Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ægte Amrikaner  (Læst 6271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsefarmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Ægte Amrikaner
« Svar #15 Dato: 23 Februar , 2014, 21:35 »
hvad høne skal jeg så ha til de racer du nævner lene

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ægte Amrikaner
« Svar #16 Dato: 23 Februar , 2014, 22:18 »
Du kan ikke lave den rigtige vare, men du kan lave noget der er tæt på og holder en rimelig god æglægning plus at det bliver et bedre slagteprodukt.

Jeg kender flere der har gode resultater med hybriders afkom som holder en rimelig god æglægning, men det kræver man holder krydsningsfrodigheden ved lige.
Dette gør man ved at bruge en ny race(hane) pr. generation og sætte ind på hønekyllingerne. Man får ikke lige så gode æglæggere som mødrene, men tæt på hvis man sætter haner fra gode stammer der lægger masser af æg indover.

Dette er ofte de lette og mellemsvære racer, som er rigtig gode æglæggere og derfor skal bruges. Italienere, Brakel, Campinere, Legbar, Ancona, Spanier, Andalusier, nogle Minorkastammer, Spidstoppede Appenzellere i Sort, New Hampshire, Sussex, RIR, Amrocks, Nøgenhalse, Maran, Engelske Araucana, Australorps og mange flere.
En god ide kunne være at starte med en af de mellemsvære racer for at få noget kød på så overskuddet af haner og eventuelt høner har en slagteværdi.
Bagefter kan man måske bruge Brakel eller Minorka for at få ægstørrelsen endnu mere op eller Engelske Araucana og Maran hvis man vil have de populære ægfarver.

Dette er bare forslag fra min side for at få det optimale ud af egne æglægningsmaskiner.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ægte Amrikaner
« Svar #17 Dato: 24 Februar , 2014, 19:02 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub