Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden  (Læst 103744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rock

  • Gæst
Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Dato: 26 April , 2008, 13:51 »
Hej her i forum

Jeg er ophavsmand til et samlingssted for viden om dræbersneglen og bekæmpelsen af den og er konstant på udkik efter effektive bekæmpelsesmetoder. 

Ved et kik under flere emner her i forum ser jeg, at fjerkræ er et meget effektivt våben til bekæmpelse af dræbersneglen.
Denne nyttige viden vil være GULD værd for mange plagede haveejere !

Jeg, og alle brugerne af samlingsstedet, vil derfor være meget taknemmelige, hvis I kunne have interesse i, at bidrage med indslag på samlingsstedet - www.Dsnegl.dk 

Det kunne være hvilke typer fjerkræ der er mest egnede, hvordan de holdes, indhegnes mv. Det er også helt fint at linke fra www.Dsnegl.dk til dette forum, med henvisning til alle de nyttige oplysninger der allerede er skrevet i forum. 

På forhånd mange tak - og god sneglejagt !

Mvh Steen H
Dsnegl.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #1 Dato: 26 April , 2008, 14:54 »
Det vil vi meget gerne Steen, især hvis det også betyder at folk evt får øjnene op for hvor skøn en oplevelse, det er at have fjerkræ i haven ;).

Det er primært ænder der spiser dræbersnegle, og en beskrivelse af deres levevis og behov, vil jeg videregive til andre, som ved mere. Jeg vil dog gøre dit indlæg til opslag, så det ikke forsvinder i mængden.

Rock

  • Gæst
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #2 Dato: 27 April , 2008, 11:32 »
Det lyder rigtig godt !

Håber det kan bidrage til en nemmere hverdag for den pinte haveejer og at Jeres forum får lidt gæster fra dsnegl.dk.

Glæder mig til at læse Jeres bidrag og til at blive klogere på den type bekæmpelse.

Mvh Steen H
Dsnegl.dk   

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #3 Dato: 21 Februar , 2010, 00:15 »
Hej Alle
Nu tænker i sikkert jeg er total tosset, men jeg har et kæmpe forbi for snegle uden hus..  :-[
Og jeg måtte bare lige nævne at jeg aldrig nogen sinde har støt på nogen der har haft det lige som jeg. Det er virklig et stort problem for mig.

Emma

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #4 Dato: 21 Februar , 2010, 10:10 »
Hej Rock - velkommen til  -  fjerkræ ejer in spe    ;D

Den her vilde vinter må da også have gjort sit til at svide de bæster ihjel ! ?       Eller  ??


hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2010, 10:37 »
Emma, det forstår jeg godt. Det er heller ikke det mest rare dyr at have omkring sig.

Et par ænder ville kunne klare problemet omkring snegle :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2010, 10:37 »
Jeg læste et sted, at det ikke anfægtede sneglene særligt meget, sneen beskytter dem, de kunne tåle at være helt stivfrosne og livede op igen når de fik varmen. De eneste vejrlig der skader dem er et tørt varmt forår.

Om det var det eller det, at jeg fik en masse fjerkræ sidste sommer de gjorde, at vi pludselig havde meget mere kontrol med de bæster ved jeg ikke, men ænderne snadrede meget rundt i de visne blade, der hvor sneglene jo er om dagen.

Høns og kyllinger skrabede jo også lystigt langs med husmurene og jeg bilder mig ind, at de fik fat i en masse snegleæg der.

Til gengæld er høns i nysåede bede i køkkenhaven en mindre katastrofe, for ikke at tale om den store grad af selvforsyning de praktiserer på små kålplanter, jordbær o.s.v. ;D ;D Her må man bruge fantasien for at få det til at gå op.

VH Gunni.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2010, 10:49 »
Et par ænder ville kunne klare problemet omkring snegle :)

Jeps... Vi har ikke set skyggen af dræbersnegle efter vil fik 4 moskusænder til at gå i haven... Før kravlede de ind alle steder....

Ja.. selv min far have en der var kravlet ind i en stikkontakt i garagen..... Han har også moskusænder nu, og ingen snegle....
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

frida

  • Gæst
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2010, 10:58 »
Jeg bor selv i et område, hvor naboer døjer meget med dræbersnegle. Vi havde for et par år siden selv en del snegle i haven. Efter vi er begyndt at have hønsene til at gå "løs" i haven, har vi ikke haft snegle. Jeg tror, som GKV, at hønsene måske ikke æder snegle, men tager æggene. Vi har ikke ænder, der æder de voksne snegle.
Nogle gange kan vi finde en velvoksen snegl, men den er vi overbevist om stammer fra naboerne, så den smider vi retur ::)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2010, 11:06 »
skønt der tales om dræbersnegle ikke så langt fra hvor vi bor, så har jeg aldrig set sådan et kræ i min egen have, og her kom først ænder sidste år, til gengæld har jeg heller ikke siden de kom til, set noget der minder om en skovsnegl eller en lille snegl med hus, og de var her da før.

Jeg er da lige ved at tro at jeg bor aldeles sneglefrit.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2010, 11:50 »
Vi har været meget meget slemt ramt af snegle igennem seks år, men sidste år var vi næsten sneglefri! Jeg plantede så nogle tagetes (staves?) for at lokke de sidste til, så jeg tror at jeg har fik mas på dem! Jeg tror vi kan give en meget lang tørkeperiode skylden ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2010, 20:58 »
jeg ved ikke om mine tager snegle uden hus, men de tage med hus, og så går den vilde jagt efter den der har sneglen. Det er faktisk ret underholdende. <:
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2010, 21:06 »
www.Dsnegl.dk  

Jeg har været inde og kigge på denne hjemmeside om dræbersnegle og selvom der er opfordringer, helt fra den 26. april 2008, hvor denne her tråd er startet, til at skrive om bekæmpelse af dræbersnegle med fjerkræ, så kan jeg ikke finde et eneste opslag om dette ??

Jeg har ændret dit link, så hele teksten blev synlig /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2010, 07:08 Fra Marianne Vedel »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2010, 22:22 »
Jan.

Desværre har vinteren, efter hvad jeg har læst mig til, ikke den store indfydelse på mængden af snegle i det kommende år. Meget andet skidt får den reduceret, men åbenbart ikke sneglene.

Som Gunni skriver vil et varmt og især tørt forår og forsommer kunne holde dem lidt i ave, så det er det vi skal håbe på.

Min egen erfaring med disse slimede fætre er som følger: For 4 år siden havde vi ingen, nogen steder på ejendommen. For 3 år siden bemærkede jeg at der var mange af dem for enden af vores allé (300 m allé), men ingen længere nede af alléen og heller ingen i haven. For 2 år siden var de at finde stort set langs hele alléen, men stadig ingen i haven. Sidste forår og sommer dukkede de op i stort antal på hele ejendommen. Jeg tror desværre der er meget lidt at gøre ved dem. Jeg forsøgte med manuel bekæmpelse. Jeg købte et lille redskab som bruges til opsamling af affald og lignende og gik haven igennem dagligt over flere uger. Jeg samlede spandfulde af snegle som jeg aflivede og gravede ned. Men lige lidt hjalp det. Og jeg endte med en 'arbejdsskade' i skuldermuskulaturen pga af den ensformige bevægelse med at gribe sneglene med redskabet og så smide dem op i den spand jeg bar rundt på. Så det gider jeg ikke mere.

Jeg har moskusænder, men de er indhegnet, så det er kun inden for hegnet at de ordner sneglene.

Emma, det må være virkeligt ubehageligt for dig med en sådan fobi. Og med mængden af disse bæster der bliver ved at brede sig, vil jeg foreslå at du taler med dine forældre og jeres læge, om mulighederne for at komme en sådan fobi til livs evt gennem hypnose. For det kan da være svært at leve med i længden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #14 Dato: 26 Marts , 2010, 21:02 »
Ja men nu har vi 5 muskusænder (og 2 andreænder der snart bliver slagtet). Så jeg håber på det bedste  *k !
Nu har jeg ikke set en dræbersnegl i mange måneder så det kan være det hjælper lidt. Men hvor mange muskus ænder ville i have vis i har 1 1/2 hektar??

Emma