrig sprøjtet æggene og det plejer at gå fint. Andemor klarer det nu altid fint selv, så jeg har ikke høns til det mere.

Vores ællinger plejer at få startfoder og hel byg. De får det tørt, men i nærheden af deres vand, så kan de selv snadre det med vand efter lyst.

Senere får de mest byg og lidt æglægningsfoder engang imellem.

Ænderne har en indhegning i et hjørne af vores mark, så når de er så store, at de har fjer overalt og jeg mener, de har styr på, hvor de bor, så åbner vi en låge, så de kan gå op på marken (til fårene) og spise alt det græs de har lyst til.

De plejer alle at klare sig rigtig fint og når vi sørger for at strømmen på hegnet altid er tændt, undgår de også at møde ræven. <B

I år fik andemor 13 ællinger og de lever alle og ser ud til at have det rigtig godt, andestegen til juleaften er sikret. ;D

Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #5 Dato: 27 August , 2009, 13:00 »
Tusind tak for jeres svar, nu er jeg da ikke så nervøs for at komme igang.
Og jeg skal nok holde godt øje med dem, Danny.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #6 Dato: 28 August , 2009, 14:41 »
Hurraaa..

Da jeg kom hjem fra arbejde idag, skulle jeg jo lige ud og vande  æggene, men det blev der ikke noget af.
Asta var oppe på mærkerne, og da jeg forsigtig løftede hende, tittede den yndigste lille moskus and ud. Det andet æg var ved at klække, så det var 100 % klækning, *SS
Jeg skal se, om jeg kan få taget et par billeder senere idag.
Men hold da op, hvor er sådan nogle små ællinger da bare skønne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #7 Dato: 28 August , 2009, 14:57 »
Ællinger er fantastiske,da jeg har så mange moskus har jeg nogle der klækker hver uge,men tror aldrig jeg bliver træt af at gå og kigge pæ dem,i onsdags klækkede mine første peking ællinger desværre kun 5 befrugtningen har endnu kun været 50%. Men de er yndige og der er en klar forskel fra moskow,peking æder konstant de 2 dg gamle er større end moskow på 7 dg,så forstår de er færdige på 3 mdr.
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #8 Dato: 28 August , 2009, 17:12 »
Så kom ælling nummer to ud af skallen, den er helt gul, den første var spættet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #9 Dato: 28 August , 2009, 17:46 »
Tillykke med de søde små dunede!!
Mvh Marianne

hoejberg

  • Gæst
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #10 Dato: 28 August , 2009, 18:34 »
Tillykke med de små nye. <I

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #11 Dato: 28 August , 2009, 18:35 »
Børge, det gælder ikke, før der er billeder  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #12 Dato: 28 August , 2009, 18:39 »
Snakkede lige med Rie om det, og vi blev enige om at de skal have ro til i morgen
De er jo lige klækket, den sidste var våd stadig for en time siden
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #13 Dato: 28 August , 2009, 23:35 »
Børge & Rie: Tillykke med familieforøgelsen ;D
Ja, ællinger er bare mere nuttet end det er tilladt - de er en rigtig tidsrøver. Heldigvis får de hurtigt fjer, og vokser, så går noget af det nuttede af ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Ællinger, og hva' så?
« Svar #14 Dato: 29 August , 2009, 06:00 »
Tillykke med de små.

Nu skal du passe meget på, at de kan komme med deres mor ud og ind af reden, så de ikke sidder og blive kolde alene udenfor.

OG hvis de har vand, skal de have nemt ved at komme op efter en badetur, da de ellers drukner.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr