Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mår ilder eller ??  (Læst 25382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #15 Dato: 19 ſeptember , 2008, 01:26 »
så nu tror jeg at jeg ved hvad det er, det tager mine kyllinger.  :o
Her til aften fandt  jeg 2 ihjelbidte inde i hønsegården under en hæk, som sammen med et ståltrådshegn er en side af hønsegården; til dette hegn har jeg fæstet overdækningen, og i juni da jeg havde nettet løsnet for at kunne klippe hækken, fæstede jeg det ikke så godt som jeg ellers har gjort.
Så måren kan klatre op og ind i hønsegården om natten, og æde løs.
Jeg har nu haft en fælde stående i knap 3 uger, men den er åbenbart for klog, så nu har jeg lagt den ene ihjelbidte som lokkemad, forhåbentlig er måren ikke for mæt lige nu,
nogen siger at en spandauer er en god lokkemad, jeg har prøvet med en brunsviger men den regnede væk,
hvad kan jeg ellers bruge som lokkemad ?
Whiskas ?
Nå , det er godt for freden her på stedet, at det ikke var den lille hund. <F
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

MartinJ

  • Gæst
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #16 Dato: 19 ſeptember , 2008, 19:32 »
Æg eller råt kød plejer at lokke bl.a. måren i fælden

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #17 Dato: 19 ſeptember , 2008, 20:22 »
æg har ingen interesse dsværre, det har jeg brugt indtil nu.  :(

Den får kattemad hos naboen, så det er dens lækkertand jeg skal fange den på.
Martin, ved du om den kun er friskspiser, eller ådselæder ligesom ræven ? Frisk kød holder sig jo ikke længe, og den har ikke rørt den høne, den bed hovedet af i går.
Whiskas på dåse bliver nok næste forsøg.

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #18 Dato: 19 ſeptember , 2008, 21:29 »
De gange vi har haft mår i vores hønsegård har vi haft vinduet stående lidt på klem så vi vågner når hønsene begynder at skrabe op. Så løber vi så over lukker hunden ind udefra og så med jagtgeværet ind i selve hønsehuset, den plejer somregelt at blive taget af hunden, men hvis den skulle kravle op på en bjælke er det godt med et gevær ;)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #19 Dato: 20 ſeptember , 2008, 12:39 »
Det lyder ret dramatisk Mikkel,sikken en uro der må være under forløbet.
Men det er jo med at få bæstet frem i lyset  :)
Naboen har heldigvis fået sit kattemad lukket inde, så forhåbentlig har
jeg større chancer for at  fange den, nu den bliver mere sulten.
Og jeg vil overlade til en jæger at aflive den.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #20 Dato: 20 ſeptember , 2008, 13:01 »
Hvis den er "vant" til at få kattemad, så er det da oplagt at bruge det. Prøv evt, at lade være med at røre fælden med hænderne, brug handsker. God jagt
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #21 Dato: 20 ſeptember , 2008, 13:40 »
 jotak Finn  :)
den stjæler også pærer, jeg har fundet grev molkte pærer 25 m fra træet, tilsyneladende var de alligevel for tunge for den,
så mine meget søde blå druer er måske også noget.
Det er en forunderlig verden derude.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #22 Dato: 20 ſeptember , 2008, 15:56 »
Ja der er en del uro, men når den først har taget 10 stk så er man sku sur på den :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline kirsten94

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #23 Dato: 23 ſeptember , 2008, 00:13 »
Hej
Hvis måren ikke går i blodrus, så forstår jeg ikke hvad der tog alle mine høns (farerollas) ca 25 stk. alle manglede hoveder, bare fordi hunden ikke var hjemme en dag. :'(

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #24 Dato: 23 ſeptember , 2008, 09:34 »
Vi har en eneste gang haft en mår - heldigvis ikke mere.  :D Ved ikke hvor den blev af.

Men det sjove var, at det eneste vi fangede i den fælde, vi satte op - ja det var en høne. hun var aldeles meget meget fornærmet og syntes vist det var nogle aldeles tåbelige mennesker, <J der kunne finde på at sætte en kasse op, som man ikke kunne komme ud af igen.

Hun havde lagt et æg i fælden, men selvom det jo så var et æg uberørt af mennesker, så gik måren aldrig derind.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #25 Dato: 23 ſeptember , 2008, 14:17 »
Altså havde det været en høg, så havde der nok ligget fjer, sidst vi ahvde høgen på besøg lå der altid en stak fjer bagefter. Vil måske skyde på det godt kan være en af de skide kragefugle, de har det med at være nogle lede sat*** :)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #26 Dato: 24 ſeptember , 2008, 00:25 »
 Mikkel, en kragefugl kan ikke komme ind i hønsegården takket være ovedækningen med net, så det kan jeg udelukke nu.

 Og jeg priser mig lykkelig over, at den ikke var inde i selve hønsehuset, men " bare" dræbte 2 hønekyllinger ude i hønsegården i sidste omgang; de kyllinger jeg købte i sommer havde ikke lyst til at være inde om natten, men sov sædvanligvis i en egebusk i selve hønsegården, og jeg idiot troede at de var sikre .
Måren er nok en mere alsidig størrelse end vi ellers sådan går og tror, denne her spiste det meste af den ene kylling og havde bare bidt hovedet af den anden ,og så sad der 3 mere i egebusken, som den ikke havde rørt. ( endnu)
På 2 mdr har den taget 5 kyllinger, 1 sådan cirka hver 14. dag, og 2 her i torsdags, og når man så tænker på, at den har haft fri adgang til kattemad, så har den jo et rigtig godt liv hvor den kan udvælge sin føde efter, hvad den har lyst til i dag.
En pokkers klog en, vil jeg sige, kun at dræbe hvad den har brug for og gemme noget til i morgen.
Det at den denne gang har taget 2, siger mig at den er ved at få smag for det at dræbe, så nu er alle lukket inde om natten.

2 gange nu er der gået en vildkat i fælden, den elsker nok også whiskas, men jeg bliver ved men at sætte madding i, og til sidst er måren fanget, tror jeg på.
 
Min søn boede i en lejlighed på 1. sal i en villa, han havde en stor flamingokasse stående i skunkrummet med grøntsager hjemme fra sin mor, og hvis han ikke havde set en mår med egne øjne, havde han ikke troet på, at den kunne gnave det ene hjørne af kassen, løfte låget op, æde hans gulerødder, og efterlade kassen med låget på.
Men det gjorde den. 8)  Flere gange endda.

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #27 Dato: 24 ſeptember , 2008, 07:12 »
En mår er godt nok utrolig snu :D! Hver glad for det er den og ikke minken du har, sidst den var her aflivede den ni høns på en 10-12 min tid :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Mår ilder eller ??
« Svar #28 Dato: 23 Maj , 2009, 11:48 »
Hvor store skal maskerne i hønsenettet være for at holde mår og ilder ude??? (Ved godt man ikke kan holde dem 100% ude :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.