Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma bedømmelser  (Læst 86772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #120 Dato: 17 Marts , 2011, 12:24 »
Lene:Jeg kunne godt tænke mig et billed af ham forfra og ovenfra.så jeg kan se hvor bred han er  /o
mvh Jesper

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #121 Dato: 29 August , 2012, 10:30 »
Det kan da ikke passe at I er færdige med denne leg ?? ;)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #122 Dato: 29 August , 2012, 10:57 »
Hvis nogen skulle have lyst, må I da meget gerne bedømme damen her :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #123 Dato: 29 August , 2012, 11:39 »
Kardinalpunkter for Brahma er :

1) Krop/størrelse/halestilling : her har hønen ikke en særlig god ryg/haleovergang og den har slet ingen halestigning.

2) Hoveddele : svært at se kammen, men den mangler det bistre præg.

3) Benbefjering : er okay.

Farven ser udmiddelbart også god ud. Her må der ikke være andre farver end blå. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #124 Dato: 29 August , 2012, 11:47 »
Lene må de blå godt ha den lille mørke kant på fjerene ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #125 Dato: 29 August , 2012, 12:02 »
Tak Lene  /o

Hønen er ca 5 mdr. gammel, kan dette have noget at sige i forhold til halestigningen, eller er den blot sådan nu?
Til hønens forsvar skal siges at jeg forstyrrede hende i en formiddagslur - normalt er halen mere lige med ryggen, og nogle gange en anelse hævet.

Kan hun bruges i avl, såfremt man finder en god hane eller bør hun udelukkes fra avl?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #126 Dato: 29 August , 2012, 12:06 »
Blå Brahma skal ikke være randtegnet, og spørgsmålet er så om denne høne er randtegnet eller om den syner randtegnet fordi yderkanten af fjerene er så tynde at de er gennemsigtige.
Dette kan afgøres ved at hive en af fjerene af og holde den op imod et stykke hvidt papir.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #127 Dato: 29 August , 2012, 12:26 »
Andre billeder:

Men igen, bør hun  undlades fra avl?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #128 Dato: 29 August , 2012, 12:59 »
Jeg tror hun vil være fin til avl, da sorte og blå ikke er dem, som er længst i udviklingen af den perfekte Brahma.
Farven ser ud til at være god uden at sige det med sikkerhed når jeg ikke står med hende i hånden. Ved blå gælder det tit mere om en ensartet blå tone over det hele fremfor hvor lidt hvor meget randtegning der er selvom det foretrækkes helt uden. Og helt uden skal så defineres lidt, da det ikke er muligt på nuværende tidspunkt at avle randen fuldstændig væk, men så meget som muligt og så at den ikke bliver for mørk og dermed skiller sig ud fra resten af dyret.

Et lidt mere bistret blik og halestigning kan hun godt få med alderen og derfor skal man passe lidt på med at bedømme dette endnu, men det er vigtigt det er til stede og man holder øje med det.
Noget af det jeg synes er vigtigt ved avlen af blå og sorte er at de får luft under sig for ikke at minde om Kochin, som har været brugt til at fremavle farverne blå og sort på Brahma.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #129 Dato: 29 August , 2012, 13:05 »
Tak Frank  /o   Så er der ikke andet at gøre end pænt at vente og se hvordan hun udvikler sig :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #130 Dato: 29 August , 2012, 13:30 »
Selvfølgelig skal du bruge den i avl. For der er ikke mange blå Brahma. Det er en pæn høne i helhed.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #131 Dato: 29 August , 2012, 14:44 »
Det her er da lige til at blive dårlig af! Alle de dejlige farver - jeg blir måske nødt til at finde ud af noget med "rigtig" avl allerede enden pensionalderen indtræder
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #132 Dato: 29 August , 2012, 15:35 »
At avle seriøst og sætte sig et mål med sine høns er en stor og meget spændende udfordring, med masser af glæder, men også "problemer" undervejs.

For det er let nok at formere høns, det er straks sværere at avle dem rigtige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #133 Dato: 29 August , 2012, 15:53 »
Vi skulle kun have høns for æggenes skyld til at starte på, men må indrømme jeg er blevet lidt facineret af visse racer og farver :)

Jeg vil gerne avle, men ikke på hvad som helst og for enhver pris. Udstilling bliver måske ikke aktuelt, men derfor må hønsene jo gerne ligge så tæt på standarden som muligt alligevel :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma bedømmelser
« Svar #134 Dato: 29 August , 2012, 15:58 »
Jeps, selvom man ikke gider at udstille, så kan man godt avle ordentlige dyr, så racerne og farverne også består i fremtiden. Det er nemlig helt utroligt let at ødelægge mange års avlsarbejde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub