Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Facon på rugeæg  (Læst 3977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Facon på rugeæg
« Dato: 20 Februar , 2020, 16:21 »
Vi er nu begyndt at tage rugeæg fra, hvis vi skulle få en skrukhøne allerede nu. Vi har hidtil haft en meget tilfredsstillende befrugtningsprocent, og har selvfølgelig overholdt den angivne mindstevægt for rugeæggene. Imidlertid kan æggenes  facon variere betydeligt, fra æg med tydelig spids ende og til æg ,som er næsten symmetriske og nærmest ligner Piet Heins superæg. Er der en facon på æggene, som er at foretrække frem for andre?

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Facon på rugeæg
« Svar #1 Dato: 21 Februar , 2020, 21:17 »
Kyllinger har nok lidt lettere med at komme ud af et ægformed æg, men de skal nok klække alligevel er min erfaring. Hvis de bliver helt rund, som en lille bold bliver omkredsen større end hvis de er lidt aflang, Hønen vil nok foretrække et aflang æg, det er lidt lettere at få dem lagt. Dommerne på udstillinger ser gerne et ægformed æg. Der skal være tydelig forskel mellem top og bund. Så ja jeg sorterer meget i hvilke æg der kommer i rugemaskinen. Form, størrelse, farve og en glat overflade bliver videregivet til næste generation og man kan hurtig opnå en tydelig fremgang.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Facon på rugeæg
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2020, 10:25 »
Tak for svar. Jeg var ikke opmærksom på, at også æggenes glathed er arvelig. Jeg troede, at det kun var racebestemt. Vores Australorps høner lægger generelt glattere æg end La Bresserne.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Facon på rugeæg
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2020, 23:21 »
Ved alle race har man bestemt hvordan ægget skal være, men det er umulig at se om de har de rigtige egenskaber på en udstilling. Jeg har Barnevelder og de skal have en mørkebrun stor æg, prikker er tilladt. Det er nu meget forskellige hvor stor og brun de er i virkeligheden. Især de hvide og sorte dyr ligger langt fra målet. De hvide ligger kun lidt over mindste vægt og er creme. De sorte det samme. Nu har jeg laved blå. ved at bruge en blå dobbeltrandet hane på de sorte, og de sorte dyr som kom ud af det har en langt bedre ægstørrelse og farve. Så nu bruger jeg dem til at få større æg. store æg  er meget nemmere at sælge. I år dukkede der lige pludselig også en hvid høne op som lagde større og brunere æg. Heldigvis var hun en af de flotteste så hun får lov til at levere næste generationens haner.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline fpjensen

  • Bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Facon på rugeæg
« Svar #4 Dato: 29 Februar , 2020, 11:28 »
Tak for interessante betragtninger. Hvordan sikrer du dig, at et æg er lagt af en bestemt høne, hvis du ikke tilfældigvis overværer begivenheden? Jeg ville også gerne kunne styre avlen lidt bedre, men så skal man vel isolere dyrene parvis, og det nænner jeg ikke, sociale som de er. Eller man kunne bruge kontrolreder, men så skal man sidde i hønsehuset hele dagen for at hønen ikke skal være lukket inde for længe.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Facon på rugeæg
« Svar #5 Dato: 29 Februar , 2020, 20:43 »
Ved den hvide så jeg at hun havde lagt det flotte æg da hun var på udstilling i Herning. Ellers har jeg dem bare i små flokker med 5-7 stk .som alle sammen er godt nok til avl. Jeg sorterer i de æg flokken lægger men ved så ikke helt hvilken af dem har lagt det. Barnevelder kan godt have 30 stk. ved en hane uden at det giver problemer med befrugtning så jeg vil ikke lave grupper med kun en eller to høner. Hvis det er meget vigtig at man ved helt hvilken høne man bruger til rugning kan man også lave en gruppe med den ene høne og så nogle  som lægger æg i en anden farve. Det har jeg også brugt nogle gange. Her kan jeg så bruge de hvide til opfyldningsdyr indtil nu.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.