Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke så presserende længere - om at tage en andrik ind  (Læst 3073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Ikke så presserende længere - om at tage en andrik ind
« Dato: 26 December , 2021, 19:31 »
Er der nogle med sø og forholdsvis fritlevende ænder, som mod betaling kan tage en andrik ind? Jeg har også en sæk med PAXY vokse, som kan følge med.

Jeg har skrevet om ham før. https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=46451.msg371695#msg371695

Søen er blevet oprenset og slamsuget grundigt i forbindelse med et oversvømmelses-beskyttelsesprojekt i Kommunen. Der er ikke mange ænder tilbage. Før holdt han til i udkanten af flokken af gråænder, men han har siddet helt alene noget tid. Der er få fugle, og de er presset på føde. Jeg ser stadig til ham, og han får paxy vokse at spise, når vejret er koldt, for han kan ikke kun leve af franskbrød.

Jeg ved ikke rigtigt hvad alternativet er. Han er jo ikke syg, men ensom. Han skal til et sted, hvor der er vand, plads og damer :)

Jeg synes i al fald, at det er synd, den er så alene nu. Så jeg vil gerne bekoste dyrlæge på en influenzatest og sende lidt penge efter den, der tager ham ind. Han er broget og vant til at blive håndfordret af børn og gamle damer.

Med venlig hilsen

Leena
« Senest Redigeret: 29 December , 2021, 15:53 Fra Henningsdatter »

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kan tage en andrik ind? Jeg betaler dig 500 kr for det.
« Svar #1 Dato: 27 December , 2021, 20:01 »
Jeg er for øvrigt ret sikker på, at anden ikke er min, men hjemløs. Anden er mærket med en ring fra en hønsegård, og mine ænder var ikke mærket. En and, der har levet frit i snart fire år må vel betegnes som herreløs?
Jeg vil bare have gjort noget ved det. Den er for ensom.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kan tage en andrik ind? Jeg betaler dig 500 kr for det.
« Svar #2 Dato: 28 December , 2021, 07:30 »
Spørg Hans-Kurt  ;)
Så har han allerede oplægget til en 'lovestory' til næste års julefortælling, mellem din andrik og Annabell *h *r
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Henningsdatter

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Kan tage en andrik ind?
« Svar #3 Dato: 29 December , 2021, 15:52 »
Hej Lone

Sikke en sød tanke :)

Det er vist ikke nær så akut, som jeg først antog. Jeg fodrer ham lige før skumringstid, så han har noget at klare natten med. I går kom jeg tidligere. Sagen er, at han går senere i seng end de andre. Tidligere på dagen er der fint med selskab. Nej, han har ikke nogen rigtig flok, men han sidder i udkanten af de andres og har dermed andre ænder tæt på. De sidder næsten altid under en meter fra ham. Ingen er uvenner, og han har mange kontakter med mennesker, fordi han kan håndfodres.

Det er vist OK. Man skal i al fald holde det op imod den belastning, det er, at blive flyttet til en anden flok og skulle finde sin plads i den. Tænk, at jeg kan ligge vågen om natten og være dybt ulykkelig over en and, som slet ikke er min - bare fordi jeg engang troede, at han var min, og føler mig ansvarlig for dens ve og vel.

Der kan dog sagtens ske ændringer, hvis vinteren bliver særligt hård i år. Måske nogen har brug for ham til foråret? Det skal dog være det rigtige sted. Han ville ikke kunne trives i en lukket andegård efter så mange år som fri fugl.

Tak for svar!

Leena