Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny slagterace  (Læst 5591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LindaChristie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Ny slagterace
« Dato: 03 Maj , 2013, 20:55 »
Jeg har 11 sussex-høner og en hane - og vi har i de sidste 2 år nydt, at have kyllinger af egen avl i fryseren efter udrugning i maskinen. Besætningen er udvidet fra 5 høner tidligere, i forbindelse med at det gamle hønsehus og -gård voksede fra 4 til 80 kvm!
Jeg havde planlagt at lade hønerne selv ruge deres kyllinger - men det passer aldeles ikke mine Sussex. I den forbindelse har jeg tænkt på, at tilføje en race til gården - en race der er god som slagtehøne, men som samtidig også er en bedre skruk end mine sussex. Er der mon een der har et forslag til, hvad jeg skal vælge.
Hønemor med en broget besætning:
8 Lys Sussex - 1,5
1,1 Huskatte
1,0 Grand Danois
1,3 franske væddere
6 franske vædder-unger
-og en stadigt varierende mængde af kyllinger!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ny slagterace
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2013, 21:32 »
Orpington var nok et oplagt valg. Men der findes også Sussex stammer der skrukker. Min nabo har 10 sussex høner og der har/er allerede 5 stk. der ligger punkterede.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Ny slagterace
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2013, 17:31 »
jeg har sussex, og havde en høne, som gik med kyllinger i februar og en anden, som netop har lagt sig skruk. Som Danny skriver, så er der altså stammer som ruger ;)

Men orpington ville også umiddelbart være mit bedste bud. Et alternativ er Brahmaer. Der går dog noget tid, førend de slagteklare, men så er der også en stor steg. Og de fleste brahmaer vil gerne ruge.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Ny slagterace
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2013, 23:50 »
Mine 2 orpingtoner har aldrig vist den mindste trang til at skrukke - så eneste garanti er vel at købe høns der, hvor det kan oplyses, at den givne stamme skrukker villigt.

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Ny slagterace
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 05:24 »
Der er som regel større chance for, at en høne skrukker, hvis den selv er ruget ud af en skruk. Derfor kunne det være en god idé at spørge om det, hvis det er høner med rugelyst, du går efter. Hvis du har Sussex, ville jeg synes, at det ville være synd at skifte race  :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ny slagterace
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2013, 23:17 »
tror nu ikke man kan sige at hvis de er udruget i maskine så skrukker de ikke. det kan jeg ihvertfald modbevise.

jeg har i år haft 3 skrukker. og det af wyandotter i stor race som ikke så gerne skulle skrukke.

den ene høne er en jeg selv har ruget ud i maskine og forældrene og bedste forældrene er ruget i maskine. og sikkert også længere tilbage i stammen, den kender jeg dog ikke.

de to andre høner er også ruget ud i maskine. dog kender jeg ikke længere tilbage.


jeg har ruget æg ud fra sussex/kochin blandinger for min veninde. de skrukker også fint, men er meget klodsede og får som regel mast næsten alle æg eller over skidt dem.

jeg har også altid hørt sussex som en rimelig god skruk høne. måske du bare har fået en stamme som ikke så gerne skrukker?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ny slagterace
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2013, 07:36 »
Der er som regel større chance for, at en høne skrukker, hvis den selv er ruget ud af en skruk. Derfor kunne det være en god idé at spørge om det, hvis det er høner med rugelyst, du går efter. Hvis du har Sussex, ville jeg synes, at det ville være synd at skifte race  :)

Jeg har igennem mange år snart lavet mine Brahma i rugemaskinen og de skrukker stadig ad h til. Jeg tror nu mere på at det ligger til de enkelte racer og ikke mindst de forskellige stammer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub