Forum > Duer, fasaner, vagtler, kalkuner og påfugle

Vagtler.

<< < (2/2)

Skovgaard:
Hej Bjarne

Det lyder rigtigt spændende  :) nu sprøger jeg måske fjollet men kan vi ike få bilelder af dit projekt ? jeg vil rigtigt gerne se det da jeg ikke helt kan forestille mig det :)

Jeg var ike klar over kyllingerne kunen finde på at slå deres egen mor ihjel  :'( hvor ondt. Jeg har netop i dag modtaget 4 par kinesiske dværgvagtler de er godt nok hurtige og monster nuttede. Skæg at have en fugl der lyder som en lille kylling og også minder lidt om en kylling hele dens liv. Jeg håber meget jeg skal opleve de små "brombasser" man siger kyllingerne er  ;D og ved nu jeg skal være opmærksom på kanibalisme. Så endnu engang tak for god info.

MVH Sus

Bjarne Andersen:
Kanibalisme hos vagtler og fasaner/vildt.
Man høre ofte folk sig at dyrene er ondskabsfulde når der opstår kanibalisme.
Det er ikke dyrene der er noget galt med med de forhold de går under.
Ude i naturen skiles en flok kyllinger når de har en vis størrelse, som regel når de er ved at være kønsmodne. Dette sker uden at nogle i flokken lider overlast. Spredningen sker for det første for at undgå at der er for mange dyr på for lidt plads for at modvirke at der bliver fødemangel, samt at smittetrykket bliver for stort. Samtidig bevirker det at kyllingerne spredes ind i andre fugles teritorie og hermed er medvirkende til blodfornyelse, samt at paret ikke ønsker andet par i området der kan skade deres kyllinger.
Nogle vagtler bla. Blå Skælvagtel mm. samles i flokke i vinterperioden, hvad grunden lige er til dette ved jeg ikke, men så snart foråret kommer spredes de som par. Det kan muligvis skyldes at de homonelt er på et lavt stadie på dette tidspunkt, samt at kyllingerne følger de gamle i fødesøgningen det første år på grund af uerfarenhed.
Det er ikke muligt at holde 2 par Skælvagtler sammen i yngletiden, da det stærkeste par stresser det svage par til de bukker under. Man ser også ofte at 2 høner eller 2 haner stresser hinanden.
En hane i bla. Bob White vagtel har ingen problemmer med at gå sammen med 2 høner, da det her er et spørgsmål om at sprede generne så meget som muligt. Jeg vil også tro at en Blå Skælvagtel hane vil aceptere 2 høner, men det der er grunden er formentlig at hønen ikke aceptere en anden høne i nærheden overhovedet og det samme er tilfældet for hanerne indbyrdes.
Disse tendenser er til dels avlet væk i vores høns og der skal meget grelle tilfælde til før det går galt, modsat vilde fugle.
For mig er det en af de ting der er medvirkende til at gøre det spændende og udfordrede at have med vagtler og fasaner og tropeduer at gøre.
Hvis man har problemmer med ens dyr er det letteste at give dyrene skylden. Dette løser dog ikke problemet.
Men der er altid en forklaring på hvorfor det gik gal og naturen er noget klogere en vi menesker og veterinærmyndigheder for den sagsskyld også.
Det er straks lidt svære hvis man skal forsøge at løse problemmerne.

Jeg har genem de år jeg har haft vagtler haft besøg af flere der aldrig her haft vagtler før og her bestilt et par af hver art og farve for at de ville starte vagtelfarm i stor stil, for hurtigt at tjene mange penge, på en noget mere simpel måde en den måde jeg holder vagtler på, da man på forhånd har en holdning til at det ikke er så svært som jeg gør det til. Efter et årstid er det som regel gået galt og de er stoppet med vagtler og forsøger andre græsgange.
Den fejl de fleste gør er at de starter med vagtler i den dyre ende i forventning om at intjeningen her er hurtigst, men det er sådan at jo dyre og jo lettere en vagtel er at sælge jo sartere er de.
Jeg har da også kontakt til flere der arbejder seiøst og stædigt for at det lykkes og de har mere held med deres vagtelhold.
De letteste vagtler at have med at gøre er Kinesiske dværgvagtler, Japanske og Franske vagtler.
Man kan sagtens købe et par Bob White vagtler eller Blå Skælvagtler og holde liv i disse på det rigtige foder, og under de rigtige forhold, men der hvor problemmerne starter er med kyllingerne der er noget mere sarte end andet fjerkræ.
I mit vagtelhold midster jeg årligt af voksne fugle kun ca. 1 %. Blandt kyllingerne er dødeligheden nok ca 10-20 %. Jeg regner dog med i år efter de nye tiltag at minimere dødsfaldene i kyllingerne yderlig.
Vagtler er en meget charmerende fugl at have med at gøre og det giver mange gode oplevelser. Glæden er da også dobbelt så stor når det lykkeds.

Foderet jeg bruger til mine vagtler er en FAV = Fasan Agerhøne og Vagtelblanding af samme kvalitet som erhvervs avlerne bruger til deres Agerhøns.
Heri blandes ca. halvdelen en kornblanding, bestående af knækket Majs, knækket Byg, Knækket hvede, Undulatblanding, Lidt granuleret katte foder med fisk, Fodekridt, Tørret rejer, lidt Soja skrå, lidt opmadnings foder til fugle, samt lidt universalfoder (Insektfoder) til fugle, samt forskeligt grit. Det helle tilsættes 1 teskefuld Vispumin pr. kg. foder før det udfodres.
Herudover fodres med Mølkebøtter, Salat. Æbler, Agurk, og andre frugter og grøntsager.
Det der er vigtigt til vagtler er at forderet er 110 % i orden, ikke mindst at råstofferne er i orden. Dette vil sige at kornprodukter har en god spireevne.   
 

 

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version