Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Se lige et kært hønsehus....  (Læst 19772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Se lige et kært hønsehus....
« Dato: 26 August , 2008, 21:25 »

Foto: Lisa Nielsen

.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #1 Dato: 26 August , 2008, 23:58 »
Tak Hanne  :), syntes selv at den grønne farve stak lidt ud, så nu er det malet rødt (hønsene siger også at de synes, at den nye farve klæder dem bedre ;))
venlig hilsen Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #2 Dato: 27 August , 2008, 08:45 »
Lisa, jeg er vild med hvordan dine redekasser sidder udenpå. Vi har selv snakket om at det kunne være en god idé, vores hønsehus er nemlig heller ikke så stort.
Kunne du måske beskrive, hvordan I holder det tæt? Jeg har tænkt på om man måske kunne have et stykke slange fra et bilhjul som lå som et ydre "hængsel" hen over sammenføjningen?
På forhånd tak for forklaring og måske et nærbillede af hvor redekassen sidder.
 :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #3 Dato: 27 August , 2008, 22:12 »
Marianne, du spørger lidt til redekassen på huset: Jeg har lagt billeder ind i galleriet/ mit album med beskrivelser (de fyldte vist for meget til at få ind her!?). Det korte af det lange er: Kassen er af 12 mm. vandtast krydsfinér, grundet, malet og fuget i revner og sprækker med akrylfuge for at lette rengøringen. Kassens låg er hængslet. Hængslerne sidder beskyttet inde under undersiden af væggens brædder, dér hvor brædderne møder kassens låg. Det regner ikke ind ved hængslerne, men hvis det bliver et problem, kan man bruge en stribe tagpap eller en strimmel voksdug og sømme på her. Låget går ca. 10 cm ud over kassen på forsiden for at beskytte mod vind og vejr. Hvis noget er uklart, så spørg bare igen!
Venligst Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #4 Dato: 28 August , 2008, 06:49 »
Lisa, du må meget, meget gerne putte billederne af redekasserne over i redekasse-albummet
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;album=35 .

Hanne har givet en opskrift på hvordan billeder flyttes her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1198.0.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #5 Dato: 28 August , 2008, 22:54 »
Tak for beskrivelsen, Lisa, det er lige noget i den retning, jeg havde tænkt mig. :D <M <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #6 Dato: 29 August , 2008, 11:38 »
Lisa jeg kan se du har mange super flotte fingerbølblomster (digitalis) omkring hønsehuset. De er jo hamrende giftige for mennsker og dyr.

Jeg har en ide om at høns godt ved hvilke planter de skal holde sig fra, så jeg har sådan en lyst til at høre om dine går frit, og af sig selv holder sig væk fra præcis disse blomster eller??

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #7 Dato: 29 August , 2008, 12:25 »
Hønsene går endnu ikke frit, da vi ikke har fået hegnet grunden ordentligt ind endnu. Jeg ved godt at digitaliserne er giftige, og da jeg har børn går jeg hvert forår og luger dem væk (planterne altså ;)), men jeg "overser" som regel et par (det er svært at lade være, da de jo er så flotte). Så jeg ved ikke om hønsene ville kunne finde på at nippe til dem. Til gengæld vil jeg lige her indskyde at de blade af kulsukker som jeg hver dag giver ind til hønsene i et trådnet, bliver "revet" væk på nul komma fem. Jeg bruger kulsukker i min køkkenhave og kompost (som gødning), da det siges at planten har et unikt indhold af forskellige sporstoffer (bedre end brændenælden, som hønsene jo heller ikke ligefrem kaster sig over). Jeg tænker at det er mægtig sundt for dem. Hvis de kan vælge mellem kulsukker og salat (eller andet), så vælger de klart kulsukker.
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #8 Dato: 29 August , 2008, 14:25 »
Det bliver spændende at se.

Jeg har en kæmpe taks stående i min hønsegård og hønsene rører den ikke. Jo de små gule skaller som falder af, når en knop bryder igennem - det er bl.a én af grundene til at jeg lidt tror at høns instinktivt ved hvad de må spise og ikke spise ;)

Du ved godt at du kun behøver et 50 cm stort hegn for at holde dine orper inde ikk?

Her ser du mine store kyller på havetur ;) - selvom de gladeligt flyver op i piletræet på 12o cm grene, så flyver de ikke over hegnet. Jeg tror, de regner med at det når helt op i himlen ;)


Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #9 Dato: 29 August , 2008, 21:36 »
Hanne, jeg har faktisk gået og tænkt både på højde og maskestørrelse af hegn. Havde troet at jeg skulle op på 90 eller 120 cm - og det er jo temmelig dyrt for 50 meter, som jeg nok skal bruge. Det hegn, jeg kan se på dit billede, er det maskestørrelse 5 x 10 cm eller hur? Nogen der ved, hvor man finder det billigste hegn? Det er ihvertfald noget, som står langt oppe på listen herhjemme. Kunne jo også nøjes med at hegne et mindre stykke af den 1200 m2 store grund ind til en start <A.
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #10 Dato: 29 August , 2008, 21:52 »
Lisa  ;)
Tror dine høns ville blive meget glade hvis du starter med at lave et lille sted til dem i første omgang. ;D
Du kan købe nogle jern pinde på byggecenteret og så det ::) billigste tråd hos jem og fiks (se Hanne`s billed)
1 lille hjørne er fint at starte med,  <A så kan du jo sidde og tænke store planer medens du kikker på de glade høns, samt så har du jo tid til at vente på et godt tilbud på det hegn du gerne vil have.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #11 Dato: 29 August , 2008, 22:05 »
Jeps, det tror jeg at jeg vil gøre (altså starte med en lille udvidelse). Indtil videre tror jeg dog ikke at de lider nogen nød. Flokken på 6 virker meget harmonisk og de har ca 30 m2 i deres gård (der pt. ikke er delt op, da jeg i øjeblikket ikke har flere hold, som ellers er planen på længere sigt :)) Men jeg er da en lille smule bekymret for min køkkenhave
 <P <P <P <P <P <P (=6 orpingtoner der raserer køkkenhave ;) (små salatplanter, efterårsjordbær, hindbær, grønkål m.m.). Men måske vil de bare spise af kulsukkeren (comfrey), som jeg jo alligevel render og skærer af til dem, hmmm <J, - det må vist komme an på en prøve, ...snart...
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #12 Dato: 30 August , 2008, 09:10 »
Uha Lisa - pas endelig på din køkkenhave, for du har ret, der er ikke meget tilbage hvis de først går på rov. Vent til du har høstet det hele, så får du en gratis vintergravning og gødning af bedene af de små tykke damer.

Ang maskestørrelse tror jeg mit er 10 x 7 cm og det var et fag jeg købte i gul og gratis. Jeg flytter meget rundt med det og bruger som Linda dissen tentorpæle fra byggemarkedet ;)

Ih hvem der havde en have som din!! Jeg egner mig ikke til køkkenhave :(

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Se lige et kært hønsehus....
« Svar #13 Dato: 30 August , 2008, 09:32 »
Det hegn Hanne har kan jeg se er et havehegn  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte