Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Reder til moskusænder.  (Læst 7892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Camino

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Reder til moskusænder.
« Dato: 03 Januar , 2020, 21:29 »
Jeg er ved at gøre klar til at få moskusænder. Jeg mangler at lave redekasserne og vil spørge om nogen af jer véd, hvor højt over jordoverfladen jeg kan anbringe dem. Jeg har læst mig til, at de i Sydamerika bor i hule træer, så de må jo kunne lande ved en redekasse i en vis højde.
1,2 New Hampshire
1 sortbrun schæferhund


Kærlig hilsen

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2020, 23:41 »
Hej. Ikke at jeg har et svar, men håber du finder ud af noget som du skiver om her efterfølgende. Min nabo har et par Moskusænder også, de har ikke noget rigtigt andehus / rede - så hvis du finder en genial løsning vil jeg meget gerne hør om det. Håber der er nogen der har et godt forslag til dig . Anna.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2020, 00:33 »
Her har det nu gået uden problemer med en kasse der stod få centimeter over jorden. Blot hævet med et par stykker af en almindelig lægte. En krydsfinerskasse, bygget som en lille hule. Cirka 60x60x60 med en indgang til hulen på ca 25x25 cm.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2020, 14:51 »
Jeg har lavet dem her. De bruges af både høns og ænder.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2020, 14:58 »
Hej fra Anna. Ja det er da til at gå til - lige ud af landevejen - så må jeg da vist bare igang :-) Tak for billedet, nu var det ikke mig der startede tråden her, men straks tog jeg det jo til mig - håber det er ok Camino :-). Anna

Offline Camino

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2020, 22:24 »
Tak for jeres svar og tak Marie, den løsning skal jeg i gang med.
1,2 New Hampshire
1 sortbrun schæferhund


Kærlig hilsen

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2020, 10:22 »
Det er dejligt, at I kan bruge mit billede. Det har fungeret rigtig godt i flere år, og som I kan se, er de supernemme at bygge.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2020, 14:03 »
Hej Camino.

Jeg har haft godt held med at lave en redkasser i OSB-plader til moskusænder, der kan tåle fugt. Jeg har anvendt følgende dimensioner B: 40 cm H:40 cm D: 60 cm. Dette passer også med pladestørrelserne, så der ikke er så meget restmateriale. Indgangshullet er ca. 20x20 placeret 10 cm over redekassebunden målt udvendigt fra på midten af kassen i en 40x40 plade. Er indgangs kanten ikke lavet højt nok, så har jeg erfaret, at de små sataner (æggene) tager sig en unødig rulle tur i det fri, når lille mor vender sig. Og det er jo ikke så praktisk, når man vil have ællinger.

God fornøjelse med redekasserne.

OBS! Jeg har kun redekasser indenfor - så det er nemmere at flytte den lille familie efter behov.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2020, 14:18 »
Billede - billede - billede  ;)  :D hilsen Anna

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2020, 14:42 »
Lister lige ud og ser om andemor vil lade mig tage et billede af redekassen. Der kom 5 ællinger i går... :-)

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2020, 14:50 »
Nåeeee....allerede så tidligt. Tillykke med de små  :) Tak det vil være super lige at få et syn på hvordan, selv om forklaringen jo sådan set er fin  :D

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2020, 14:53 »
Her er billederne af mine redekasser - som pt. er i brug.

I den til venstre er der sat en plade foran indgangshullet, da æggene havde det med at trille ud.

Og til de nysgerrige, så er det blevet til 5 ællinger - de klækkede i går og i nat. Så de er helt nye, så ville ikke lige fjerne andemor, for at kunne give jer et glimt af dem.

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2020, 14:56 »
Nej selvfølgelig - andemor og ællinger skal da have ro. Det er da nok du listede ud og tog billeder. Ja det ser da enkelt og let ud. Tak for besværet og pøj pøj med de små.......god weekend, Anna👍

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2020, 15:08 »
Et andet alternativ, som jeg lige kom i tanke om. En murerbalje vendt på hovedet med en indgang på 20x20 cm ca. midt i, kan også gøre tricket. Der var en af mine ænder,  der havde snydt mig med det trick i sommers. Murerbaljen var beregnet, som soppebassin til ællinger, men ænderne vendte den hele tiden om. Og jeg tænkte ikke så meget over det.

Murerbaljen bliver dog meget varm på en sommerdag, så anden lagde kun 3 æg i baljen før den lavede en retræte til en flok snebærbuske.

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Reder til moskusænder.
« Svar #14 Dato: 02 Februar , 2020, 23:01 »
Vi bruger palle huse,
 6 stk 40x40cm cement fliser og tre palle rammer og plade til tag med tagpap.
Vi lægger volierenet over filerne så rotter ikke kan grave sig ind.
Så tre pallerammer oven på, vi lavet hul som lukkes af om aften så der ikke kommer ræv.
 I bunden lægger vi træbriketter  med 2-3cm mellemrum som vandes lidt der danner en godt solid bund.træspåner og frøgræs el hø Oven  på så laver de deres egen rede i dét og der er altid tørt..
Vi har haft to reder i husene af gangen dét styrre de selv.
3 til fire dage før klægning sætter vi en løbegård hen til indgangen, så er ællingerne beskyttet med mor når de kommer.