Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP! Mine vagtler æder mine planter!  (Læst 4461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline khu-dytte

  • Bruger
  • Indlæg: 2
HJÆLP! Mine vagtler æder mine planter!
« Dato: 17 Juni , 2021, 10:14 »
Hej,
min ikke der er nogen her inde som måske kan hjælpe mig.
Jeg har lige fået et vagtelpar i mit drivhus, til at tage insekter og ukrudt. De er virkelig søde, aktive og meget sociale. MEN de spiser mine planter. Havde ellers læst at når bare planterne var over 5-6 cm høje, så ville vagtlerne ikke tage dem.
Men mine vagtler startede med at æde mine ærteskud på ca. 6-7 cm og nu er de gået i gang med vores tomat og peberfrugtplanter. De har nappet alle bladende af i de 20-30cm høje planter, så langt op de har kunnet nå.
De har adgang til skåle med æglægningfodder og frisk vand og jeg strøer jævnligt vildfugleblanding og birkes ud til dem. De “bor” i bunden af en gammel vindrueranke og de har også adgang til sandbad.

Så ja, er der mon nogen som har ideer om hvorfor de ikke lader mine store planter være i fred? Og hvad kan jeg evt. gøre for at undgår det?

Mvh. Kristine

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: HJÆLP! Mine vagtler æder mine planter!
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2021, 22:44 »
du skal hegne de planter de ikke må tage. Når så planterne er meget store, ja så kan nu fjerne hegnet. Du skal altid regne med, at hønsefugle æder alt grønt - næsten.

Offline khu-dytte

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: HJÆLP! Mine vagtler æder mine planter!
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2021, 10:24 »
Tak, for svar Hans-Kurt.
Jeg synes jo også at det lyder logisk nok. Alt hvad jeg læste på nettet skrev bare intet om at de ville æde de voksne planter. Der står kun at de er gode nyttedyr at have i drivhuset til at tage insekter og små ukrudtsskud.
Jeg synes jo ikke at man kan sige at de er smarte at have i et drivhus, hvis de æder alle ens planter.  :D

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Sv: HJÆLP! Mine vagtler æder mine planter!
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2021, 14:43 »
Har i mange år haft kinesiske dværgvagtler i drivhuset. De spiser de nederste blade, men planterne kommer sig og sætter blade i højden. Jeg sætter et stykke nedløbsrør på ca 20 cm om peberplanterne når jeg planter peber/chilli direkte i jorden. Man kan også bruge mælkekartonner eller de små plasticspande som man køber cherrytomater i, bare klip bunden af  :)
Hvis du sætter en græstørv ind til dem er de også mindre interesserede i dine grøntsager
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana