Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om haner  (Læst 1733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Spørgsmål om haner
« Dato: 26 Marts , 2012, 16:56 »
Hej alle

Nu vil jeg prøve og se om jeg kan formulere mit spørgsmål så det er til at forstå  ;)

Mine kommende planer er en stor hønsgård jeg forestiller mig omkring 3 haner ( de er vokset op sammen), 20 høns + kyllinger, de kommer til at være fritgående på omkring 8000 m2 med omkring liggende marker ( ved ræven er der, men sådan er det på landet ;-) ) Så til spørgsmålet:

Kan jeg tage 1 hane fra sammen med nogen høns næste januar/februar samle rugeæg fra dem, også sætte dem ud i den store flok igen eller skaber man problemer ved at fjerne haner længere tid fra hinanden

Håber i kan følge mit spørgsmål ;-)

Hilsen Michael

Bedste hilsner Michael

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Spørgsmål om haner
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2012, 17:18 »
Jeg tror ikke det vil komme til at gå godt hvis de i det hele taget kan sammen så længe  /d
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

thorleif

  • Gæst
Sv: Spørgsmål om haner
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2012, 17:58 »
Hvids du skal ha 3 flokker, vilde jeg nog anbefale 3 hoensegaarde. Ellers saa vil det nog ende i taarer. Desverre.

Offline lysager ( Michael )

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Spørgsmål om haner
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2012, 18:00 »
Har ellers bare set /hørt om andre der har flere haner sammen
Bedste hilsner Michael

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Spørgsmål om haner
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2012, 18:07 »
Svaret er måske - måske ikke.

Det kommer helt an på plads, antal høns og hvilke race.

Nogen har flere haner gående sammen, mig selv inklusiv i perioder, men så har de gået sammen fra unge af.

Problemet kommer nok, når du tager en voksen hane fra og så vil sætte den sammen med de andre voksne haner igen, for høns laver LYNHURTIGT et nyt  Hierarki når dyr tages ud eller ind.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2012, 18:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål om haner
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2012, 18:42 »
Hvis hanerne har været skilt ad, er der meget stor risiko for at de farer i hovedet på hinanden, når de sættes sammen igen. Mine store haner går sammen lige indtil de skal på LU, jeg afleverer dem torsdag aften og får dem hjem søndag aften. Den adskillelse betyder, at de ikke længere kan gå sammen, de slås så blodet flyder, så søndag aften eller mandag morgen efter LU er slagtedag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Spørgsmål om haner
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2012, 01:35 »
Det kommer meget an på race om du kan sætte dem tilbage i stammen igen eller om det vil være en umulig opgave at få løst.

Flemming Schiøtte Det rimelige hønsehold beskriver han en metode du nok kan bruge til den måde du gerne vil holde dem på. Her gælder det dog stadig at du ikke kan tage dem fra og sætte dem tilbage igen. Han laver en flok på 4 haner og 21 høner + kyllinger hvor han opbygger den så den minder meget om flokstrukturen i en vildhønseflok. Et problem du kan få når flokken nærmer sig den størrelse er at den gerne vil dele sig op i flere stammer og det betyder måske at den ene stamme sover i træerne, imens den andre stamme sidder i hønsehuset.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen