Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma begynder spørgsmål  (Læst 13233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Brahma begynder spørgsmål
« Dato: 01 August , 2012, 12:27 »
Hejsa alle hønsefolk.

Nu er jeg endelig blevet lykkelig Brahmaejer *o *y *p
Men nu melder sig lidt spørgsmål sig, så jeg håber jo jer med erfaring kan hjælpe mig lidt. <+ <E

-Skal støvbadet være af strandsand eller grus? De virker nemlig slet ikke interasseret.

-Jeg har 1,3 store guld/sortbåndet og 0,1 Dværg i samme farve. ( vi fik nemlig at vide de store højst sandsynligt  vil træde rugeæg og kyller i tu- derfor den lille putte,som helst skulle blive skruk, når de store engang begynder at ligge æg) Den lille og hanen har en blå ring og resten en blå og en gul hvad betyder de?

- Jeg har prøvet at give dem lækkerbisken ( kogte kartofler, mælkebøtteblade, lidt korn osv. for at gøre dem lidt tamme )Men de vil slet ikke have det. Hverken fra hånden eller i en skål. Hvordan vænner jeg dem mon så til vi gerne bare vil hygge om dem?

Den lille har den førstedag lagt et lille fint æg ( hun er ca 1år og har gået med blandet store og små i alle farver) Hvor længe mon hendes æg er befrugtet, hvis jeg skulle forsøge at eksperimentere med en rugning bare for liiiige at prøve at opleve en lille fjerbolle til ungerne. De var jo en smule overraket over de nye kyllinger (Ca 3-4 mdr.) er omtrendt lige så høje som knægten på 3år *f

Venlig hilsen Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #1 Dato: 01 August , 2012, 12:55 »
Hejsa,

Jeg har selv store brahma og hun har lige ruget et par kyllinger ud. Jeg har ingen problemer med de tramper noget itu. (Første gangs ruger)

Hvis det er officielle ringe, så indikere de hvornår de er fra. Men det er kun officielle ringe du kan regne med det.

Det handler i grunden om at bruge så meget tid i deres nærvær som muligt. Jo mere de er vant til dig, jo mere tamme bliver de.

Mener man siger at æg er befrugtet op til 14 dage.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #2 Dato: 01 August , 2012, 13:16 »
Hej Jesper

Tusind tak for svar. Så er det jo lidt ekstra spændende til foråret nu ;)  Kunne man mons tro se et lille billede af mor og kylle- ryller?
Giver du slet ikke godbidder, kun socialt hyggetid ;D
Hvad med deres bad?
Sorry, men vil bare så gerne ha`de har det godt :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #3 Dato: 01 August , 2012, 13:19 »
De vil rigtig gerne grusbade, i en blanding af jord og spagnum, mine bader lykkeligt i deres udgravning under et træ, og altså har altså kun jord.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #4 Dato: 01 August , 2012, 13:22 »
De støvbader i den jord der er i hønsegården, men du kan jo altid smide lidt sand ind til dem i en bunke, og så vil de sikkert skrabe i det med det samme.  ;)
Det kan godt tage nogen tid inden de bliver fortrolig med dig, alt går i deres tempo husk det.  :)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #5 Dato: 01 August , 2012, 13:24 »
Vores sandbader også i jord/spaghnum, selvom de har en sandbunke til rådighed.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #6 Dato: 01 August , 2012, 13:25 »
mine støvbader i et hul de selv har lavet i jorden, alm jord, har en par stykker forkullet træ og lidt støbemix at hygge med

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #7 Dato: 01 August , 2012, 13:33 »
Og som alle andre siger, de støvbader i hvad som helst - så længe det er tørt.
Jeg havde en tanke om at de skulle have sådan en flot grus fyldt sandkasse agtigt sted, foret med sten og det så rigtigt godt ud.. De gad bare ikke bruge den :) - så den blev pillet op igen :)

Jo, måske et par gange om måneden kommer jeg ned med lidt forskellige kødrester, eventuelt køber jeg en gang hakket oksekød som de får. Typisk ligger jeg det på en stamme og står dernede mens de spiser. Et par gange har jeg taget en stol og en kop kaffe med ned og bare siddet i hønsegården.. Det går timerne hurtigt med hvis der er solskin :)
Ellers så er det bare at sidde stille og roligt med noget i en åben hånd, så kommer de og nupper det :) - Hvis de er nysgerrig for hvad du har i hånden, skal de nok nuppe det på et eller andet tidspunkt :)


Lige så snart dine høns har normal hønse adfærd, så har de det godt :)

Og billede af kylling og mor :)


Jeg har opdateret dit billede-link, så man kan se billedet direkte i tråden.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 01 August , 2012, 21:30 Fra Marianne Vedel »

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #8 Dato: 01 August , 2012, 13:50 »
Hold da op hvor er det dejligt med så mange på banen så lynhurtigt *y <E

Jeg har lige siddet og kigget og snakket og booooorket lidt til dem og de stirre tilbage på mig ( tør slet ikke vide hvad de tænker *f ) Godt vi ikke har naboer <H
Deres ringe skulle gerne være officele de er ihvert fald købt hos en rigtig flink og dygtig avler. Jeg har selvfølgelig bare glemt at spørger hvad de skal bruges til. Vi fik jo simpelhen så mange kloge ord med på vejen, at vi var nødt til at tage notater for at huske det hele ::) Han var bare så sød til at fortælle, men alligevel er der jo dukket spørgsmål op.

Hvor er de bare smukke, jeg kan slet ikke lade være med at kigge på dem. Og herindefra trykker vi næsen flad på vinduet, hvis vi synes de trænger til privatliv og ro så lille Putte måske kvittere et putteæg. *p                   
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #9 Dato: 01 August , 2012, 14:00 »
Jeg kunne ikke være mere enig! - jeg har haft dem i rigtigt lang tid efterhånden og jeg kan stadigt blive helt glad når jeg ser dem gå rundt. Fordi jeg synes vitterligt de er så smukke! :)

Jeg tror stort set ikke du kan bruge for meget tid sammen med hønsene. Når tiden kommer og de vil ligge et æg, så trækker de sig til en egnet redekasse og så kan du være nok så nysgerrig, så længe det er roligt, lettere mørkt - så ligger de pænt et æg :)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #10 Dato: 01 August , 2012, 14:04 »
@ Jesper tak for det fine billede.  /o Ej, hvor er hun bare sød som hun ligger der og passer på de små dunbomber. Jeg var slet ikke klar over de små også har bittesmå dun på benene, hvor er det dog kært <.
Ja, tiden flyver virklig bare af sted, når man sidder og kigger i hønsegården.
Jeg tror vi skal have lavet en lille terasse deromme. Det er jo uden tvivl matriklens hyggeligste sted.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #11 Dato: 01 August , 2012, 14:20 »
Er der nogen som ved hvornår vores hane galer? Vi står op og lytter hver morgen, men det ser ud som om vi vækker ham istedet for :laugh: Vi glæder os sådan til at høre ham. Vi har ellers 2 store vinduer i huset, så lys burde der være rigligt af.
Vi har fået en stor sæk foder med hjem til dem. Tror det hedder fasanstarter Og mangan( staves?) i pulverform til deres drikkevand. Men glemte da lige at tænke på hvad med ægligningsfodder, skaller, grit, kul vitaminer/mineraler  og alt det andet som jeg nok har glemt?
Hvordan fodder i?
Hvad vil jeres gerne bruge som redder havde ellers fået fingrene i store kattebakker, men de ligner jo et dukkehus ved sidden af de store.
Lille putte har sørme lagt et lille fint æg mere. Dog på gulvet, hvor hanen har lavet en rund fordybning i halmen til hende. Han ligger så ved siden af hende og holder hende med selvskab mens de 3 store piger står uden om og tager ved lære ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #12 Dato: 01 August , 2012, 14:39 »
1: Jeg blandet æglægningspiller med korn, valset havre, hel byg og hel hvede - ca. 1/4 af hver. Jeg har et fodertårn bundet op i højden med en kæde under tag. Nogle gange smider jeg en håndfuld eller to ud til dem så der ikke bliver slåskamp ved tårnet :)
Jeg smider skaller ud i hønsegården fra tid til anden, dem køber jeg i en sæk.
Resten har jeg en formodning om de får fra hvad end de selv finder og spiser.

2: Jeg har købt sådan en fælles rede. Det var det bedste jeg kunne finde. Det fungere, men virker lidt klodset. Hønemor er god til at blive på jorden og holde kyllingerne varme. Jeg ville gerne bruge kattebakker, da det lyder som om andre har rigtigt gode erfaringer med dem. Jeg har lige købt en billig reol med nogle store rum som også synes at virke ganske glimrende :)

3: Det svinger helt ekstremt med hvornår han galer. Min hane er sådan fra 04 til 08 om morgenen, alt afhængigt af vejret. Det kan tage noget tid før han kommer igang :)

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #13 Dato: 01 August , 2012, 15:16 »
Hønehuset@ Er de ikke mere end 6 uger for så skal de ikke have fasanstarter da det er for småt. Det er ikke særlig meget mangan du skal bruge. Hvis du bruger for meget er det giftigt istedet for.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Brahma begynder spørgsmål
« Svar #14 Dato: 01 August , 2012, 15:17 »
Når fodderet engang slipper op vil jeg da prøve at blandet det du skriver Jesper. Og så har de damer fået serveret skaller i min lille bradpande fra Ikea. Æggepiller må jeg ha`fat i morgen, møllen har desværre lukket idag.
Go`ide med reolen. Jeg sad lige og tænkte hvad vi dog har liggende i størrelse meget stor ala kattehulen, der måske kunne blive spændende.
Vi har en stor rund murebalje. Jeg tænkte, jeg vil låne byggesmølfs stiksav og forsøge at skære en åbning, sådan at hvis den vender på hovdet fungere som overdækning og så ligge den oven på et tyk lag halm. Den burde jo give hulefornemmelsen og samtidig være super nemt at vaske og rengøre. Hvis de vil acceptere den skal jeg en tur forbi byggemarket og have nogele stykker, så jeg har rigeligt til både dem og udskifte/rengøring.
Ham vi købte dem af brugte spande fra f.eks. rødkål til vand og tagrender til deres fodder, det er jo også super smart og billigt så måske en lille tagrende ryger med i vognen også.
Spagnum skal selvfølgelig afprøves. Jeg tror jeg vil ligge en trillebør med grus +spagnum. 1 med rent grus. 1 med rent sand og så bare et stykke bart jord så kan de jo lave en afstemning ;) Ja, Ja... lidt skør må man jo vel være, til ære for de nye beboer  :P  *f *e
Er det rigtigt forstået med opbevaring rugeægne. Skal de stå med spidsen nedad i f.eks. en alm. æggebakke og så bare hen over en lægte ca. 45 graders vinkel. Og så er det kun bakkens ende der skal tippes morgen/aften og ikke selve ægget? Kan de så forventes befrugtet de næste 14 dage og så ind i den lille maskine?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"