Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halv stor killing med tynd mave  (Læst 5579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Halv stor killing med tynd mave
« Dato: 24 ſeptember , 2011, 23:15 »
Jeg har to killinger på knap 5 måneder. De har siden de kom hertil trivedes fint på det killingefoder de får. De er nu efterhånden 'fuldt integreret' her og render hvor det passer dem. Problemet er at den ene har tynd mave og synes ikke at kunne komme over det ved egen hjælp. Han er veltilpas og tager fint på som han skal. Jeg tror det skyldes at han gerne spiser med når hønsene får lidt fra køkkenet - han er ikke kræsen, men det er nok alligevel mere end hans mave kan klare. Hans afføring er blevet fastere, men helt godt er det ikke endnu. Siden jeg spottede problemet har jeg sørget for at han ikke får lov at spise med hønsene. Er der andet jeg kan gøre for at hjælpe hans mave på rette vej? Tåler kattemaver a38?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2011, 23:24 »
Min mor brugte tit A38 til hendes kat, faktisk uanset om maven var tynd eller hård :D
Så de kan tåle det!
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2011, 23:28 »
Ingen tvivl om at kattemaver tåler et tilskud af A38.

Har du tænkt på om han måske er angrebet af orm. Det bliver udendørskatte helt naturligt.

Prøv at mærke på hans mave, er den stor/svampet at mærke på? Hvis ja, trænger han til en ormekur.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2011, 06:59 »
Mine katte får lidt youghurt hver morgen.
Men du kan evt. prøve lidt Zoolac (dyrlæge eller dyrebutik, måske foderstof), kattene elsker det, og det hjælper på tarmflora'en.
Science Plan har også noget foder, der hedder I/D, det fås i små poser, og er rigtig godt til dårlige kattemaver. Kattene tåler også, at man skifter til det i en periode.
Min killing har lige haft et par dage med dårlig mave, hvor jeg gav hende I/D, og maven gik i orden, men om det skyldes foderet, kan jeg jo ikke vide :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2011, 08:32 »
Jeg ville også satse på en ormekur når han går frit!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2011, 13:27 »
Tak for rådene.

Synes ikke han viser tegn på at have orm, men jeg kan ikke udelukke at det er tilfældet. Synes der er stor forskel på hvor tydelige tegn de udviser. Han kommer på A38 indtil på fredag hvor alle 3 katte skal til det årlige tjek ved dyrlægen. De får ofte en ormekur også når de alligevel er i gang med at "plage" dem med vaccinationer. Det bliver de to killingers første besøg - så de skal også chippes og kastreres....
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #6 Dato: 27 ſeptember , 2011, 10:29 »
Kogt kylling hjælper også på tynd mave.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2011, 10:39 »
Iams hairball er helt et vidundermiddel, når de har tynd mave. Det skal være den. Har selv haft døjet med en, som blev ved og ved. Så fik jeg rådet af en gammel garvet opdrætter, og tænk efter få dage, var maven ok igen. Allerede samme aften, kunne jeg se en tydelig forskel. Der er meget fiber i dette foder, og der menes det er derfor det giver den gode effekt. Har siden brugt det, hvis jeg har haft tyndmavede katte, med den gode effekt hver gang.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Halv stor killing med tynd mave
« Svar #8 Dato: 28 ſeptember , 2011, 16:54 »
Katte er jo helt vilde med A38 ;D
Med venlig hilsen Heidi