Forum > Foder

Hønseguf

(1/14) > >>

Mette Nygaard:
Min "helt egen" opskrift ;)
- inspireret og sammensat af gode råd fra andre brugere af Fjerkræ Forum, bla. Bjarne Andersen...

Først laver man en hvidløgsmos:
10 fed hvidløg
1 løg
- blendes
og tilsættes olivenolie og lidt salt.
Hældes på bæger med tætsluttende låg og sættes i køleskabet.

Til dagens portion hønseguf til ca. 10 store høns (ca. 50 gr pr høne)
bruges:

1 dl a38 eller anden syrnet mælk med acidolphilus-kultur
1 spsk hvidløgsmos
1 tsk med top kartoffelmel
ca. 1 dl hvedeklid
ca. 5 dl havregryn

A38, hvidløgsmos og kartoffelmel blandes godt.
Heri kan tilsættes levertran eller vitaminer efter behov.
(NB! Hvis man tilsætter levertran eller andet fugtigt/vådt, skal der lidt mere klid og havregryn i end angivet).

Dernæst hældes (hvede)klid i, indtil blandingen bliver til en sej grød.
Og tilsidst fyldes efter med havregryn, indtil blandingen ikke længere er våd, men stadig fugtig. Den må ikke klistre helt vildt til hænderne, når man tager en håndfuld, men skal kunne slippe forholdsvis let...

Vil man kræse ekstra for hønsene, kan man også blande revet æble, gulerød mv. i deres hønseguf - kun fantasien sætter grænser ;D
Ølgær og æblecidereddike er også gode kosttilskud at tilsætte. Ølgær er fuld af b-vitaminer og bla. godt for fjerdragten. Æblecidereddike er bla. med til at holde maven i orden.

Hønseguf er godt for hønsemaver :)
- hvidløg og rå løg holder orm og utøj på afstand og styrker hønsenes immunforsvar bla. mod forkølelsesvira
- a38 holder tarmfloraen i orden
- olivenolie (og smører indersiden af tarmene, så parasitter har sværere ved at tage fat; derudover har olivenolie en lang række andre gode egenskaber som hønsene nyder godt af...
- klid, havregryn og kartoffelmel er godt for fordøjelsen og 'samler maven'.
 
Rigtig god fornøjelse  8)

Patricia:
Dejligt at se din opskrift følger med ;D

Patricia:
@Mette, hvorlænge kan hvidløgsmosen holde sig i køleskabet ???

Jette Jensen:

--- Citat fra: Patricia Haynes efter 30 Januar , 2008, 17:29 ---Dejligt at se din opskrift følger med ;D

--- Afslutning på citat ---

Tja, jeg synes hun var længe om at ryste op med den opskrift. Hun registrerede sig den 22. og først den 29. kom opskriften. (fnis)

Mette Nygaard:

--- Citat fra: Patricia Haynes efter 09 Februar , 2008, 19:51 ---@Mette, hvorlænge kan hvidløgsmosen holde sig i køleskabet ???

--- Afslutning på citat ---
tja, jeg har ikke noget bestemt antal dage sat på, men en uges tid kan den i hvert fald holde sig. Med tiden kan den godt blive lidt grøn i farven, men det er altså ikke mug men hvidløget der ilter :D
Så så længe det ikke lugter harsk eller surt, så bruger jeg det...

Og til Jette GOK - selv fnis  ;)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version