Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blinkhinde fremfald hos kat  (Læst 19139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Blinkhinde fremfald hos kat
« Dato: 27 November , 2011, 23:19 »
Vores store kat har fået blinkhinde fremfald. Jeg har læst lidt på nettet, men ville godt høre om nogen har oplevet det selv?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #1 Dato: 27 November , 2011, 23:20 »
Jo da. Den er syg eller har orm.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #2 Dato: 27 November , 2011, 23:57 »
Ja.. Odin vores kat havde Klamydia, men så er der også andre symptomer som han snottede.. Han fik en menneskeklamydiakur og senere var han på den 1 gang mere. Og siden har vi ikke set til snotteri.

Det skal lige siges.. At der er rigtig mange almindelige huskatte der har klamydia født med det.. Er bare ikke sikkert det bryder frem.

Så der kan være mange årsager.. Har bare ikke oplevet det med blinkhinden fremme ved ormeanfald.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #3 Dato: 28 November , 2011, 06:00 »
Vores ene kat har også lige haft det.
Ved et tilfælde fik den fat i noget ølgær pulver, da jeg så at den gerne ville have det, fik den det i noget foder, kort efter var det ovre, om det var ølgær, eller bare tid, det ved jeg ikke, men jeg vil prøve ølgær med det samme næste gang, hvis det sker igen.

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #4 Dato: 28 November , 2011, 07:05 »
Min ene kat har det også. Altså kun det med den hvide hinde, ingen snot eller lign.

Den bliver vaccineret hver år, men dyrlægen siger at den alligevel har fået en af de sygdomme som man vassinerer mod (kan ikke huske hvilken en sygdom)

Han startede med øjendråber og ormekur men det hjalp ikke.

Så fik han en pille kur og det hjalp en hel den men ikke helt.

Nu er han så på en pille kur af samme slags som den første og det ser ud til at problemet er ved at være løst. /o
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #5 Dato: 28 November , 2011, 08:34 »
Han har fået ormekur fornyeligt og han har ikke snot og lign. Spiser godt og virker normal. Så mon ikke jeg bare skal se tiden an?

Hvor får man fat i ølgær? Ved at nogen giver deres katte gær tabletter.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #6 Dato: 28 November , 2011, 09:17 »
ølgær kan købes hos matas, men de har en ublu pris, det der koster næsten 200 hos matas får du 38 kroner andre steder, prøv lige at google det, så finder du et link til en netbutik.

Ølgær er fantastisk til pels og mod lopper, et dyr der spiser ølgær bliver ikke angrebet af lopper ret tit, da lopperne ikke kan lide lugt og smag af b vitaminer, og det er jo hvad ølgær bl.a er

Og så kan det altså tage ret lang tid før kattens blinkhinde trækker sig tilbage, efter behandling.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #7 Dato: 28 November , 2011, 09:17 »
Nej, men nu er jeg jo ikke dyrlæge  :) Jeg ved bare hvad der var årsagen til den fremstående blinkhinde og ville gerne dele min erfaring.. For har desværre også oplevet at komme ind til dyrlæger der bare symptombehandler. Siger jo ikke jeres katte har Klamydia.

Men nogle gange kan symptomerne jo godt drille. Bl.a er Klamydiaens symptomer øjenbetændelse. Det er ikke det første man umiddelbart ser at de snotter. Odin havde ikke øjenbetændelse men snottede bare.. Og ellers var en sund og rask kat, der æder os ud af huset, fanger rotter og jager ræve væk  ;D

Vi vidste godt at Odin havde klamydia og blinkhinden var ikke fremme, hvilket kan være en af symptomerne på øjenbetændelse: Det var noget han var født med. Så han havde altid snottet. Og viste ikke udtryk for smerte eller andet. Det eneste behandling på daværende tidspunkt for ham, var at køre ind på landbohøjskolen hver 14 og få det suget ud  :-\ Det undlod vi dog i samråd med dyrlægen, da han jo ikke viste umiddelbart gene.

Vi har en dyrlæge vi stoler meget på. Han er sådan en typsik altvidende en.. Men odin fik så på et tidspunkt en fremstående blinkhinde. Og vi kørte jo så til dyrlæge, men kom ind til en anden på det dyrehospital. Han fik cremer og så skulle den ged være barberet.

Der skete dog så ikke en s.... Så jeg ringede til dyrlægen og bestilte tid til ham vores GUD indenfor den Verden  ;D Han kiggede lige på Odin og sagde, det er Klamydiaen.  Nu er der gudskelov kommet en ny kur!! Eller rettere den er ikke i dyredosis. Så vi gik igang med at dele 2 piller i ialt 16 dele .(det er ikke det nemmeste job ;D) det andet problem var at Odin jo så også skulle indtage dem..  ::) Men det er en anden historie.  :)

men det var jo så klamydiaen. Og en kur mere da han begyndte at snotte igen. Siden har vi ikke set noget til det.

Men som Ankerine jo også skriver.. Enten er det orm, eller også er den syg = dyrlæge.

Så det ville jo nok være den mest rette at kontakte  :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #8 Dato: 28 November , 2011, 11:06 »
....... Så vi gik igang med at dele 2 piller i ialt 16 dele .(det er ikke det nemmeste job ;D) det andet problem var at Odin jo så også skulle indtage dem..  ::) Men det er en anden historie.  :)

Helt udenf or emne og alligevel  :-[ men når man har problemer med at give kattene piller hjælper det - i alt fald her - at læse denne lille beretning  ::)

http://wiki.wegge.dk/wiki/Kunsten_at_give_katte_piller
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #9 Dato: 28 November , 2011, 11:30 »
Det var også sådan det foregik den berretning ;D

Indtil vi fik en pillesprøjte.. Den går fint, men vi skal stadig være 2. Og så skal vi diskuttere lidt om hvem der skal have klør 5 i skulderen denne gang  :)

Et andet alternativ er at lave 4 kugler leverpostej.. tage en pille ud af emballagen, vaske hænder. Tage 1 kugle leverpostej og lav ligesom et låg i toppen. hold med venstre hånd.. Tage pillen med højre tommel og pegefinger. Forsigtigt skubbe pillen ned i midten. Pillen må IKKE røre yderfladen. Tag kniven med højre hånd. Bladet må IKKE være i berøring med pillen. Og luk låget i.. Læg Leverpostejskuglen på tallerkenen med venstre hånd.
Vaske hænder. Og så kryds fingre for at Odin ikke lugter pillen  ;D Det er jo derfor der skal laves flere kugler end blot en.. Da der ligesom sker en kædereaktion når først den første kugle er gledet ned.

 ::) Møgkat.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #10 Dato: 28 November , 2011, 12:00 »
Eller også har man bare søde, dygtige siamkatte, der pænt tager deres piller /o
Nike skal have antibiotika morgen og aften i 15 dage, så jeg er lykkelig for, aat hun er så dygtig og nem.
Jeg kender godt den med de mange punkter, den har været i KatteMagasinet på et tidspunkt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #11 Dato: 28 November , 2011, 13:11 »
Jeg har lige taget et billede. Selve blinkhinden er hvid og hverken rød/hævet. Hans øjne væsker heller ikke (selvom det ser sådan ud på billedet) Må hellere ringe til dyrlægen.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #12 Dato: 28 November , 2011, 13:51 »
Fandt dette på nettet: http://trollesminde-dyreklinik.dk/ekspertiser/oftalmologi.html
Tror at jeg vil lade ormekuren virke og se hvad der sker. Dyrlægen har ferie fortiden  ::)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #13 Dato: 28 November , 2011, 16:30 »
Ligner totalt det mine (også sorte katte) har haft, og så har en ormekur virket.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Blinkhinde fremfald hos kat
« Svar #14 Dato: 28 November , 2011, 16:41 »
Du skal være tålmodig så forsvinder det, hvis ellers det skyldes orm, men det tager lidt tid.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn