Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når man langtidssteger en and *Hvad skal jeg bruge fedtet til???* indlæg 4  (Læst 17724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Er lidt grøn på det her punkt *r Men har en and, som vejer 3600 gram, og den skal være færdig kl. 20. Er det så fint, hvis den kommer i ovnen kl. 14 på 125 grader uden varmluft, eller er der nogle bedre forslag?
« Senest Redigeret: 31 December , 2009, 14:18 Fra Christina »

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Når man langtidssteger en and, skal ovnen så være på varmluft?
« Svar #1 Dato: 31 December , 2009, 12:55 »
jeg plejer at stege en and på 2800g i 5 timer ved 130gr på varmluft, ved ik om det er det rigtige jeg gør men den plejer da at være dejlig saftig :)
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Når man langtidssteger en and, skal ovnen så være på varmluft?
« Svar #2 Dato: 31 December , 2009, 13:04 »
Det lyder fint Christina. Jeg bruger aldrig varmluft i langtidsstegningen da jeg har erfaret at "blæsten" får mere af saften til at fordampe mere.
Jeg tror de 6 timer er absolut maksimum. Kig lige til den efter 5 timer. den tager ingen skade af at ligge og hvile lidt :)

Rigtig god appetit....... øj jeg kunne altså også godt spise en and nu... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Når man langtidssteger en and, skal ovnen så være på varmluft?
« Svar #3 Dato: 31 December , 2009, 13:33 »
Husk også at stoppe den til bristepunktet, også selv om I ikke kan spise så meget, ituskårne kartofler kan evt. anvendes som en del af fyldet.
Hvis den ikke er helt fuld, kan den nemlig blive mere tør.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Når man langtidssteger en and, skal ovnen så være på varmluft?
« Svar #4 Dato: 31 December , 2009, 14:17 »
Tak for hjælpen! :) Den er nu inde i ovnen på 125 grader uden varmluft. Den er stoppet med æbler, svesker og løg, mums! Det fylder jeg også gerne i mine kyllinger, når de skal tilberedes, og ja, det giver bare sådan noget lækkert saftigt kød :)

Hals, vingespidser osv. ligger klar til sovsen i en gryde med lidt vand i køleskabet. Fedtet ligger i en skål i køleskabet, men hvad skal jeg lige bruge det til? Lidt af det til at bage sovsen op med... Jeg kan vel ikke putte det i sovsen, det bliver den vel for fed af? Kunne jeg bruge det til at stege kartoflerne i i ovnen monstro?

Senere i aften, skal jeg lave søde kartofler og skalotteløg, bagt med farin og smør, samt kartofler, skrællet og delt i 2-3 stykker, som skal bages med smør og lidt olie. Og så bagt romainesalat, og bagte hvidløg...ej, gad vide om det hele overhovedet kan være i ovnen??!!! :o
« Senest Redigeret: 31 December , 2009, 14:19 Fra Christina »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Altså Christina, det kan godt være at din "julemiddag" lød en anelse flad, men for satan, jeg gad godt fejre nytår hos dig ;)
Fedtet putter du i en pose og i fryseren, det koger du så med næste gang du laver hønseguf :) Du kan også hvis du har mere væde fra anden tage og varme det op sammen med fedtet og så hælde i isterningeposer, så har du lidt nemt smag til evt sovs en anden gang, men ellers også til at putte i hønseguffen, så er det nemt at dele ud over flere portioner :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Hej Christina
Jeg blander fedtet med masser af havregryn og giver det til hønsene
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Hehe, Wanda, hvor er du sød! *l Har ikke lige prøvet at lave and på denne måde før, så jeg er en anelse anspændt! :D

Mht. fedtet, så skulle det være noget af det bedste at stege i, har jeg læst mig frem til, så jeg prøver lige at gemme det *e ;D

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
camilla plum stegte f.eks grøntsager i andefedt, den klump der sidder indenfor i gumpen, du kan vende grøntsagerne i fedtet inden du kommer lidt vand ved, jeg har læst ande, gåse, og hønsefedt ikke er så usundt som svinefedt, fordi det er ikke så hårdt, ellers anvend fedtet som olie eller margarine, jeg smelter mit sammen med svinefedt, deri bruner jeg løg,æbler og timian, manden elsker det, det er sjældent han får det. held og lykke randi ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Tak for det, Randi. Jeg gemte det, og har det liggende i køleskabet. Jeg tog også rigtig meget fedt fra, da jeg skulle lave sovs, og det gemte jeg. Men går ud fra, at når det har været smeltet, så kan man ikke bruge det til andet end fuglene/hønsene?

I øvrigt blev det hele rigtig vellykket! :) Jeg droppede romainesalaten, men lavede så nogle glaserede perleløg istedet, de blev også rigtig gode :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Fedt fra and eller gås er mums  /o
Jeg fjerner altid alt synligt fedt, som jeg smelter af under svag varme i en lille gryde. Det fedt jeg skummer fra skyen i bradpanden gemmer jeg også. Som regel blander jeg begge slags, og fryser i passende portioner. Det er super til al stegning, frikadeller stegt i gåse/andefedt er lækkert, hvis man får rødkål pynter det også med en skefuld fedt, der røres i, så bliver kålen flot blank.
Gåse/andefedt er flydende ved stuetemperatur, så man kan evt. blande det med halvt svinefedt, så bliver det mere smørbart.
Selvfølgelig kan man også give noget til fuglene blandes sammen med korn, gryn osv. men det er faktisk en delikatesse, der kan bruges til mangt og meget  *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg glemte lige, gåse/andefedt kan bruges alle de steder, hvor man ellers ville bruge fedtstof, også godt på en rugbrødsmad med fingersalt (ikke politisk og sundhedsmæssigt korrekt, men det smager godt)  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Og hvis man skal lave confit de canard, så kan man jo ikke undvære fedtet. Mums. Her bliver det altså brugt til madlavning. Hønsene og de vilde fugle må nøjes med svinefedt!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sikke da en masse gode ideer her ;) vil da lige overveje hvad jeg gør nøste gang :)
@Henriette: Hvad er cinfit de canard?


Wanda som på ingen måde er gastronom.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Confit er når man simrer en and/gås i ande/gåsefedt. I gaaaamle dage før fryserens opfindelse fandt de kære franskmænd, madglade som de er ud af, at når man så har simret kræet godt og længe i dets eget fedt og så lægger det i krukker og hælder fedtet over igen, så kan det holde længe. Nu gør man det så bare fordi det smager supergodt og saftigt. Bagefter kan man så give dyret en tur i ovnen. Så får man det sprødeste skind man kan forestille sig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)