Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Special klub for Maran, store og dværg ??  (Læst 110709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #105 Dato: 19 November , 2011, 00:08 »
Ok, så stemmer jeg for i holder mødet på Bornholm  /o Mariannes fremtidige ø

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #106 Dato: 19 November , 2011, 00:13 »
Ja, det kunne være skønt! Herning er altså også meget langt væk fra Bornholm, ikke? Men du kan jo give tilkendegivelse af om du ønsker medlemskab (men ikke kommer til LU). Og mon ikke vi forsøger at holde kontingentet lavt dette første år!?? Der er nemlig flere der har skrevet at de synes det kan blive en (for) stor udgift.
Vi håber selvfølgelig at kunne stable en spændende og givtig klub på benene, hvor medlemmerne om 1 år siger "Pyh, sikke meget vi har fået for de penge"  /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #107 Dato: 19 November , 2011, 07:43 »
Jeg tror at de fleste specialklubber tager fra 75-150 kr. om året. Over 150 kr. er nok "smertegrænsen"  Mange er jo medlem i mange andre klubber og så løber det op, selvom det ikke lyder af meget.

Men kontigentet er noget som skal besluttes på den stiftende generalforsamling- men det kunne jo være interessant at høre hvad folk synes.
 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #108 Dato: 19 November , 2011, 07:56 »
Vi håber selvfølgelig at kunne stable en spændende og givtig klub på benene, hvor medlemmerne om 1 år siger "Pyh, sikke meget vi har fået for de penge"  /o

Og hvad er det så lidt mere præcist jeg som hyggeavler kan få ud af en specialklub? 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #109 Dato: 19 November , 2011, 08:02 »
@ Karina

Hvad ønsker du at få ud af det ??
« Senest Redigeret: 19 November , 2011, 08:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #110 Dato: 19 November , 2011, 08:26 »
Se Karina, det kan du jo selv være med til at bestemme. Det skal jo være VORES klub, så VI bestemmer, hvad VI vil med klubben.
Jeg forestiller mig måske noget avlssamarbejde, så man f.eks. får de rigtige dyr, der lægger de rigtige æg, og ikke som i dag, hvor man har to stammer, én der lægger de rigtige, men hvor dyrene er "tudsegrimme" og én hvor dyrene er smukke udstillingsdyr, men hvor æggene ikke er "rigtige" maranæg.
Vi kan sikkert også hjælpe hinanden med blodfornyelse.
Jeg har tilsagn om at klubben vil få en delegeret i den franske maranklub, og at den franske klub har lovet at stå bi med råd og dåd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #111 Dato: 19 November , 2011, 08:33 »
Et ret sejt internationalt islæt. Godt arbejde, Marianne!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #112 Dato: 19 November , 2011, 08:39 »
Cool med den franske Maran klub i ryggen  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #113 Dato: 19 November , 2011, 08:41 »
 Jeg har kun hyggehøns og ingen planer om udstilling, men for at jeg fortsat skal kunne købe rugeæg og kyllinger af god kvalitet, vil jeg gerne bakke specialklubben op og jeg vil gerne være med til at bevare og udvikle Maranracen. Jeg synes, at det lyder spændende med kontakter til den franske maranklub.
Lad os håbe at specialklubben bliver til noget, så kendskabet til denne skønne hønserace kan blive udbredt  :)

MHT til "smertegrænse" for medlemskontingent er min nok omkring 100-200 kr.

MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #114 Dato: 19 November , 2011, 10:15 »
@ Karina

Hvad ønsker du at få ud af det ??

Jamen det har jeg ingen anelse om Lene... jeg håbede i kunne fortælle mig det. Jeg er ikke så erfaren i det med at ta' høns "alvorligt", hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg tænker jo at samarbejdet nærmest er her allerede i form af marantråden, og hvis nogen vil ha gode maranæg er der gode maranavlere her allerede?

Så hvad er det en klub kan som forum ikke kan? Jeg er såmænd bare nysgerrig...

Altså seføli findes der mulighed for at ikke alle maranavlere er på forum...eller er de?  :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #115 Dato: 19 November , 2011, 10:34 »
Jamen det er jo her det bliver interessant for mange skriver HVAD får jeg ud af det, men de kan ikke sige HVAD de ønsker.  ??? kun at de ønsker noget og SKAL have noget for deres penge.

Vi kan jo ikke fortælle dig hvad du vil, for vi er da ikke tankelæsere..

Der er mange indgangs vinkler på det. F.eks er der en del som aktivt vil bruge klubben og dennes arrangementer. Og her er det klart en fordel at være med fra starten.

Så er der dem som "bare" vil støtte fordi de ønsker at fremme avlen og kendskabet til Maran racen. Men som ikke har interesse i at deltage i noget som helst. Men de synes at en specialklub er en god ting-

Hvad en klub kan kontra Forum. En klub er ude i det virkelige liv og holder hønsedage, møder, P.R og udstillinger.

Og så er det  trods alt stadig ikke ALLE som har en pc, eller som er på Forum.  ;D
« Senest Redigeret: 19 November , 2011, 10:37 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #116 Dato: 19 November , 2011, 12:09 »
Altså årsagen til jeg ikke kan sige HVAD det er jeg ønsker af sådan en klub, er det som sagt at jeg ikke VED det. Hvad laver man i de andre hønseklubber?

Det er jo på natinalt basis, så dvs hvis man skal bruge klubben til noget skal de fleste køre langt for at deltage i møder/arrangementer...særligt mig  ::) Derfor fungerer forum utroligt dejligt og godt for mig  :D

Grunden til at jeg melder mig på banen er da for jeg gerne vil være et af de medlemmer der skal til for at det bliver til noget, hvis antallet er på grænsen. Og det ville være nok for mig, at bakke om om noget der kan være til glæde for andre maranavlere  ;)
Måske er det en ide at lave et kontingent delt i passive og aktive medlemmer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #117 Dato: 19 November , 2011, 13:09 »
Jeg synes jo ikke der er den store forskel på "bare havehøns", og høns der kan udstilles, der er jo ingen grund til at have racehøns, hvis man ikke stræber efter pæne dyr, der kommer så tæt på standarden som muligt.
Så kan man selvfølgelig have nogle med mindre kamfejl osv. som havehøns, men det er dog dejligt, at dyrene ligner det, de skal, f.eks. skal en maran ikke have ærtekam, ligesom en araucana ikke skal have hale. Maran skal ud over at ligne en maran lægge de flotte, mørke rødbrune æg ligesom araucanaen skal lægge de flotte turkise æg.
Jeg synes, det er fedt, vi har forum, kan slet ikke forestille mig et hønseliv uden forum, men det kan ikke erstatte hønsedage, hvor man har dyrene i hænderne, og taler om plusser og minusser, og hvor man skal lægge sit fokus.
Når det er sagt, er jeg også hende den barnlige, der parrer to dyr sammen i håb om at få grønne æg, og hvor udseendet kommer i anden række. I min hønsegård udelukke det pjattede opdræt ikke det mere seriøse. /o
Jeg synes det er utrolig flot af dig, Karina, hvis du vil hjælpe klubben i gang med et medlemskab det første år, for er klubben først oppe at stå med de 20 medlemmer, så kører den også selv om der i en kort periode skulle kommer under 20. Jeg håber, der er andre, der også vil "ofre" sig for et godt formål.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #118 Dato: 19 November , 2011, 22:24 »
Jeg er fascineret af avlsarbejdet med racehøns og vil gerne bakke op omkring det, men med høns i 8 farver fordelt på 6 racer, så skal jeg godt nok være medlem af mange specialklubber  ;) Og jeg er faktisk rigtig glad for min flok af forskellige racehøns.

Men jeg synes, at maranerne er skønne og vil derfor gerne støtte Jeres initiativ og hjælpe Jer til at få en klub startet. Har jeg forstået det korrekt, at jeg også skal melde mig ind i DffR for at kunne støtte en maranklub?
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Special klub for Maran, store og dværg ??
« Svar #119 Dato: 19 November , 2011, 22:46 »
Kære Marit. Dett  lyder rigtig godt! Jeg skriver dig på listen, sig t hvis du kommer t LU og kommer t mødet. Og JA du skal være medlem af Dffr. Super!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________