Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De oversete dværghøns!  (Læst 78864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
De oversete dværghøns!
« Dato: 11 Februar , 2016, 10:41 »
Når folk skal vælge høns, så kan de næsten ikke blive stort nok, hønsene (hvis de også skal være til slagt) skal helst være på +5 kg. og æggene nærmest 100 gram.
Så dværghøns er for mange helt udelukket på forhånd.....

Og dette er noget synd synes jeg, så derfor vil jeg slå et slag for vores skønne dværghøns, som findes i et væld af racer og smukke farver.

Dværghøns er lige som store høns delt op i svær og let race, denne inddeling refererer ikke til om racerne er lette eller svære at holde og passe, men om de er mere eller mindre "tunge i r...."
Mange racer er endvidere (ligesom de store racer) også allround racer, dvs. gode til både æg og kød.

Fordele ved dværghøns:
1) De fylder ikke så meget, så de er yderst velegnede til en parcel, hvor der måske ikke lige er 10 tdr. land til hønsehold.
2) De æder og s..... ikke så meget, som de store racer gør.
3) De har en god tilvækst og fint kød.
4) Æggene har ofte mere blomme kontra hvide. Ægvægten for dværgracerne er ca. fra 25-50 gram. Nogle racer lægger endda større æg end det.
5) Dværghøns findes i et væld af racer (næsten alle de store racer er fordværgede) og ikke mindst findes der mange smukke farver.
6) De findes i størrelse lige fra de helt små på 500-600 gram og op til 1,3-1,7 kg., til sammenligning vejer en gængs rød eller hvid hybrid ca. 1,5-2 kg.
7) Dværghøns er nemmere at finde, da der er mange opdrættere af dem, f.eks. er Dværg Wyandotter en af de meget populære racer, med rigtigt mange dygtige opdrættere.   
8) Hvis man ønsker at udstille dværghøns, så skal de ikke lægges så tidligt til, som de store racer skal.



« Senest Redigeret: 12 Februar , 2016, 10:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2016, 10:48 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2016, 18:03 »
Jeg kan kun være enig i dine betragtninger Lene, for dværghøns er så meget mere fornøjelige, fordi de er så livlige, i forhold til de store tunge racer.
Jeg har seks Dværgdotter, og de har bare givet mig så megen ekstra livskvalitet, selv om jeg har mange aktiviteter både internt og eksternt.
Jeg må så erkende, at jeg ikke har tænkt mig at slagte gokkerne........
De kommer til at lever livet ud, uden hensyn til hvor mange æg de lægger.
Her i vinterhalvåret er jeg ude i haven mange gange om dagen, snakker med gokkerne, og hygger mig med deres selskab, og jeg kan ikke huske, at jeg tidligere har været så meget udendørs, -før gokkerne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2016, 07:12 »
Jeg er en af dem der valgte dværghøns fra, da jeg skulle have høns i haven. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, ud over at jeg nok også var en af dem der ville have stoooore æg :o. Nu er jeg blevet meget klogere på høns, og synes der findes uendelig mange dejlige hønseracer, både de store og de små. Af de små har stiftet bekendtskab med hollandske dværge, som er yderst charmerende og tillidsfulde. Eneste minus ved dem, er at de har et ego der er større end en løvemors, så de er temmelig udsat for rovdyr og løbske hunde, da de ikke frygter noget som helst.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2016, 13:48 »
Jeg har haft og har både store og små høns. Vi har især gjort i dværg maran, som er en af de svære dværg racer. Dem har vi haft utrolig stor glæde af, selv som slagtedyr, har de en rimelig vægt.
Mht. æg er det ganske interessant at læse Flemming Schiøttes bog "Det rimelige hønsehold", hvor han gennemgår vægt på blomme/æggehvide hos flere racer. Her fremgår det tydeligt, at det især er hviden, der er mere af i de store æg, hvor æggeblommen ikke varierer så meget i størrelse.
Jeg er rigtig glad for alle mine høns, både store og små, jeg synes det er sjovt med lidt forskellige, men det er især maran, som har vundet mit hjerte, både de store og de små.
Vi har også nogle bantam høner, herlige små damer med deres helt egen personlighed, og helt fantastiske som mødre.
Alt i alt kan jeg anbefale dværghøns, til begyndere er der yderligere den fordel, at de er meget nemmere at håndtere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2016, 13:58 »
Er dværghøner mere stille end store høner? Jeg tænker på, om de simpelthen "snakker" og "kagler" med en lavere volumen?
Jeg bor nemlig i tæt rækkehusbyggeri, så naboerne er tæt på mit hønsehold  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2016, 14:02 »
Alle høns kagler, når de har lagt æg, men oftest går de bare og gokker hyggeligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2016, 14:19 »
Jeg hører også til dem, som kalder det for en "hyggelig" gokken. Men jeg ved desværre, at nogle betragter det som larm, så derfor vil jeg gerne gå efter "lavmeldte" høner.
For god ordens skyld, vil jeg lige sige at jeg IKKE har problemer med min nuværende naboer  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2016, 15:58 »
Mine hollændere er ikke større end 400 g, men dem der snakker allermest når de har præsteret et æg - eller gerne vil præstere et. Her er det min høne fra 2012 der er på stadiet før "bok-bok-bok-æææææg", og det til trods for at hun ikke har lagt et eneste æg siden hun var 1 år gammel. Hun elsker dog stadig at opføre sig som en høne i fuld æglægning.

https://www.facebook.com/undlose/videos/10206521515782093/?l=1258727926798722935
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2016, 16:18 »
Det er vist mest individpræget hvor meget de snakker og ikke så meget om det er dværge eller store. 
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2016, 16:30 »
Jeg synes nu ikke at høns og hans generelt larmer særligt meget. Mon ikke det også kommer meget an på pladsen og aktiviteten, for har de kun et bart frimærke at gå på, så kan de nok brokke sig noget over det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gaya

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2016, 17:11 »
Jeg har både dværghøns og store høns og er generelt til lette racer. Tror trenden med store høns kommer sig meget af folks uvilje mod at bygge ordenlige gårde og så er der en forstilling om at høns der kan flyve ikke er tamme. Høns skal helst gå bag 50 cm hegn og komme løbende for at blive kælet af børnene. Kun et meget dumt dyr frygter ikke mindre børn og når der udstilles gul orpington i løs dressur på udstillinger, er det mit indtryk at det mest er manglende evne til at komme væk, der afholder dem fra flugt. Forestillingen om ægstørrelsen kan vi takke industrien for. Ironisk nok er det jo ikke de største høns der lægger de største æg.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #12 Dato: 16 Februar , 2016, 09:15 »
Vi har både dværghøns, samt store racer. Pt er det blevet til 3 dværg kochin og to blandings dværghøns, den ene er vores hane. Aner ikke hvad han er. Men han er rød, flot, selvsikker og holder fint styr på både store og små. Så har vi 3 store farverolles damer og 2 blomster damer, og pt. Fem 3-måneders kyllinger, hvoraf to er orpington i stor og tre vist er blandinger af blomster/italiener. De går allesammen sammen, frit i haven og på hestefolden når vi er hjemme, og ellers i hønsegården.  Jeg er vild med de tre dværg kochins runde facon, de er så nuttede når de tripper rundt. De snakker sjældent, lægger ok med æg - og de fine små æg elsker mine døtre. Og det er rigtigt at blommen fylder næsten hele skallen. Grunden til at jeg købte dværghønsene var for at de kunne ruge (slagte)kyllinger ud og næste års æglæggere. Jeg ved ikke helt om vi fortsat skal beholde dem efter sommer. Det er planen at vi skal beholde en stor hane fra egen produktion, for som det er nu, skal jeg ud og købe rugeæg. Den lille dværghane formår ikke at hoppe på de store høner. Men så skal vi naturligvis have skilt dem ad igen, det var nu ellers bare så nemt at de kan gå sammen.
Dværghønsene er fra april 2015, så hvor længe kan jeg forvente at de ligger æg? Og vil de fortsat være rugelystne selvom de ikke længere ligger æg?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2016, 09:58 »
Jeg er en af dem der har valgt dværghønsene fra, da jeg også ville bruge hønsene til slagt. Æg størrelsen er ikke så vigtig for mig, blot det er "alm." størrelse. Så jeg endte med at vælge (store) Sussex, der har en fornuftig slagtevægt og er OK æglæggere. Deres æg ligger for det meste på 55-60 g (så ikke meget mere end visse dværghøns - kan jeg forstå).
Jeg slagter helst ved 5-6 måneder og får de lækreste kyllinger med en slagtet vægt på ca. 1,5 kg.
Jo, jeg kunne da nok gøre noget lignende med dværghøns, men så ville jeg skulle slagte 2 eller 3, og det er der bare mere arbejde i.
For mig gør det heller ikke noget at de spiser lidt mere i foder. Jeg har 8 høns til 20m2 gård. Nogle her på forum vil selvfølgelig mene at det er ALT for lidt plads. Men de ser nu ud til at trives og hygge sig, dog med ture i haven om vinteren/efteråret.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline jonathan høns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
  • hobby fjerkræ avler
Sv: De oversete dværghøns!
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2016, 21:43 »
hej hvornår skal dværghønsene så ligges til  :)
opdræt af :
 sorte dværg australorps 
 medlem af: http://www.racefjerkrae.dk/, http://jammerbugt-fjerkraeklub.dk/,
 vesthimmerlands fjerkræklub, og http://www.australorpsklubben.dk/
med venlig hilsen jonathan nielsen