Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking?  (Læst 13354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Dorking?
« Dato: 22 Juni , 2014, 15:54 »
Synes racen Dorking er meget uddød i danmark, der er ingen der har dem længere og synes ellers de er så smukke, hvorfor? :-\
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: Dorking?
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2014, 13:52 »
Helt uddød er den heldigvis ikke   /o og enkelte seriøse avlere findes heldigvis også, til næste år er jeg forhåbentligt selv en af dem  ;D
(ps. inden da må jeg nok hellere få lært de små "dorker" at holde sig væk fra andefolden, ::)  eller få et mere fintmasket net mellem indhegningerne..  ;D <A)
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Dorking?
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2014, 15:02 »
Jeg skiftede til Dorking sidste år, så har endnu meget at lære. I år har jeg haft problemer med befrugtningen, men de kyllinger der kom, ser lovende ud. Jeg har kontakt til 2 andre avlere her på Fyn, men der er forhåbentlig flere der har Dorking?
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2014, 15:06 Fra Anne Grethe »
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Dorking?
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2014, 18:36 »
Lyder dejligt, at de så stadig er her i danmark. :D

Flot billede af dine kuller, ud fra det billede, kan jeg se 1 hane og 3 høns + en silkehøne bagi. :P ::)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Dorking?
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2014, 18:47 »
Det er en ældre høne, som nærmest er på aftægt, men hun er god til kyllinger
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Dorking?
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2014, 18:56 »
Silker er for det meste gode kyllingførere.  ;D
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Mayo

  • Bruger
  • Indlæg: 123
Sv: Dorking?
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2014, 19:39 »
Min hønsegård er fyldt med Dorking, og har været det de sidste 4 år. Jeg prøver at avle seriøst med racen, men det er ikke en let opgave, da det er svært at avle/finde gode dyr.
MVH. Ole Justesen.
1,8 Sølvgrå Dorking.
1,2 Sortbroget Moskusand.

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Dorking?
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2014, 19:48 »
Ja, det har været svært at få dem store nok. Den hane jeg vil satse på, er fra sidste år. Lige nu vejer han 5,2 kg, så vægten er ok, dog er han lidt for lavbenet i forhold til den danske standard...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Dorking?
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2014, 19:50 »
Kammen er heller ikke til topkarakter
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Dorking?
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2014, 20:10 »
Nej, det hane har nok en kamfejl. :( Har set billedet før og folk tog det billede som eks. på kamfejl. :o Vil egentligt gerne have en Dorking, men tror ikke der bor nogen i nærheden der har sådan nogle. Men... hvis du stadig har nogle af dem om lang tid, og en af mine høner var skruk, måtte jeg så få/købe nogle rugeæg af dig? 2 æg er rigeligt, mere behøves ikke og du kan få en høj pris for dem. 8)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Dorking?
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2014, 23:11 »
Selvfølgelig Bare sig til i god tid, så jeg kan behandle dem som rugeæg...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Dorking?
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2014, 13:44 »
Okay. ;D Men tror lige mine kyllinger skal blive til høns og kan ligge æg, inden jeg beder noget. ::) Dine Dorking æg bliver nok de første, mine 2 Faverolles kommer til at ruge på. Og så kan jeg også finde nogle andre rugeæg til dem. Og Dorking burde være ledt at se køn på, så de bliver ikke at problem, når vi når til "høne/hane?" tidspunktet. :laugh:
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking?
« Svar #12 Dato: 24 November , 2014, 18:12 »
Dejligt at der er ved at komme gang i denne race igen. /o

Mayo. De var fine dem du udstillede på Fyn.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dorking?
« Svar #13 Dato: 24 November , 2014, 19:24 »
http://www.fertilehatchingeggs.com/hatching-eggs-for-sale/silver-grey-dorking.html

Måske skal man til fuglens fædreland for at få æg? Det er en historisk race, som de garanteret hæger om derovre -
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline CarolineJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Dorking?
« Svar #14 Dato: 16 Marts , 2015, 08:50 »
jeg havde dorking høns og hane som havehøns, da jeg startede for mange år siden - nok ved et tilfælde. Siden har jeg haft alt muligt stort, og nu drømmer jeg om dorking igen. Fandt rugeæg i Jylland sidste år, men han havde ikke lyst til at sende, de var nemme nok af afsætte, så jeg vil se om de dukker op igen iår. Ellers er jeg meget interesseret i at købe rugeæg, jeg har en ven med rugemaskine :) og jeg skal bruge 5, så håber jeg der er mindst tre høner :)