Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dådyr  (Læst 12941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dådyr
« Svar #15 Dato: 30 April , 2012, 17:14 »
Vores indhegning er ca.500 kvm,

Det lyder ikke af meget, det er 1/3 af vores have...???
Mvh Marianne

Offline Ole Baun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Dådyr
« Svar #16 Dato: 30 April , 2012, 18:51 »
Okay. Hvor mange meter hegn går der til en indhegning på 500 kvm? :)

Det kommer i høj grad an på faconen af indhegningen.

Hvis du laver den kvadratisk skal du bruge 89,44 meter hegn. 22,36 x 4 = 89,44.
Kvadratroden af 500 er (afrundet) 22,36
22,36 m x 22,36 m = 499,97 m2

Hvis du laver den rektangulær fx 20 meter x 25 meter skal du bruge 90 meter hegn, (20 + 20 + 25 + 25).

Eller 10 meter x 50 meter. Så får du brug for 120 meter hegn. (10 + 10 + 50 + 50).

Jo tættere på kvadratet jo bedre.
5 meter x 100 meter kræver fx 220 meter hegn. (5 + 5 + 100 +100)

Og så er cirklen iøvrigt den facon der kræver mindst hegn i forhold til areal, men den er nok lidt for teoretisk i praksis  :D
« Senest Redigeret: 30 April , 2012, 18:52 Fra OleBaun »
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dådyr
« Svar #17 Dato: 01 Maj , 2012, 07:24 »
Det kommer meget an på faconen. Er den cirkelformet går det mindst hegn, er den rektangulær går der mest hegn. Og hvis den er meget irregulær f.eks. vinkelformet, går der rigtig meget hegn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Dådyr
« Svar #18 Dato: 04 Maj , 2012, 19:29 »
Nu er det jo en dådyrs-relateret tråd, så jeg benytter lejligheden til at spørge lidt ind til dådyret. Hvis der er nogen der kan fortælle mig lidt om hvad de kræver. Det indebærer b.l.a. plads, foder, højde på hegn... Hvis der er nogen der ved noget om disse smukke hjorte, ville det da være glædeligt..  :)

Hej Alex,

Jo større indhegning jo bedre. Jo mere græs og krat du kan give dem, jo bedre. Ahorn, Hestekastanje, Hyld, brombær er blandt nogle af de træer/buske som er super at have til indhegningen, eftersom de giver varieret føde til dyrene og strække sig pænt over det mest af året. Du skal være opmærksom på at dådyr er særdeles super ultra hårde ved unge træer - Jeg vil tro de skal minimum være over 5år gamle for at kunne holde til dådyr.

Generelt ikke gifte træer og buske med kraftig vækst er perfekt til indhegningen, eller på et hjørne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dådyr
« Svar #19 Dato: 04 Maj , 2012, 19:49 »
Jeg skulle møde meget tidligt i morges, og måtte holde tilbage for 14 stk. dåvildt, som passerede vejen stille og roligt foran mig, på deres vej fra marken og ind i skoven  /o Smukt syn !
Mvh Marianne