Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Farven" Splash  (Læst 20184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
"Farven" Splash
« Dato: 17 ſeptember , 2010, 19:47 »
Jeg har en masse kyllinger der er splash, dog er de meget forskellige. Nogle af dem har store sorte skarptafgrænsede pletter. andre er mere melerede i det blå lag.Atter andre har rødrandede fjer over det hele.Der er også nogle der er rødrandede men med blåt skær i nogle af fjerene.

Nu tror jeg nok jeg ved at disse dyr vil avle blåt sammen med sort og alt det der også at når man bruger splash til splash kommer der kun splash.

Jeg har ingen blå høner kun splash, sort og en enkelt vildt, altså må alle de splash kyllinger vel komme ud af den splash høne jeg har Ikk`?

Hvis jeg nu tager dem med de meget tydelige sorte pletter og parrer dem sammen, ligesledes tager de røde splash og parrer dem sammen, kan man så forvente at kyllingerne får disse farver og kan man stabilisere det? Jeg er meget glad for denne "farve"

Hvordan påvirker det farven, at dyrene er henholdsvis sortplettet, blåmeleret eller rød/gulrandet?

Farmand starede med at være splash med sort i små pletter, men er nu i en alder af to år blevet en løjerlig farve(ikke negativt ment han er dejlig) i hele fjerdragten, nærmest sandfarvet, han har dog stadigvæk de sorte pletter. Mor er meget køn med blåmeleret fjerdragt, meget lækker.

Måske kan nogen hjælpe mig lidt, ellers må jeg jo bare vente og se.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: "Farven" Splash
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2010, 09:57 »
Æv, det er der åbenbart ingen der ved noget om, eller ikke gider svare på. Det går nok alligevel og om en ti-femten år behøver jeg ikke at spørge så meget ;D ;D

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Farven" Splash
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2010, 10:01 »
Det er nok Jørn, der skal svare. Jeg tror faktisk at han er på arbejde. Så du må mobilisere lidt tålmodighed, Gunni ;) (Det er heller ikke min stærke side ;D).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: "Farven" Splash
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2010, 10:14 »
Jeg var på nippet til at slette indlægget da de jo ret beset ingen betydning har for avlen som sådan.Jeg har søgt over hele nettet for at få svar, men intet fundet og ja, så prøvede jeg her. Det der jo har undret mig mest er de kyllinger der blev født gule med fartstriber og nu altså er rød/splash, går jeg ud fra. Jeg vil gerne vide hvilke muligheder der er med sådanne farver og hvorfra de kommer. Nogle af dem må være klar senere på året til æglægning og så får jeg se ved selvsyn.

Mit store problem er at finde ud af, hvad der er fejlfarver og hvad der er rigtigt, for helt ærligt jeg finder det svært. Sad og kikkede på en crele kamphane i går, jamen for hulan da, den ligner jo de tværstribede jeg er i gang med at slagte ud p.gr.a. det røde i fjerene.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: "Farven" Splash
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2010, 12:40 »
@ Gunni.

Hej Fru. Gunni.

En Splash som er faldet efter  ren " Blå eller Blå randtegnet " er i min verden, næsten hvidlig med enkle pastel blå dun og fjer.

NB: Splash som er faldet efter " Blå Guldhalset eller Blå Vildtfarvet " er ofte rødlige.

NB: Dit problem er, at du har så mange farve anlæg kørende, i flere af dine dyrs gener, så det er noget uoverskueligt, at forholde sig tiil her.

Nå, sådan, vil det ret beset sige, at de tre dyr jeg var så heldig at få af dig af ren tysk afstamning indeholder de ovenfor beskrevet? Jeg er så utroligt glad for dem, det er dejlige dyr. Jeg har jo før fortalt dig at hanen har en besynderlig farve,første gang sidste år, men da nævnte du at det kunne være foderet.

Har lige været ovre og nærkikke ham. Han er nu rød på sadel og skuldre, har enkelte sorte pletter og så ellers den farve på resten af kroppen som får ham til nærmest at se ud som om han har støvbadet. De fleste af de splash kyllingerne får nu det samme "støvede" skær.

Den lille splash høne er til gengæld så ren og smuk i sine lyseblå og hvide fjer og har en dejlig størrelse.Mange af de sortplttede splash kyllinger har faktisk ret store pletter så de nærmest ser brogede ud.Kun et par enkelte er blevet blå/splash til gengæld har jeg en blå med sorte pletter og to med top  ;D ;D

Overvejer om det ikke er på tide at glemme alt opdræt med dem, men hvem siger at jeg kan købe mig til noget der er mere stabilt og jeg er så glad for dem, de har jordens skønneste temperament.

NB: Dit problem er, at du har så mange farve anlæg kørende, i flere af dine dyrs gener, så det er noget uoverskueligt, at forholde sig tiil her.

Denne bemærkning får det jo til at lyde som om der slet ingen styr er på noget af mit opdræt og det kan jeg ikke acceptere i og med at jeg på ingen måde går ind for krydsningsavl, men jo er bundet af hvad andre har lavet i tidens løb.

For god ordens skyld så er haleløse og englænderne skarpt adskilt i avlssæsonen, der blev blot lavet EN enkelt testparring med en birken der blev slagtet kort efter, men de hanekyllinger er forlængst spist og hønerne går sammen med de andre høns i hestestalden så ingen sammenblanding af farver derfra.Derefter holdt hønsene fire ugers pause.Desværre var jeg da så dum at vise nogle af de krydsningskyllinger fordi jeg syntes de var sjove i farven.

I det sidste hold kom der også Araucanaer fra Lone indover, fordi de to høner blev meget nedslidt af hanen, men mig bekendt er Lones lavet på sort og vildfarvet forøvrigt har jeg derfra fået sort og vildfravet, hvilket jeg slet ikke forstår når hanen er splash.

Nok om det, jeg er glad for mine høns og mit største arbejde vil jeg lægge i englænderne og afvente og se hvad der skal ske med det haleløse opdræt på længere sigt.Jeg gider ikke lave kyllinger, hvis det er noget misk mask og jeg er ikke den der bare skifter dyr samtidig med undertøjet så hellere bare nyde dem og deres æg og lægge kræfterne andetsteds.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2010, 14:42 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Farven" Splash
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:44 »
Nu er jeg desværre ikke ekspert på gener, jeg synes det er vildt spændende, men jeg er sgu nok lidt ordblind over for det.

Men jeg har dog arbejdet i mange år med Jersey Kæmper sorte, såvel som blå randtegnede, nogle gange har jeg også de spættede dyr, som er meget variende i den blå farve og meget variende i antal spættede fjer. Disse dyr skulle være gode at lave blå randtegnede med hvis de krydses med sorte igen. ???

 I år har faktisk fået hvide dyr ud af de sorte og jeg kender en anden opdrætter som tit får hvide dyr fra sort på sort (sikkert er der nok blå bag).
Disse hvide dyr er (har jeg lige lært) ikke hvide men også spættede, selvom de meget hvide i forhold til de alm. spættede !!

@ GKV
Hvis jeg var dig så ville jeg beholde de bedste af de spættede blå/sort du har (type, størrelse osv.) og så parre med sort for at lave rene blå.
Araucanaen skal da også have randtegning eller ??

De blå guldhalsede har jeg ikke så stor forstand på, andet end de er meget flotte. Men for at lave dem skal måske du måske nok bruge de spættede med guld/rødt, som du har.

Den blå farve er smuk, men bestemt ikke nem at avle med.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

  • Gæst
Sv: "Farven" Splash
« Svar #6 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:50 »
Lestat, nu er du bare en superdommer med konstruktive forslag /o
Sådan en dommer ville jeg sagtens turde møde ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: "Farven" Splash
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2010, 20:53 »
Rolig nu jeg er ikke dommer, kun aspirant.... men tak alligevel.

Jeg ved dog ikke om jeg er helt ude i "hampen" men er der vel nogen som griber ind angående min ringe viden om genetik.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: "Farven" Splash
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2010, 22:07 »
Vil blot lige sige at jeg har haft en længere forelæsning med Jørn, hvor det hele er blevet vendt og drejet. Svært at sige hvor de røde kommer ind.

Jeg kan så godt lide farven splash, men helst når den er så ren i farven som muligt.

Hvad angår de hvide dyr så har jeg jo fået hvide eng. araucanere, men også her er det vel det sorte der spiller ind. Lavendel er jo fortynding af sort (tror jeg nok ;D) Det sjove ved det er at en af hønerne faktisk har lidt sorte fjer, men det er en helt anden historie.

En hønsemand på besøg sagde at det skulle jeg vær glad for for det gav de hvideste fjer, ja man må sige at den genetik giver en del hovedbrud, men hvor er det bare interessant.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Farven" Splash
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2010, 00:22 »
Kunne det tænkes at din hane er guldhalset splash? Det ville jo forklare mangt og meget, dog ikke hvorfor kyllingerne med Lone araucanaer blev sorte og vildt.

Kender du farven pyle? Det lyder som en farve du vil kunne avle noget tilsvarende på hvis du konstant udvælger de splash med den bedste røde(guld) hals, og så ren hvid som muligt ellers.

De splash uden rød burde jo så svare til ren sort/blå. Ej du mangler bare billeder :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: "Farven" Splash
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2010, 08:52 »


Kender du farven pyle? Det lyder som en farve du vil kunne avle noget tilsvarende på hvis du konstant udvælger de splash med den bedste røde(guld) hals, og så ren hvid som muligt ellers.

De splash uden rød burde jo så svare til ren sort/blå. Ej du mangler bare billeder :D

Kender og kender, jeg har set billeder af snart alle farverne som forekommer hos OEG

Jeg tror ikke han er guldhalset for ingen af de sorte har antydning af guld nogen steder.De er kulsorte.

Hvad angår billeder har jeg jo faktisk bragt mange herinde, føler til tider at jeg nærmest spammer forum med dem ;D Jeg er ingen god fotograf, faktisk interesserer det mig ikke spor. Jeg bliver sur når jeg ser, at nu har jeg taget 1 mill. og ingen af dem rent faktisk dur.

Jeg farer ikke ud og køber et andet kamera, det jeg har er udemærket til mit brug ;D ;D

Jeg vil stadigvæk lave blåt til sort ikke noget guldhalset her, men jeg vil se, hvad der sker med de rød/splash ved sammenparring. Måske og kun måske er det noget hvedefarvet der spiller ind, men det kan hverken af- eller bekræftes. Jeg bragte jo billeder da de blev klækket og spurgte, hvad det nu var for noget, gule kyllinger med fartstriber i mørkere gult.







Det er jo lidt spændende med de farver, men også lidt farligt for avlen, hvis det bliver spredt før man aner, hvad man har med at gøre.På den anden side ved man det i de fleste tilfælde? Der sælges da et hav af kyllinger hvor man ikke kender baggrunden.

PS. På det sidste billede er der også englændere imellem derfor top og hale, bare for en sikkerheds skyld. ;D

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Farven" Splash
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2010, 11:16 »
Jeg synes de gyldne er utrolig smukke, Gunni.  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: "Farven" Splash
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2010, 18:51 »
Bare et spørgsmål. Har araucanaerne altid så grønne ben? Det er vildt specielt men utroligt flot med den gule med grønne ben. En rigtig påskekylling! :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Farven" Splash
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2010, 18:52 »
Ja, de skal have gulgrønne ben (willow, altså "pilefarvede") - så de er meget fine /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: "Farven" Splash
« Svar #14 Dato: 20 ſeptember , 2010, 20:24 »
Gunni jeg elsker dine billeder :D for min skyld kunne du poste 10 nye billeder hver dag /o

Angående dine hvide engelske så tror jeg ikke det har noget med de lavendel at gøre, jeg tror de re res. hvide og dermed vil avle rent sammen. Altså en hvid der nedarves rent de hvide imellem /o

Har du så du kan lave en stamme af de hvide? ;D

Åh du har da en ren guldgrube af avlsmateriale gående /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt