Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Avl med sølv hos maran  (Læst 12629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Avl med sølv hos maran
« Dato: 11 Juli , 2012, 00:04 »
Lidt flere af mine haner. De er ca 6 mdr.

Efter ønske fra Lene har jeg skilt disse beskeder fra den oprindelige tråd, som skulle handle om kamfejl, I vil se, at jeg redigerer i samtlige indlæg, det er den eneste måde, hvor jeg kan lægge den rigtige overskrift på.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:30 Fra Marianne Vedel »
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2012, 16:47 »
Lidt flere af mine haner. De er ca 6 mdr.

@ Fimpe.

Hej Marianne.

Spørgsmål : Hvordan er Sølv hanen på billedet fremavlet ???

Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:31 Fra Marianne Vedel »

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2012, 21:01 »
@ Jørn Clevin

Hej Jørn

Ja det er stadig lidt et mysterie. De to haner jeg viser billeder af er nemlig helsøskende. De kommer oprindeligt af tyske dyr som er hentet til DK af en tidligere bruger her inde, Thomas (Psycho)

Hanerne er klækket hos mig i januar af meget mørke æg efter den tyske stamme.

Hvordan denne farve er fremkommet af en sort/kobber stamme....... tjah.... pas....
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:31 Fra Marianne Vedel »
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2012, 21:18 »
Jeg har osse en hane klækket af Thomas' æg, som ikke blev ren i farven, han var guldfarvet (og havde virkelig kedeligt temperament iøvrigt). Jeg har ladet mig fortælle at i hans flok af sort kobber gik en sølvhalset høne... så måske din og min hane er et resultat af denne hønes æg  :-\
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:31 Fra Marianne Vedel »

Zoro

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2012, 21:43 »
@ Jørn Clevin

Hej Jørn

Ja det er stadig lidt et mysterie. De to haner jeg viser billeder af er nemlig helsøskende. De kommer oprindeligt af tyske dyr som er hentet til DK af en tidligere bruger her inde, Thomas (Psycho)

Hanerne er klækket hos mig i januar af meget mørke æg efter den tyske stamme.

Hvordan denne farve er fremkommet af en sort/kobber stamme....... tjah.... pas....

@ Marianne ( Fimpe )

Begge dine ung haner ser type mæssigt lovende ud, men din sølv hane er hverken korrekt  Sølv randet eller Birkefarvet.

Spørgsmål : Har han tydeligt tilstedeværelse af okker i vinger eller sadelbehæng ???

NB: Han vil muligvist kunne bruges til noget fornuftigt, hvis man afdækker hans genetiske sammensætning.

Hilsen fra Jørn
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:31 Fra Marianne Vedel »

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2012, 23:12 »
Jørn- Mariannes sølvhane er fremkommet ved at krydse en sølv høne med en sort kobber hane. Den sølv høne var den af Thomas høns som lagde de mørkeste æg.

Sort kobber x sølvhalset høne giver

Haner- heterozygot sølvhalsede(sort kobber + sølvgen)
Høner-sort kobber

Bruges denne sølvhalsede hane på sort kobber høner vil han give

25% haner- Heterozygot sølvhalsede(sort kobber + sølvgen)
25% haner- Sort kobber, ren

25% høner, sølvhalset(sort kobber + sølvgen)
25% høner- sort kobber, ren

Man kan selvfølgeligt også forsøge at avle sølvhalset med den, men det vil være et længerevarende projekt at slippe af med kobberet fra faderen.

De andre sort kobber haner du har Marianne er altså ikke hel, men halvbrødre til denne hane. Jeg havde en helbror fra Thomas som var udset til at være min avlshane, fordi den voksede godt med rimelig type og så var den fra det mørkeste æg :) men Mikke kom mig i forkøbet, æv!


« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:32 Fra Marianne Vedel »
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Zoro

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2012, 23:26 »
Jørn- Mariannes sølvhane er fremkommet ved at krydse en sølv høne med en sort kobber hane. Den sølv høne var den af Thomas høns som lagde de mørkeste æg.

Sort kobber x sølvhalset høne giver

Haner- heterozygot sølvhalsede(sort kobber + sølvgen)
Høner-sort kobber

Bruges denne sølvhalsede hane på sort kobber høner vil han give

25% haner- Heterozygot sølvhalsede(sort kobber + sølvgen)
25% haner- Sort kobber, ren

25% høner, sølvhalset(sort kobber + sølvgen)
25% høner- sort kobber, ren

Man kan selvfølgeligt også forsøge at avle sølvhalset med den, men det vil være et længerevarende projekt at slippe af med kobberet fra faderen.

De andre sort kobber haner du har Marianne er altså ikke hel, men halvbrødre til denne hane. Jeg havde en helbror fra Thomas som var udset til at være min avlshane, fordi den voksede godt med rimelig type og så var den fra det mørkeste æg :) men Mikke kom mig i forkøbet, æv!




@ johanne Kelly.

Man kunne måske  også anvende ham til fremavl af en Sølvrandet Maran ???

J.C.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:32 Fra Marianne Vedel »

karina dj

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2012, 09:57 »
Tanja...har lige kigget efter på min blå kobber maranhane... Jeg tog fejl, han har ikke kobber hele vejen rundt i kraven, han ser ud som din  /o
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:32 Fra Marianne Vedel »

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2012, 11:02 »
Tanja...har lige kigget efter på min blå kobber maranhane... Jeg tog fejl, han har ikke kobber hele vejen rundt i kraven, han ser ud som din  /o

Så skulle det jo være  /d i stedet for  /o :D
Men i øvrigt sjovt, at man indimellem ser detaljer anderledes, når man ser et billede...

Nå, men vi har jo heller ikke kigget meget indgående, på dem vi alligevel ikke skal bruge i videre avl ;)
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:32 Fra Marianne Vedel »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #9 Dato: 12 Juli , 2012, 12:07 »
@ Johanne : Du har ret i at Thomas havde en sølvhalset høne. Men denne er ikke kommet med i den flok som jeg har rugeæg fra. Der går KUN sort kobber fra Thomas i den flok. Derfor kan den ikke være søn af denne.

@Jørn : ja han har okker i vingerne, ikke meget men det er der. Bruges det skal han, vokser fantastisk.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:33 Fra Marianne Vedel »
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #10 Dato: 12 Juli , 2012, 14:58 »
@ Henrik Givskud

Det er måske fordi at en hane bliver fader til mange flere kyllinger end en høne bliver moder til, så derfor kommer der flere kyllinger med fejl fra hanen end fra hønen ?

Så hvis man endelig vil avle med dyr med arvelige fejl, så skal det måske være en høne eller bare 1,1 (hvis det er hanen, som har fejlen) så "skaderne" kan begrænses.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:33 Fra Marianne Vedel »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #11 Dato: 12 Juli , 2012, 17:14 »
Lene først og fremmest en god tråd der bestemt kan hjælpe folk. Synes det er et god ting du har valgt at gøre også for andre.

Marianne Sølvfaktor er dominant overfor Guldfaktor og derfor skal minimum et af forældredyrene være af Sølvfaktor for at denne hane ville komme ud af det. Han er umeldbart utrolig ren i sølvfarven alligevel uanset hvad krydset er og det ser man ikke så ofte i første generation. Der vil normalt være et meget mere cremegult skær over det hele, så ud fra det er han faldet godt ud.
Også det med det gule skær gør nogle gange at en Sølvfaktor høne ligner en lys kobber/guld og derfor kan man sagtens tage fejl. Så en høne af sølvfaktor kan der måske godt være gemt i flokken alligevel.
Den person der har stammen har den person også andre racer gående, som Hvid sort-columbia Sussex for det tror jeg godt ville kunne give denne hane med den Sølvfaktor og overtegning af Sølv på sig. Kan være en høne har fundet et smuthul til en anden kærlighed.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:33 Fra Marianne Vedel »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #12 Dato: 12 Juli , 2012, 17:31 »
Da jeg første gang så billedet af den søvfarvede hane, var min første tanke faktisk Sussex, men det var mest p.ga kropsformen.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:33 Fra Marianne Vedel »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #13 Dato: 12 Juli , 2012, 17:53 »
Generelt har jeg indtryk af at Thomas/Psycho har/havde rigtig godt styr på sin avl men han lavede jo også nogen krydsninger mellem Dorking og Maran. Kan det være sådan noget der har "sneget sig ind"?

Danny
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:34 Fra Marianne Vedel »
Himlen bør altid være blå!

karina dj

  • Gæst
Sv: Sv: Avl med sølv hos maran
« Svar #14 Dato: 12 Juli , 2012, 19:07 »
Jeg kommer aldrig til at "synes godt om" at man krydser sølv med kobber, uanset årsagen. Der går dyr videre med ting i sig som folk ikke er klar over hvordan/eller vil sortere ud fra. Jeg har selv haft en hane som skrevet før fra Thomas med sølv og kobberfaktor, og hvad det ikke er blevet til at mærkværdige slagteværdige kyllinger i år er ret så omfangsrigt  ;)
Jeg fik at vide at krydsede jeg ham på sort kobber, ville hønerne enten ville blive sølv eller kobber, men der er ikke EN eneste ren sølv imellem alle de høner...de er kobber eller guld  /d

SÅ dårlige synes jeg altså ikke de er, de maraner vi har, at det kan være det værd at krydse farverne sådan...
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 10:34 Fra Marianne Vedel »