Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gode råd søges....  (Læst 2925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Gode råd søges....
« Dato: 10 Juli , 2013, 13:22 »
Jeg var i går på besøg i en mindre dyrepark på Sjælland, og ud over at det var så som så med dyrene, vedligehold og gammelt affald der hvor gæsterne færdes, ja så så vi også nogle dyr som vi er overbeviste om ikke plejes ordentligt.

Jeg har absolut ingen forstand på får og geder, men kan nogle fortælle mig om det er ok.
Nogle af deres geder havde klove som var meget lange og groede skæve så de var ved at gro ind over hinanden. Deres klov bestod af 2 "tæer", som så groede ind mod hinanden. Og de var så lange at de ligesom groede opad...

Hvis dette her galt, hvor skal jeg så henvende mig, til hvilken myndighed?
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Gode råd søges....
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2013, 13:40 »
en ged skal stå på sine klove = forkant  ca 3/4 x diameter. måske lidt mere men de må da ikk gå over hinanden, eller ha sabelsko.
et godt bud at henvende sig er hos dyreparken,  og sig at du kommer på gratis kontrolbesøg, eller at kontakte en lokal dylæge de har pligt til at gøre noget

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Gode råd søges....
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2013, 13:44 »
Jeg synes da afgjort, du skal starte med at snakke med ejeren. der er stor forskel på, hvor hurtigt klove vokser, og hvor meget de slides af sig selv. Med de skal selvfølgelig klippes, så de står lige på jorden.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Gode råd søges....
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2013, 14:31 »
En dyrepark skal have tilknyttet en tilsynsførende dyrlæge, som jo netop skal holde øje med at dyrene har det OK. Så prøv at spørge dyreparken om de er opmærksomme på gedernes klove og hvornår deres dyrlæge sidst har set på det.

Ellers er det en sag for politiet, men her skal nu nok nogle billeder til, førend de vil tage sig af det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Gode råd søges....
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2013, 14:13 »
Jeg har valgt at kontakte Dyrenes Beskyttelse, og venter på svar. Mange tak for Jeres svar. Jeg har efterfølgende hørt fra flere lokale at de er utilfredse med oplevelserne i denne zoo, men så forstår jeg bare ikke hvorfor man ikke gør noget, for at hjælpe dyrene, man sådan er der jo så meget....
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1