Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ged stanger kid...  (Læst 5071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Ged stanger kid...
« Dato: 06 Juni , 2020, 17:58 »
Håber der er kyndige gedefolk derude med et godt råd. Vi har haft geder i et år nu og for et par dage siden fik to af vores gimmere, der er søstre, kid. Hvilken glæde og vi har glædetos sådan til at nyde kiddene, de skulle lege sammen osv.
Vi havde fået et råd om, at mor og kid godt måtte lukkes lidt for sig det første døgn, så de fik ro sammen... derfor gik begge gimmere lige et døgn For sig , dog kun med et gennemsigtigt hegn imellem dem og de andre. Så fjernede vi hegnet og flokken blev forenet men... gimmerne sloges - det er så vel naturligt nok at rangordenerne skal opridses men den ene gimmer blev ved med at stange efter den andens kid. Til sidst fandt vi kiddet liggende alene væk fra flokken og da jeg forsøgte at forene det med sin mor kom den anden og stangede.
Så nu er de delt igen ! Det var bare slet ikke det vi ønskede eller har plads til... så jeg er i vildrede, hvad gør vi nu ? Vi har to folde som de skal gå i på skift, så græsset kan gro til igen... men nu er begge folde så med geder... det fungerer bare ikke på sigt  :( :( Har vi selv ødelagt flokkens harmoni ved at have det gennemsigtige hegn imellem i starten ?.....
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Ged stanger kid...
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2020, 18:46 »
Og jeg vil lige sige at problemet er selvfølgelig ikke at de to gimmere slås men at den ene konsekvent bliver ved med at stange efter det lille kid...som om den var en trussel.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Ged stanger kid...
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2020, 21:16 »
Underligt, er der ikke meget plads der hvor de går ?. Efter et par dage hver for sig, tror jeg bestemt det kommer til at gå. En gimmer der bliver mor er nok lidt forvirret de første dage. Vent og se.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Ged stanger kid...
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2020, 12:33 »
Hej tak for svar
Jo der var fin plads og med ekstra stort gedehus, men hun virkede godt nok op på mærkerne og i alarm beredskab hende den stangende mor ...
Jeg håber du har ret... så du ville forsøge igen ?
Vh
Louise
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 954
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ged stanger kid...
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2020, 11:05 »
Jeg ville nok holde dem adskilt lidt endnu.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Ged stanger kid...
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2020, 19:51 »
Hvornår ville i cirka prøve igen ? Og har i oplevet noget lignende ? Kiddene er ved at være en uge gamle nu....
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Ged stanger kid...
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2020, 22:46 »
Mærkeligt det ikke er løst endnu, men det må komme. Måske der lige et slagsmål til for at finde hakkeordenen - hvem ved, men det er nok klogt at lukke dem sammen under opsyn.