Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det nogen der ved hvad der er galt her?  (Læst 2246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

marsillpost

  • Gæst
Er det nogen der ved hvad der er galt her?
« Dato: 11 Maj , 2021, 16:11 »
Er det nogen der ved hvad der er galt her?

Vi har et hegn rundt om folden hvor hønsehusene også befinder sig. Der er seks tråde, træpæle og isolatorerer, alt sat op af prof. hegnsfirma. Lågen er af metal, med en metaløksne til at fæstne lågen med. Et par enkelte gange i vinter, lige efter hegnet var sat op fik jeg stød, når jeg ville lukke lågen, men det aftog, og hele sommeren og efteråret har der ikke været noget.

Nu er den til gengæld helt gal. Jeg får stød hver gang jeg tager fat i kæden eller lågen, når jeg skal ind i folden. Lars, min mand får ingen stød. Han troede det var statisk elektricitet, men det er det ikke, og det er han enig i, efter at jeg indvilligede i, at holde om lågen til jeg fik stød. Efter ca. 5-10 sek. med lågen eller lukkeanordningen i hånden fik jeg stød og fór op i luften med rigtig mange bandeord til følge.

Jeg er ét stort nervevrag når jeg skal åbne lågen ud til folden. Så sent som i dag, havde jeg taget skindhandsker på, men efter at have holdt på "kæden der lukker lågen" i ca. 5 sek. fik jeg et ordentligt rap igennem handsken.

Det er overhovedet ikke sjovt, men hvor kommer strømmen fra? Vi har et andet hegn gående tværs over folden og med samme låge, men her får jeg ingen stød. Ved den "problematiske" låge har jeg sat et have hegn med tentorpele, for at hønsene ikke skal løbe igennem, men så vidt jeg kan se, har det hegn ikke forbindelse til trådene, og da slet ikke til lågen der giver mig stød.

Er der nogen der ved hvorfor jeg får stød når ingen andre får, og HVORFOR jeg får stød??

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Er det nogen der ved hvad der er galt her?
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2021, 08:01 »
Det er lidt svært at forstå din forklaring, og det er jo nødvendigt, hvis man skal finde årsagen til at du får "stød".
Er der elektriske tråde på lågen?
Kan du tage nærbilleder af kæden/håndtaget, og i øvrigt fotos af andet som måtte være interessant.

Afgørende om man får stød, når man rører ved strømførende installationer er, om strømmen kan passere gennem kroppen og ned i jorden. Hvis din mand bruger gummistøvler med en tyk bund, får han "måske" ikke stød, medens du vil få stød, hvis du bruger en anden form for fodtøj, som ikke isolerer elektrisk.
Det lyder som om, du får stød, når du rører ved noget, som ikke burde være strømførende?