Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket gulv i hønsehuset?  (Læst 13497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

zilles mor

  • Gæst
Hvilket gulv i hønsehuset?
« Dato: 12 April , 2009, 23:16 »
Hej alle! Er helt ny indenfor dette her område - faktisk både høns og Forum - men jeg behøver virkelig et godt råd: Jeg har et hønsehus med råt, uhøvlet trægulv  og det er temmeligt upraktiskt, når det skal gøres rent. Er der nogen, der har en ide til, hvad man kunne lægge ovenpå trægulvet? jeg har selv tænkt på noget kraftigt vinyl, men..... nogle gode ideer? :-\

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 13 April , 2009, 01:08 »
Jeg har netop været igennem det samme, og lavede denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3829.0.html

Jeg endte med at beslutte mig for at lægge sand på gulvet inde i huset, og det er super nemt at rive klatter væk på dén måde, og så lige tage dem med sådan en skovl man bruger til kattebakkerne :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #2 Dato: 13 April , 2009, 20:39 »
Ellers kunne man vel ligge lynolium (staves?) Det er nemt at skrube rent ved hovedrengøring, og så putte lidt sand ovenpå dette. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #3 Dato: 13 April , 2009, 20:46 »
Hej
Velkommen
Jeg er enig med Mikkel. Først noget til at hindre trægulvet i at få fugt. Så sand.
Venlig hilsen
Eva

zilles mor

  • Gæst
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #4 Dato: 14 April , 2009, 00:39 »
Tak for de forskellige råd ang. mit hønsehusgulv.. :-*Jeg tror, jeg hælder mest til sandet og måske med savsmuld ovenpå. Jeg saver selv mit brænde, så savsmuldet kommer - så at sige - af sig selv.
Jeg har bestilt kyllinger - Lyse Sussex - og glæder mig som et lille barn til de kommer "hjem". Hønsegården er ikke færdig endnu, men jeg når det vel inden " Store Hønsedag" (1. juni) ;D

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #5 Dato: 14 April , 2009, 07:12 »
Jeg ville ikke lægge sand på et trægulv, det vil holde på fugt, men som Mikkel skriver er at anbefale  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #6 Dato: 14 April , 2009, 09:08 »
Berit, Jeg har faktisk trægulv i mit hønsehus, og ovenpå har jeg et lag sand på ca. 1-2 cm. Sandet er sommetider let fugtigt, når jeg smider frisk sand på, men i løbet af et par dage er det knastørt, og fungerer nærmest som trækpapir, så det er nemt at rive klatter af. Hvis der kommer en lidt fugtig klat lægger sandet sig nærmest som en hinde uden om klatten, og det sviner meget lidt. Mit møgbræt er også træ, og det fungerer på samme måde.
Måske er det fordi mit hus er klodset op?
Der er i hvert fald altid dejligt rent og tørt derinde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #7 Dato: 15 April , 2009, 22:36 »
Jeg har lavet nogle hanerum hvor jeg har lagt vinyl, da det er lidt nemmere at arbejde med end linolium. og på det bruger jeg spåner.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helle Ludvigsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
  • Chabo
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #8 Dato: 21 April , 2009, 09:02 »
Vi har skåret støbeplader og lagt i bunden. Derefter har de fået en gang silicone rundt i kanten så der ikke kommer fugt.De er glatte og nemme at holde rene. Og så er de meget holdbare, men også lidt dyre.
God fornøjelse med projektet.

Helle
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Sandersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #9 Dato: 28 April , 2012, 19:56 »
Hej, jeg står lige og har det samme spørgsmål, og jeg tror ikke at sand er min løsning, da jeg tror det skal skiftes for tit.
Jeg er ved at lave et hønsehus, og bunden er lige nu jord og græs. Mine forældre har lige lavet et i deres stald, hvilket vil sige at gulvet er af beton.

Hvad er jeres erfaring? Skal jeg lave cementere det op, eller bare lave trægulv?

Mvh.
Sandersen

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #10 Dato: 28 April , 2012, 20:11 »
Jeg har en laminet plade, altså det samme som en køkkenbord plade i mit Silkehus, og det er super nemt at rengøre, glat på overfladen så klatter let kan skrabes af, ovenpå strør jeg Easystrø, i et godt lag.  /o /o /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Sandersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #11 Dato: 28 April , 2012, 20:26 »
Klart, det ku man også prøve. Måske først ligge flamingo til at isolere. Og så trægulv og derefter laminat?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #12 Dato: 28 April , 2012, 20:33 »
Klart, det ku man også prøve. Måske først ligge flamingo til at isolere. Og så trægulv og derefter laminat?

Alexander...hvis du har muligheden, så vil jeg meget råde dig til at hæve hønsehuset 20-30 cm over jorden...eller mere.
Med et gulv ved jorden i hønshuset, risikerer du at der flytter rotter ind, og de er bestemt ikke til at spøge med, når de begynder at grave gange under gulvet og bide huller i gulvet, så de også er i huset.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #13 Dato: 28 April , 2012, 20:47 »
Jeg vil også sige: Enten hæve hønsehuset eller lave betongulv, og så støbe op ca. 10 cm langs siderne også for at undgå "indbrud". Jeg har betongulv og betonsider, og det fungerer. Jeg kan se, at der er tydelige tegn på indbrud fra gnavere når jeg løfter jorden langs huset, men alle har givet op, sikkert pga. de ekstra 10 cm i siderne. Et godt råd vi fik af min far, da vi selv lavede hønsehus /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilket gulv i hønsehuset?
« Svar #14 Dato: 28 April , 2012, 22:14 »
Velkommen på forum, Alexander ;D
Jeg har hævet trægulv dækket med et pænt lag sand, det fungerer optimalt her.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk