Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmidesikker siddepind  (Læst 1743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JT Svendborg

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Blodmidesikker siddepind
« Dato: 08 April , 2023, 07:02 »
Hønsene har tidligere været plaget af store mængder blodmider, men for 2 år siden ændrede jeg deres siddepind, og det har tilsyneladende løst problemet. Pinden består af en lægte, som er ca. 10 cm for kort. I hver ende er der en tværpind på ca. 30 cm, med et søm i hver ende, som ”stikker igennem”. På væggen i hønsehuset er der sat en liste med to hak i, som passer til sømmene. Dvs., at siddepinden hviler løst på 4 søm, som er midernes eneste vej til hønsene om natten. Sømmene er smurt ind i fedt (vaseline eller brun sæbe kan sikkert også bruges), som miderne ikke kan passere. To gange om året tager jeg den løse siddepind ud, og giver den en omgang med ukrudtsbrænderen. Hønsehuset får også en tur, særligt de to lister, som sømmene hviler i. Nyt fedt kommer på ved samme lejlighed. Siden den simple løsning er lavet, har jeg ikke set en blodmide, og de store kager af mider, som tidligere sad i alle revner og sprækker, er helt væk. Jeg bruger hverken kalk eller kemikalier.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #1 Dato: 08 April , 2023, 22:11 »
kunne det tænkes du ville prøve at fotografere det så er det måske lettere at forstå, og så lægge billedet op herinde. God påske
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline JT Svendborg

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #2 Dato: 09 April , 2023, 08:26 »
Der var billeder på. Prøver lige at lægge dem på igen.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #3 Dato: 09 April , 2023, 08:29 »
det må du undskylde, jeg skulle have trykket en ekstra gang så havde jeg set det
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline JT Svendborg

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #4 Dato: 09 April , 2023, 08:35 »
Ingen årsag. Godt, at det  virker  :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #5 Dato: 10 April , 2023, 10:45 »
Virkelig interessant.
Tak for tippet.

Offline Frank Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #6 Dato: 14 April , 2023, 12:10 »
Man kan få et "Anti - blodmide - sæt"  :)

https://www.youtube.com/shorts/XQasIAWZ-2Q

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Blodmidesikker siddepind
« Svar #7 Dato: 15 April , 2023, 09:25 »
Jeg har indtil nu været forskånet for blodmider, men jeg tænker ikke, at det kan blive ved med at gå.
Nu ved jeg hvad jeg skal gøre for at forebygge, og det er virkelig et fremskridt.
Tak for info.