Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Når folk bare sætter killinger ud >:(  (Læst 6519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Dato: 22 Juni , 2018, 16:56 »
Skal lige have luft...
Fandt i dag tre mere eller mindre forkomne, frysende og sultne killinger i baghaven. Og hvor kommer de så fra ? Tydelig menneskevante så ikke vildkatte og næppe født ude. Sætter folk virkelig små killinger (ca 3-uger gamle) ud i blæst, regn og kulde? Hvad tænker de dog på? Jeg er så vred - men det hjalp at få luft.

Har været ved dyrlægen og få erstatningsmælk og piller. Den ene meget forkommen om må mades med sutteflaske og har ligget på varmepude for at få varmen. Var helt kold og slap.

« Senest Redigeret: 22 Juni , 2018, 16:59 Fra Lene Skelmose »

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2018, 20:44 »
Ja, de tænker i hvert fald ikke på hvad der er bedst for killingerne :( De er nok kommet i vejen for ferieplanerne  >:(

Siden de ender i en baghave hos en (dig  :D) som tager sig af dem. Tror du så ikke det er nogle som har et eller andet sporadisk kendskab til dig?

Selvom det også er lidt brutalt, så var det sgu næsten bedre i "gamle dage" hvor gårdejeren der fik lidt for mange staldkatte havde n.... til at vride halsen om på dem....

Jeg bliver så harm, når folk kan efterlade deres dyr til en uvis skæbne. Har man sagt ja til at have dyr, har man også en forbandet forpligtelse til at skaffe sig af med dem på værdig måde, hvis man ikke kan have dem mere.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2018, 21:51 »
ja, det er utroligt, at der er nogen der kan få sig selv til det. Man kunne i det mindste få dem aflivet hos en dyrlæge. Men 3 stk ?. Det tyder jo på, at ens kat har fået killinger og så smidt i din have. Så få dog steriliseret den hunkat, for f...…
Mine to hankatte er kastreret, ikke for min skyld, men for naboens hunkattes skyld. Man har jo et ansvar for de kræ, også for naboens.
Mine hankatte strinter alligevel, har jeg set og om natten kan der godt være en koncert uden lige - om mine deltager i koret ved jeg ik, men min samvittighed er i orden. Der kommer ikke uønskede killinger pga mine katte.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2018, 07:48 »
Mine egne katte har også været steriliseret - eller er blevet det efter et hold killinger. Tror også det beskytter dem mod at blive smittet med alt muligt. Min sidste kat blev 'kun' 17 - de to forrige henholdsvis ca 22 og 24 år.

Tror bestemt at disse er læsset af. Meget kontaktsøgende. Ikke set skyggen af voksen kat . Hvis de er født i haven - og der er tilstødt moderen noget - skulle de vel være lidt halvvilde - og ikke kravle op ad buksebenene på en tilfældig person. Ham der opdagede dem gik i baghaven og beskar og klippede buske - måtte opgive fordi killingerne var så nærgående. Simpelthen for risikabelt.


Vil nu alligevel smide en seddel i postkasserne rundt om matriklen og efterlyse ejeren på lokal facebookside. Killingerne har først og fremmest brug for deres mor - hende kan jeg ikke erstatte. Vi står jo så også med aben ift ferie - hvis ikke ejeren findes. 3 stk katte på pension koster kassen - de vil være for små til at være alene hjemme.

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2018, 15:41 »
Et gok i nødden, og i en spand vand...

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2018, 18:00 »
Et gok i nødden, og i en spand vand...
Forstår slet ikke din holdning til dyr.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2018, 15:35 »
Man kan jo være så forskellig fra hverandre. Jeg kan heller ikke forstå den blødsødenhed som man udviser...

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2018, 21:32 »
Blødsødenhed eller ej, så skal man behandle andre levende skabninger ordentligt. Det er forkasteligt at smide dyr ud, når man ikke selv ønsker dem mere. Det er MEGET forkert og utilgiveligt.
Når det så er sket alligevel, kan vi godt diskuterer hvad der så skal ske med dyrene, i dette tilfælde små kattekillinger. Enten skal de aflives - efter min mening via en dyrlæge, for at det gøres så humant som muligt - et gog i nøden, er ikke ensbetydende med en human aflivning. Nok tvært i mod. Eller de skal passes ordentligt, så de ikke lider.

Her er det forskelligt hvordan man vælger fremtiden for disse dyr, det er ikke nogen nem løsning at vælge at de skal leve og hatten af for dem som påtager sig den opgave.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2018, 07:17 »
Ja bare for h...… kunne får neutraliseret deres katte.

Men desværre har katte kun status, som et tag og smid væk igen status.....
Og mange har den holdning at det ligefrem er kattens ret til at formere sig uhæmmet.
Eller har den mening at katte jo lige skal opleve at blive forældre, men katte har ikke det valg om de ønsker at blive eller ikke blive forældre, da de er styret af simple drifter og instinkter.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2018, 10:27 »
Det var vores havehjælper der fandt killingerne. Hans første kommentar var om han skulle drukne elller gasse dem for mig!!! Helt overrasket blev jeg ikke selvom jeg studsede lidt. Han har en psykiatrisk diagnose der også omfatter manglende empati. Jeg svarede ham at skulle de aflives blev det hos dyrlægen.

Nu kom de lidt som sendt fra himlen. Vi har det sidste halve år været uden kat/te - for første gang i mere end 30 år - og musene er begyndt at blive synlige her. De to sidste katte vi har haft har været tilløbende - og vi har med vilje ikke anskaffet een - ret sikre på at der nok skulle dukke een op. At det lige blev tre spiller ingen rolle. Vi har fint plads. Og ja. De vil både blive vaccineret og steriliseret og få et godt liv. De må så finde sig i at komme med på ferie i år for pensionen tager ikke så unge dyr - men det går også. Vi skal i sommerhus - og de bliver udstyret med snor og seler når de skal udendørs, så de ikke bliver væk.

Vi har givet besked hos vores lokale dyrlæge at vi har dem - i tilfælde at nogen skulle efterlyse dem.

Da de begyndte at få tilfældige navne i samtalen som Gråsse, Blissen og Skravlet er de nu blevet udstyret med rigtige navne. Balou , Rosa og Prins Felix ( for at aflive "Skravlet" med maner).


Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #10 Dato: 27 Juni , 2018, 10:49 »
Dejlig opdatering❤️❤️☺️🐱😁
Og heldigt de lige landede i jeres have💞✨
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #11 Dato: 27 Juni , 2018, 11:24 »
De er da søde og nuttede.  :)
Kunne det tænkes at moderen har villet flytte dem, det sker jo. Og der så bagefter er tilstødt moderen en ulykke. Tænker på vores Kittermis, og hvordan vi fik den for 5 år siden.
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2018, 11:26 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Når folk bare sætter killinger ud >:(
« Svar #12 Dato: 27 Juni , 2018, 12:03 »
De er da søde og nuttede.  :)
Kunne det tænkes at moderen har villet flytte dem, det sker jo. Og der så bagefter er tilstødt moderen en ulykke. Tænker på vores Kittermis, og hvordan vi fik den for 5 år siden.

Ja - det er bestemt en mulighed - har tænkt på det efter jeg har skrevet indlægget. Der havde faktisk været en del uro omkring findestedet i nogle dage. Hønsene har galet op i samlet flok - deres fremmedkatpåmatriklen skælden ud. Jeg har været dernede og kigge nogle gange men kunne ikke se noget. Kattemor kan godt have ligget inde i komposten og skjult sig.