Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: heste oh høns  (Læst 28161 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: heste oh høns
« Svar #30 Dato: 10 Marts , 2009, 00:54 »
Uh ja! Det griber om sig med de dyr der hehe Jeg forstår jo nærmest ikke at folk kan nøjes med at have en hund - færdig slut!

Jeg er selv rigtig dyrefattig for tiden - eksmand deler ikke helt min dyreglæde hehe

Men mon ikke der bliver rådet bod på det så snart jeg igen får foden under helt eget bord hehe Er ihvertfald med mulighed for dyrehold, når jeg leder efter vores kommende bolig  ;)

Lige nu har jeg, og ungerne...

1 stk Rottweilertæve, Easy på 4,5 år
2 stk hunkatte, Debbie på 3-4 år husets matriark og Kira på 1 års tid
2 Rotter Pelle og Delle
og en dværghamster Hubert...

Ænderne er flyttet, da jeg jo også skal flytte snart, og midlertidigt indlogerer os hos mine forældre hehe

Men vi skal når vi har fundet vores eget have:

HØNS!!!! ( Hvem havde gættet det?)
Pony´er til ungerne
En hyp til Moar
En stor, sandsynligvis Rotte mere, så jeg kan komme igang ed at træne igen ( Vil også gerne lidt avl)
En *småhund* til min ældste datter, er ihærdigt igang med at overtale hende til en Portugeese Podengo medio  ::)
Enten norske/sibiriske skovkatte, eller tyrkisk van...
Ged´er, bare 2 til hygge
OG skal have fat på et 6-800 liters akvarie, SAVNER jeg virkelig at have

Jeg har også haft hest i en lang årrække førhen, og været ivrig konkurrencerytter... Har hovedsagligt haft XX, men også en enkelt amerikansk fuldblod ;) Om jeg skal have noget så ædelt igen, er jeg ikke sikker på, tror ikke jeg er på vej tilbage til konkurrencebanerne på hesteryg :)

Jeg vil til ungerne ihvertfald have 2 store shettier, når ungerne så vokser fra dem, kan vi smide dem for en vogn ;) Det eneste jeg ihvertfald ikke får er en fjordbolle hehe Har en personlig, uforklarlig aversion imod dem...  Men der kunne sagtens snige sig en connemara og/eller noget Welsh ind... Ja okay... Også sagtens OX eller Shagya  ;D 
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: heste oh høns
« Svar #31 Dato: 10 Marts , 2009, 07:50 »
Hvad betyder XX og OX?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: heste oh høns
« Svar #32 Dato: 10 Marts , 2009, 07:57 »
Hvad betyder XX og OX?

XX = Engelsk fuldblod.
OX = Fuldblods- Araber.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: heste oh høns
« Svar #33 Dato: 10 Marts , 2009, 08:31 »
LAdalmor... du skal nu ikke helt afskrive Fjordhestene som små gulde fede klumper :) tjek lige denne side, og især Athos.....http://www.staldkiel.dk/nyheder.php Her ser du Fjordheste som er med helt fremme :)

Men ok, ved jo godt at man har sine racer, men lige Fjordhestene er ofte misforstået som dovne fede ædemaskiner, men de kan godt, his man gider interesswere sig lidt for det avlsmæssige, og glemmer alt om vorbasse.krikkerne ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: heste oh høns
« Svar #34 Dato: 10 Marts , 2009, 08:31 »
Tak Bjørn  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: heste oh høns
« Svar #35 Dato: 10 Marts , 2009, 08:37 »
Tja en af min veninder havde engang en Fjord hest og hold da helt op, hvor hun kunne springe og var livlig.

Jeg vil hellere have en Fjordhest end en Traver (Amerikansk Fuldblod) f.eks for de er sgu ikke egnet til ridebrug  ::) :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: heste oh høns
« Svar #36 Dato: 10 Marts , 2009, 12:08 »
Hej jeg vil da lige fortælle om mit dyrehold.
Jeg er nemlig så priviligeret at have rigeligt med plads :) Jeg er den heldige ejer af welsh mountain hingsten Powerful sunrise(importeret fra holland), kåret og har bestået materialeprøven. det er der kun 4 i landet i hans størrelse der har(ja jeg er lidt stolt ::)), en WM hoppe( ifol v. "sunny") hun foler en af dagene, min datter har shetteren Freja.
Jeg har lånt en kåret connemara hoppe som skal i foles i år.
Hønsene er orpingtoner og rød sussex. derudover har jeg moskus ænder ialt 4stk, og i øjeblikket 10 løvehoved kaniner.
Jeg har selvfølgelig også hunde ;), det er 2 shetland sheepdogs ;D Sidst men ikke mindst har vi tre katte.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: heste oh høns
« Svar #37 Dato: 10 Marts , 2009, 12:41 »
Uha, fede dovne fjordheste findes ikke i min erindring!!!!!! Jeg mindes meget friske, spring og løbeglade heste, med tendens til roderokrumspring og pludselige stop..... <H Ja ja, den barndom..., det var skægt.

Håber jeg kan få min søn til at synes om heste, vil langt hellere se ham ride end se ham løbe efter en bold!!!! Hvor gammel skal et barn være før det kan begynde at ride eller bare prøve at sidde på en hest?
Venlig hilsen
Liv

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: heste oh høns
« Svar #38 Dato: 10 Marts , 2009, 13:13 »
Øhh, 3 1/4 år   ;D

http://www.snekkeruplund.dk/
« Senest Redigeret: 10 Marts , 2009, 13:28 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: heste oh høns
« Svar #39 Dato: 10 Marts , 2009, 13:21 »
Ja en 3-4 år - selvom jeg selv var med min søster til hest, da jeg var 9 måneder. Hmmm

@ Wanda
Det jeg har hørt i hesteverdenen omtalt som øllebrød, så er det om meleringen på f.eks på Knapstruppere og om ikke brogede heste.
« Senest Redigeret: 10 Marts , 2009, 14:23 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 135
Sv: heste oh høns
« Svar #40 Dato: 10 Marts , 2009, 15:15 »
Hej.

Jeg vil da også lige fortælle om vores heste.

Vi har pt. to Quartere, en Paint og en Appaloosa/knabstrupper og en enkelt lille quarter som ikke er født endnu (forventet foling 22/5).   :D

Vi startede som hesteejere, med to Shetlændere, senere fik vi en Irish Cob, og endnu senere en Palomino (DV). Det var den spæde start til westernridningen (og lidt distanceridning).
Alle heste kan bruges til westernridning, men shetlænderne, irish cobben og palominoen er blevet solgt nu, pga. vi vil satse på de amerikanske racer. Appoloosaen/knabstrupperen er også til salg. Vores ambitioner inden for westernridningen er efterhånden nået til skyerne, og så er vi er nød til at ride quarter og paints.

I stalden hvor vi har vores heste opstaldet, går gårdejernes hønsene frit rundt mellem heste, hunde og os. Det fungerer fint.

Vi har 22 Amrock kyllinger hjemme i forskellige aldre, 3 hybrid høns (sort Hellevad), moskusænder, hunde, katte og et par snoge.

Sjovt at høre om jeres andres heste interesser.
Mange hilsner Lene :-)

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: heste oh høns
« Svar #41 Dato: 10 Marts , 2009, 15:30 »
Jeg har en datter på 5r hun har gået til ridnng i 1 1/2år, hun har for 2mdr. fået en lille shetter hoppe som hun rider så tit hun kan. Gerne dagligt hvis hun skulle bestemme. hun får en halv times undervisning(sjov og ballade) hver fredag på rideskolen.
Jeg tror det vigtigste med ridning og de helt små børn, er at de ikke rider for længe af gangen eks. en halv time. Koncentrationen kan ikke holde længere. En anden vigtig ting er at det ikke er almindelig rideundervisning, men istedet en masse sjove lege til hest, som kongens efterfølger, slalon, hestefodbold....og meget mere.
I magasinet hest er der i denne periode en artikel serie om børn og ridning, temmelig spændende!
Min datter elsker hendes små rideture, og hendes lille pony.
Jeg har selv undervist de små miniputter på vores rideskole, og det er super sjovt ;D
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: heste oh høns
« Svar #42 Dato: 10 Marts , 2009, 22:51 »
Er ikke fordi jeg mener fjordboller er dovne, eller dårlige rideheste :) ER bare ikke vild med dem hehe

Og min amerikaner var helt sikkert en ener udi ridebrug... Hun havde sgu GANG!  ;D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Josefine B. S

  • Gæst
Sv: heste oh høns
« Svar #43 Dato: 12 Marts , 2009, 15:58 »
Vi har også en fjodhest på min rideskole, det ikke ligefrem den der mest livlig :) Men den pony jeg selv rider på rideskolen (en blandning af inlænder og noget andet) er der lidt mere gang i. (svær at få i gallop uden pisk nogengange) :).

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: heste oh høns
« Svar #44 Dato: 12 Marts , 2009, 17:08 »
Den rideskole jeg rider på er der også en fjordhest...Fjolle hedder den. Den er heller ikke brugt særlig meget fordi den er så tung at ride og lidt tyk i det.
Venlig Hilsen
Lisbeth