Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dybfrysning  (Læst 27806 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

helle skøtt

  • Gæst
Dybfrysning
« Dato: 21 April , 2008, 12:28 »
Hej.
I det gamle forum kan jeg huske, at vi diskuterede æg og holdbarhed. Der blev iværksat et forsøg, men jeg tror ikke, vi fik svaret...
Nå, men jeg har fundet en ældre bog om dybfrysning frem, og af den fremgår det, at æg er vældigt fryseegnede...
Man skal slå æggene ud. Og vælge, om de skal være hele eller delte.

Hele æg piskes let sammen uden der piskes luft i massen. Tilsættes 1 tsk. salt eller 2 tsk. sukker pr 6 æg, afhængigt af, hvad æggene skal anvendes til. Kan også nedfryses uden tilsætning af salt eller sukker, men resultatet bliver bedst med. Holdbarhed 6 måneder. Optøs ved stuetemperatur - 6 æg tager ca. en time.
Æggehvider: Der står ikke noget om tilsætning - blot at de skal i egnet fryseemballage, og holdbarheden er 6 måneder. Optøs ligesom hele æg, og kan holde sig 2-3 dage i køleskab efter optøning. De kan piskes.
Æggeblommer: Slås let sammen, uden at der piskes luft ind i dem. For hver 6 blommer tilsættes 1/2 tsk. salt eller 1 tsk. sukker. Holdbarhed 6 måneder, optøs på 1 time...
Og så anbefaler forfatteren, at man fryser i velegnede portioner - feks. fire hele æg til kageportioner, 6-8 til omelet osv...
Kilde Politikens håndbogsserie.

« Senest Redigeret: 08 December , 2009, 17:39 Fra Finn Jensen »

karina dj

  • Gæst
Sv: Dybfrysning
« Svar #1 Dato: 02 August , 2010, 11:29 »
Jeg har lavet et forsøg med nedfrysning af hele æg, med skal.

Jeg læste i "høns til husbehov" at det kunne lade sig gøre, og ga' det et forsøg. Indtil videre har det givet godt resultat i kager, men har ikke prøvet andet endnu. For mig lyder ovenstående alt for omfattende i forhold til bare at smide overskudsæggene direkte på frys.

Mit næste forsøg blir omelet og æggekage... samt at koge æg til madpakken og se hvordan de er at fryse.

Det gør jo lidt ondt at investere i dyre æg i lavsæsonen  ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Dybfrysning
« Svar #2 Dato: 02 August , 2010, 12:17 »
Karina, jeg glæder mig til en opdatering så! /o

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Dybfrysning
« Svar #3 Dato: 02 August , 2010, 19:37 »
Karina:
Giver den revnede æggeskal ikke problemer når man skal tø dem op igen, eller?

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

  • Gæst
Sv: Dybfrysning
« Svar #4 Dato: 02 August , 2010, 20:46 »
Det synes jeg ikke. Tør dem op i køleskabet i en lille skål, og det er virkelig småting der siver ud.  ofte er hinden heller ikke revnet og så er det jo slet ikke et proplem  ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Dybfrysning
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2010, 10:24 »
Som lovet en lille opdatering!

Det med at fryse kogte æg...glem det  :D Hviden opfører sig meget mærkeligt, blommen ligner sig selv. Hundene synes det smagte udemærket  ;)

Men det virkede med æggekage og omelet, hvis man da kan leve med gule prikker i specielt æggekagen. Der sker et eller andet med blommen under frysning, mit bud er den tørrer lidt ud. Derfor er den lidt svær at røre helt ud, og derfor opstår der gule æggeblommepletter i æggekagen. Den hæver fuldstændigt som den skal og omeleten var lisså luftig og lækker som den plejer!

Det er måske et forsøg værd at lave "dejen" inden nedfrysning, men jeg lever helt fint med søde små gule prikker i min mad! Hurra for overskudsæg og store frysere  ;D Nu kan de bare gå i fæld de høns! Jeg er parat!

Hvis der er andre foreslag til  fryseægforsøg stiller jeg mig gerne som tester  :D Men den med at putte dem i rugemaskinen tror jeg er droppet på forhånd  ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Dybfrysning
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2010, 20:30 »
Hehe, sejt! :D Frøs du dem så ned med skal og det hele eller hvordan?

karina dj

  • Gæst
Sv: Dybfrysning
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2010, 21:33 »
Ja jeg frøs dem ned i æggebakker hele... nu lægger jeg dem hele i en pose istedet, i håb om de tørrer mindre ud. Osse en del af forsøget  ;)

Skallen revner jo, og så ta'r jeg dem bare op til optøning i en lille skål i køleskabet. De lækker en lillebitte smule, men det er virkelig ikke meget.

Næste projekt er spejlæg  ;D

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Dybfrysning
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2010, 10:51 »
I "Alt om høns" står at æg kan holde sig ét år i fryseren både frosset som hele æg med skal eller slået ud og evt. delt.
Men æg kan jo holde sig mindst en måned (og sikkert længere) ved kølig opbevaring, så jeg synes ikke det er nødvendigt at nedfryse.

Hvor længe har du brug for at opbevare dem, Karina?
Med venlig hilsen
Lene

karina dj

  • Gæst
Sv: Dybfrysning
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2010, 11:15 »
Det er bare så jeg har æg når nu det blir rigtig vinter og hønsene ikke rigtig lægger nogle. Vi bruger meget æg i madlavning osv, og sidste vinter blev jeg bare træt af at skulle ud at købe til 3-4 kr stykket indtil foråret kom... æglægningen er næsten stoppet pga fæld her, at de store kyllinger så er begyndt deres er jo kun skønt, og derfor er der så lige til æggemadderne og de højt elskede værtindegaver  ;)

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Dybfrysning
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2010, 11:30 »
Ja, det er ikke meningen at vi skal KØBE æg, vel? Så hellere have nogle stykker i fryseren  /o
Med venlig hilsen
Lene