Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: SOS - gæsling bliver hårdt moppet af moderen  (Læst 2771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondekonen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
SOS - gæsling bliver hårdt moppet af moderen
« Dato: 23 Maj , 2020, 10:13 »
Hej. 
Er der nogen, der har prøvet, at en gås pludselig begynder at jagte og bide en af sine gæslinger?
Gåseparret har 5 gæslinger, der nu er 14 dage gamle - og her de sidste par dage, er gåsen begyndt at jagte og kanøfle den ene. Og her til morgen så vi, at der var bidt hul ved den ene vinge, så meget, at den var rød af blod.
Nu går de i en rimelig stor indhegning, så det er ikke sådan at indfange en skrækslagen gæsling - med 2 jagtende fuldvoksne gæs efter sig - så jeg vil gerne høre, om der er en eller anden, der har et godt råd til, hvad vi gør.
 
LV

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: SOS - gæsling bliver hårdt moppet af moderen
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2020, 07:50 »
Det var da trist. "Den grimme gæsling". Jeg har ikke kendskab til gæs, men jeg har oplevet en moskusandrik tage livet af en hel flok ællinger. De gik ellers fredeligt sammen med deres mor og andriken uden problemer et godt stykke tid. Men lige pludselig lå der døde ællinger over det hele.


Jeg har også oplevet det med mine små Sebright høner, når de er skruk og har haft kyllinger et stykke tid. Lige pludselig kan de sig ond på en af deres egne kyllinger, som de jager og hakker, og uden tvivl ville slå ihjel, hvis ikke jeg griber ind. Kan I ikke to gå ind og fange staklen med et net og sætte den under en varmelampe? Evt med et par ællinger, som man af og til kan købe i den blå avis. Den er nok ligeglad med den lille forskel, når den ikke er ældre.

Offline bondekonen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: SOS - gæsling bliver hårdt moppet af moderen
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2020, 13:20 »
Tak for svar Margrethe.
Det lyder da som nogle værre mødre, det fjærkræ   :'(   
I dag ser det ud til at gå helt fredeligt - men vi holder nøje øje med dem, så håber vi, det kun var forbigående, at hun var gal på den lille.
LV