Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: larver i numsen  (Læst 1304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
larver i numsen
« Dato: 08 Juni , 2023, 20:36 »
Hjæælp - min høne har larver i numsehullet. Hvad gør jeg ??? er det spyfluer der har lagt æg? Hvordan forhindre jeg det med de andre høns? Jeg opdagede det da den havde diare / skidt på fjerene. Da jeg tog den ind for at vaske den, vrimlede det med larver i numsehullet. Skal den aflives? kan det smitte ?? jeg har en større gruppe høns

Offline Martha

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: larver i numsen
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2023, 19:01 »
Kære Tina
Det er ikke spyfluer, som lægger æg i kadavere (dødt kød) og lever der.
Derimod kan det ske, at almindelige stuefluer, som gerne lægger æg i møddinger tager fejl af en beskidt hønsegump. Når larverne klækkes, efter ganske få timer, har vi balladen, for de har nogle stærke fordøjelsesenzymer, som straks ødelægger huden på hønens gump omkring kloakåbningen. Fluelarverne er ligeglade med, hvad de spiser og de guffer løs. På et tidspunkt er de nået igennem til hønens kropshule, og så står hønen næppe til at redde. Det værste er, at det ofte sker på et par dage, uden nævneværdige advarselstegn, og nærmest opdages ved et tilfælde, når det er ved at være for sent.
Tidligt i opløbet kan du prøve at spule larverne væk med en telefonbruser (lunkent vand).
Det bedste du kan gøre, forebyggende, er at sørge for at ingen fugl render rundt med gumpen fuld af møg: vand og sæbe i en balje vand! Klip gerne gumpefjerene, hvis der er fugle med tilbøjelighed til dårlig mave og urenlighed.
Venlig hilsen
Lærke