Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vildtfugle i hønsegård, som spiser hønsefoderet  (Læst 4128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DanH

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Vildtfugle i hønsegård, som spiser hønsefoderet
« Dato: 04 Juli , 2019, 19:12 »
Vi har en lukket/overdækket hønsegård (som er bygget sammen med hønsehuset) med en lille hønselem.
Problemet er, at vi har mange besøgende spurve hver dag. Og de spiser helt vildt af foderet. Nogle har svært ved at finde ud igen.

Vi fodrer dem lige nu meget i haven for at holde dem væk fra hønsehuset, men de spiser for mange hundrede hver måned. Selvom vi nyder fuglene i haven, synes vi det er lige i overkanten nu :)

Vi har tænkt at sætte en skræmmeugle op tæt ved hønselemmen i den store/udvendige hønsegård. Vil det genere hønsene, eller er de ligeglade?

Eller er der andre forslag til, hvordan jeg kan holde spurvene væk?

Mvh Dan

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Vildtfugle i hønsegård, som spiser hønsefoderet
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2019, 23:06 »
Jeg vil foreslå du fjerner alt foder fra hønsehuset et stykke tid. Jeg fodre mine høns dagligt og ikke i hønsehuset, men i det fri og kun med det de lige spiser op hver gang. Det var en rotte mand der foreslog mig dette ifm jeg havde et gedint angreb af rotter. Det virker fint og dine spurve vil med tiden glemme der er foder i huset.
Når jeg er væk nogle dage, fodre jeg i huset, ellers ikke.

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Vildtfugle i hønsegård, som spiser hønsefoderet
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2019, 14:09 »
Jeg har også haft problemer med flokke af spurve der flyttede ind i stalden og spiste af hønsenes foder.  Desværre kan vilde fugle smitte med mange sygdomme og jeg har oplevet at de bragte fjermider med sig og det var nærmest totalt umuligt at udrydde.  Kyllinger blev næsten nøgne pga. miderne spiste fjerene indefra og miderne kan overleve i måneder i tabte fjer og fuglekasser, så spurve er ikke velkomne her.  I alle døråbninger hænger jeg presenninger der blafrer og vinduer er ikke ret meget åbne eller med voliere net, man kan bruge rottesikrede foderautomater, der kun åbner når hønsene træder på truget. Høns, ænder og gæs kan lære at gå igennem en dør med gardin for, mens det holder de sultne fugle udenfor. Men hvis man kun har få høns er det som Hans Kurt nævner det nemmest at blot strø foder til hønsene et par gange om dagen, så de spiser op med det samme.