Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?  (Læst 3733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Dato: 02 Juni , 2021, 21:07 »
Hej
Jeg har en skrukhøne og idag har vi lagt 6 rugeæg ind til hende.
Vi har kun én rugekasse, den er ikke så stor, og i alt fire høns. Jeg havde tænkt at det var vel sådan det var; at høns får kyllinger mellem hinanden. Men nu havde jeg en kollega der ikke mente det.

Kan hun blive liggende med sine rugeæg der? Og hvordan når kyllingerne kommer, kan de så gå med de andre høns, eller er det bedst at dele dem op?
Hvis de skal deles op, har I så ideer til et lidt let hønsehus? Har nemlig kun det ene.

Vi har en isa som har boet med kamphaner. Hun er altid pp nakken af min lille orpington, som også er skrukhønen. Er lidt nervøs ved hende og kyllinger.
Håber på hjælp :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2021, 11:28 »
Jeg ville nok flytte skrukhønen til en lille indhegning for sig selv. Så kan hun få plads til at ruge i fred, og når kyllingerne kommer, kan de få deres mad i fred.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2021, 12:22 »
Har stort set kun haft dårlige erfaringer med at flytte en skrukhøne.
De sidste år jeg rugede kyllinger ud lukkede jeg reden af hvor hun selv havde lagt sig og lukkede hønen ud af reden et par gange dagligt. det virkede fint. se evt. lidt billeder på min hjemmeside.
Prøv at lade den ruge i hønsehuset og vente med at fyltte hende til kyllingerne er kommet. Du risikerer nemt at hun helt mister interessen for at ruge hvis du flytter hende. Se andre indlæg om skrukhøns her på siden også.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2021, 12:58 »
Egon, du har ret. Hvis hun kan få lov til at ruge hvor hun ligger, så er det bedst. Men hvis de hele tiden jager hende ud af reden, sådan foregår det nemlig her hos mig, så bliver det heller ikke godt.
Det er fuldstændig rigtigt, at det tit går galt, når man flytter dem mens de ruger.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2021, 13:50 »
Og Marie. Netop for at undgå at de andre høns vil ind til hende i reden havde jeg tråd for og 1 eller 2 gange i døgnet åbnede jeg og tog hende ud så hun kunne spise og hvad hun eller havde behov for., når hun så var tilbage på reden kom trådnettet for igen.

http://www.egonnyt.dk/Gokmap/gokdok.htm
lige et link til en side hvor billedet af rederne med tråd kan ses. klik på vores høns.


« Senest Redigeret: 03 Juni , 2021, 13:52 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2021, 14:08 »
Ok, tusind tak for svar! De andre er faktisk søde nok til
Lige at klemme sig ned ved siden af og lægge et æg - som hun så hurtigt gafler 😄
Når æggene klækkes, så kan jwg næsten forstå, at de faktisk skal ud for sig selv i hus og indhegning? Hvor lang tid plejer I at lade dem gå der?


Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2021, 14:27 »
Ja hønen plejer selv at sige fra når hun ikke gider mere. Hun begynder at lægge æg, så flytter jeg hende, Kyllingerne plejer hos mig at gå for sig selv indtil de er næsten voksne.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Kan skrukhøne og rugeæg blive i hønsehuset?
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2021, 10:51 »
Har du ikke mulighed for at lave en redekasse til, så de andre har en at lægge æg i? Tror hurtigt det kan blive noget rod, hvis de lægger æg i hendes kasse, for det er jo vigtigt at der ikke kommer ny æg til rugeriet + at der måske kan gå nogen i stykker når de andre lægger sig ned til hende.

Jeg har en skruk der har 4 dage gamle kyllinger nu, hun har lagt i samme rum som de andre, men de har så mange andre kasser, at hun har kunnet ligge i fred. Efter kyllingerne kom, har jeg indrettet en lille afdeling til hende der inde som hun er godt tilfreds med lige pt., men tænker at hun vil ud med de små når de er ca. en uge gamle. Da plejer de at gå uroligt foran hegnet når jeg kommer der ud, og virker totalt lige glade med de små, helt indtil der bliver åbnet. Så kalder hun dem med sig, og alt er fred og ro igen. Problemet er så at de gamle elsker kyllingefoder, så jeg er nødt til at sætte et have hegn med store huller op rundt om maden, så de små kan spise uden at de store tømmer fadet.

Vi har dem til at bo i en gammel lade, så de har rigtig god plads, måske derfor jeg aldrig har haft problemer med at de gamle vil hakke efter de små. Jeg har også 5 kyllinger der er 6 uger gamle, og de er begyndt at sove sammen med de gamle. Vi har så mange siddepinde, at de kan vælge at sidde på sin egen, eller som de nogen gange gør, sætte sig op til nogen af de voksne.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte