Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den største dræber - link til artikel  (Læst 395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fasan.newbie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Den største dræber - link til artikel
« Dato: 31 Maj , 2014, 20:30 »
Tankevækkende artikel.

Katten prædation på fugle og pattedyr.

Den største dræber S.9

http://issuu.com/mitjagtblad/docs/mmj_4-14dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2014, 07:37 »
Nej katte ved ikke om et bytte dyr er fredet, truet eller har yngletid. Men katte tager nu også enormt mange gnavere, og er med til at holde dem nede. Og hvem ved måske er det med til at skadedyrs bekæmperne ikke skal lægge så meget gift. Men der er desværre rigtig  mange katte som lever vildt eller under usle forhold og som formerer sig uhæmmet fordi ejerne ikke gider neutralisere dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2014, 08:09 »
Enig med Lene... desuden kan en amerikansk undersøgelse ikke nødvendigvis bruges under danske forhold.

Det er ikke de ansvarlige katteholderes katte, som er neutraliserede og bliver hjemme, der tager de fleste og de mest sjældne fugle. Ja der ryger da en enkelt i ny og næ, men den ene af mine mange katte, der faktisk gider bevæge sig efter et byttedyr, han kommer nu mest med unge rotter og mosegrise, og det kan alle parter jo kun være tilfreds med.

Hvis flere katteholdere ville tage ansvar og få deres dyr neutraliserede, så ville der ikke være så mange udsultede katte rundt omkring, der går efter hvad som helst der bevæger sig, og for især hankattenes vedkommende strejfer langt omkring og er i større risiko for at ødelægge noget for de sjældnere fugle og evt jordrugende arter.

Måske jægerne skulle gribe i egen barm og gribe mere ind overfor de af dem, der ikke er helt fine i kanten. Selvfølgelig er der mange dygtige jægere med hjertet på rette sted, og som går på jagt på en forsvarlig måde. Men der er dælme lige så mange med den modsatte holdning!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2014, 10:06 »
Vores neutraliserede og ofte med bjælde halsbånd hunkat tager i hvert fald ét byttedyr dagligt.

Det er hovedsageligt små mus, men også muldvarpe, halsbåndsmus, en rotte i ny og næ og desværre en del fugle.

Oftest efterlades de som "gaver" i stalden idet den jo er mæt, men jagten fortsætter hele dagen for hvad skal man ellers lave ?

Der er ingen tvivl om at vores ene kat har stor betydning for fuglebestanden i haven, især her i yngletiden så plejer den at tage et par stykker om ugen :(

Vi forsøger så at trække lidt til den anden side ved at fodre sommeren igennem så de få flere kuld på vingerne + sætte kasser op på katteutilgængelige steder
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2014, 23:03 »
Citat fra: Raziel
Måske jægerne skulle gribe i egen barm og gribe mere ind overfor de af dem, der ikke er helt fine i kanten. Selvfølgelig er der mange dygtige jægere med hjertet på rette sted, og som går på jagt på en forsvarlig måde. Men der er dælme lige så mange med den modsatte holdning!
Hvad mener du?
At jægerne skyder dyr der ikke er fastsat jagttider på, altså ulovlig jagt?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2014, 23:48 »
Tankevækkende artikel.

Enig.
Tankevækkende.
Tankevækkende politisk.

Var der et budskab forbundet med dit link til artiklen?
Mvh
Erik Andersen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2014, 21:25 »
Hvad mener du?
At jægerne skyder dyr der ikke er fastsat jagttider på, altså ulovlig jagt?

Ja blandt andet. Der skulle jo efter sigende bl.a. være skudt et par ulve, og der ryger desværre også rovfugle mm.
Derudover tænker jeg fx på anskudte dyr pga at der faktisk ikke har været godt nok udsyn til at skyde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2014, 22:21 »
Citat fra: Raziel
Ja blandt andet. Der skulle jo efter sigende bl.a. være skudt et par ulve, og der ryger desværre også rovfugle mm.
Hvem siger der er skudt ulve?
Jeg kender ingen jægere der skyder/forgifter rovfugle, det sker dog nok alligevel at nogle gør det, men at kritisere jægerne generelt for det, er ude af proportioner.

Citat fra: Raziel
Derudover tænker jeg fx på anskudte dyr pga at der faktisk ikke har været godt nok udsyn til at skyde.
Med antallet af dyr der bliver skudt af jægere er det umuligt at undgå anskydninger...

Antal jægere i DK: 176.637 (2004)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2014, 09:17 »
Hvem siger der er skudt ulve?
Jeg kender ingen jægere der skyder/forgifter rovfugle, det sker dog nok alligevel at nogle gør det, men at kritisere jægerne generelt for det, er ude af proportioner.
Med antallet af dyr der bliver skudt af jægere er det umuligt at undgå anskydninger...

Antal jægere i DK: 176.637 (2004)

Jeg kritiserer ikke jægere generelt. Som jeg lagde ud med at sige, så er der rigtig mange dygtige jægere med hjertet på rette sted etc.

Hvis du havde fulgt med i ulvedebatten, så ville du vide, at det har været fremme at flere jægere har sagt A: at de har kendskab til at en eller flere ulve er skudt og begravet og B: at de ikke selv ville stå tilbage for at skyde en ulv, hvis de ser en.

Ang. rovfuglene, så bliver der jo skudt og forgiftet rovfugle hvert år, og de eneste der reelt har en interesse i at gøre dette, er jo jægere, som mener de tager alle fasanerne og harerne, så der ikke er så meget for dem at plaffe ned. Den diskusion har været på fugleognatur.dk for noget tid siden, og det er nogle virkelig dygtige folk, der sidder derinde, så dem stoler jeg på har hold i hvad de skriver. Orker ikke lige at lede alle trådene igennem derinde...

Selvfølgelig er det umuligt at undgå anskydninger helt, men jeg har personligt kendskab til flere jægere, der skyder uden at tænke først, og faktisk slet ikke burde ha skudt i den pågældende situation.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den største dræber - link til artikel
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2014, 09:39 »
Hvem siger der er skudt ulve?
Jeg kender ingen jægere der skyder/forgifter rovfugle, det sker dog nok alligevel at nogle gør det, men at kritisere jægerne generelt for det, er ude af proportioner.
Med antallet af dyr der bliver skudt af jægere er det umuligt at undgå anskydninger...

Antal jægere i DK: 176.637 (2004)

Nu kan man jo nok heller ikke kende alle 176.637 jægere. Eller  ;) ;)

Jeg har dog haft som barn en genbo som var jæger og som skød alt hvad som rørte sig, og det gik især udover fuglene i haven.
Men der er desværre brådne kar overalt i denne verden.
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2014, 09:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub