Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges  (Læst 17873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #15 Dato: 09 Oktober , 2013, 08:50 »
Tusinde tak for jeres input  :)
Rigtigt dejligt lige at få noget konstruktivt, jeg kan gøre.

Nu har jeg tænkt mig at gøre følgende:

Isolere de 3 mobbede høner i den ene ende af hønsegården med det ekstra bur jeg har, hvor de fint kan ligge og sove - det er lidt større end den plads de plejer at krybe sammen på om natten, så det burde kunne gå.

De kan så stadig se de andre høns og hanen ... og så vil jeg fodre hende og sørge for at hun drikker (når jeg er hjemme) ... og ellers give dem alle tre noget godt at spise, så deres foderstand kan bedre sig.

Jeg skal nok lige tjekke hende, Martin - men jeg stod lige ved siden af - så jeg var over hanen i løbet af 2 sek. og tror ikke han har forårsaget skade.  Tror faktisk mere, at jeg blev forskrækket over scenariet, når hun nu har det skidt.

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #16 Dato: 09 Oktober , 2013, 09:44 »
Fin midlertidig løsning /o men ikke noget med at de andre må komme på besøg på den anden side. Især din orpington skal vide, at hun er tryg HELE tiden.

Lad os høre, hvordan det går, og jeg krydser fingre for, at den gule frue liver op igen v.h.a. denne særforplejning.
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2013, 10:54 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #17 Dato: 09 Oktober , 2013, 10:48 »
Fin midlertidig løsning /o men ikke noget med at de andre må komme på besøg på den anden. Især din orpington skal vide, at hun er tryg HELE tiden.

Nej - jeg sætter nettet på tværs nede midt i gården, så de ikke kan få tilløb og flyve over - og så kan jeg evt. sætte havehegn op mellem hønsegård og skur, så de 3 kan komme ud og nippe græs der, mens de andre går i haven i den anden ende ...
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2013, 10:58 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #18 Dato: 09 Oktober , 2013, 17:35 »
Jeg tror måske det er værre med Madam Orpington end først antaget.

For det første har hun fået et ordentlig hak i kammen af hanen i morges - og det har blødt lidt, så det var vist godt, at jeg lukkede hende ind i hønsehuset alene i morges. Nu er hun isoleret med de to New Hampshire i den ene ende af hønsegården med deres egen lille 1-værelses.

MEN

Da jeg ville fodre hende lidt (hun havde slet ikke spist af det kræs, jeg havde sat ind til hende i morges), fik jeg fat omkring hendes bryst på en anden måde ... hun er helt svundet ind ... og foran var der ansamling af noget, der kunne minde om blod, da det var var helt blåligt at se på gennem huden.  Selve ansamlingen var som en knude på størrelse med et stort æg eller lille æble ...

Damn  :'(  :'(  :'(  ... hvad sker der lige ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #19 Dato: 09 Oktober , 2013, 17:41 »
...lyder som forstoppelse af kroen - sur kro.

Du kan prøve forsigtigt at massere kroen. Tag hende på skødet, få hende til at falde til ro og så massèr kroen i rolige bevægelser. Denne behandling skal gentages flere gange. Ingen garanti for virkning, men der er ikke rigtig så mange andre muligheder.

Personligt tror jeg ikke på den med at give olie
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #20 Dato: 09 Oktober , 2013, 17:45 »
...lyder som forstoppelse af kroen - sur kro.

Du kan prøve forsigtigt at massere kroen. Tag hende på skødet, få hende til at falde til ro og så massèr kroen i rolige bevægelser. Denne behandling skal gentages flere gange. Ingen garanti for virkning, men der er ikke rigtig så mange andre muligheder.

Personligt tror jeg ikke på den med at give olie

OK - hvordan ved jeg om det virker - eller hvornår det er håbløst - og hvad så ?
(jeg er væk 3 dage i næste uge ... kan jeg godt springe over de 3 dage ?)

Kan jeg fodre med noget, der gør det nemmere for hende at spise/fordøje maden ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #21 Dato: 09 Oktober , 2013, 18:13 »
Du skal bruge mest tid på at massere den nederste del af kroen og der skal masseres flere gange om dagen.

Hun klarer den ikke til næste uge, hvis ikke du får åbnet for passagen fra kroen og ned til kråsen i løbet af de kommende dage.

Hun skal ikke spise noget før der er passage videre i systemet, kroen er jo stopfyldt, men A38 med levertran, undulatfrø...hvis hun vil have dem og ellers masser af vand, og du skal IKKE tvangsfodre hende!

Som sagt ingen garanti - men måske kan det give dig håb at vide, at jeg har i hvert fald tre eksempler på, at hønen klarede skærene.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #22 Dato: 09 Oktober , 2013, 18:36 »
Du skal bruge mest tid på at massere den nederste del af kroen og der skal masseres flere gange om dagen.

Hun klarer den ikke til næste uge, hvis ikke du får åbnet for passagen fra kroen og ned til kråsen i løbet af de kommende dage.

Hun skal ikke spise noget før der er passage videre i systemet, kroen er jo stopfyldt, men A38 med levertran, undulatfrø...hvis hun vil have dem og ellers masser af vand, og du skal IKKE tvangsfodre hende!

Som sagt ingen garanti - men måske kan det give dig håb at vide, at jeg har i hvert fald tre eksempler på, at hønen klarede skærene.

Jeg tror på, at hun klarer det, for hun virker ikke apatisk, og jeg synes, at jeg fik masseret godt op i det. Fik tjekket billedet af tværsnittet af en høne her på Forum - og det er helt klart kroen, den er gal med  (linket videre derfra til Sur Kro virker ikke).

Vil massere hende igen i morgen tidlig inden arbejde og så give hende mulighed for en skål med A38 med levertran og undulatfrø.
Jeg læste et sted, at man god kunne give hende vand og A38 med injektionssprøjte for at få blødet lidt op i kroen - er du enig ?

Panikken har lagt sig - tak  /o  :)
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2013, 18:41 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #23 Dato: 09 Oktober , 2013, 18:43 »

Jeg læste et sted, at man god kunne give hende vand og A38 med injektionssprøjte for at få blødet lidt op i kroen - er du enig ?


Nej - jeg er ikke enig - ikke helt i hvert fald

 I aften skal hun ikke have noget, andet end det, som hun selv spiser og drikker inden sengetid...som er snart.

I morgen tidlig masserer du igen, og lige så snart hønen begynder at føle en lettelse i kroen, så forsvinder trykket og kvalmen, og så begynder hun at spise selv. Dog kunne du give hende 4-5 ml. kold, kogt vand med druesukker i sprøjte i morgen tidlig, for at give hende et energiboost

« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2013, 18:46 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #24 Dato: 09 Oktober , 2013, 18:51 »
I aften skal hun ikke have noget, andet end det, som hun selv spiser og drikker inden sengetid...som er snart.

I morgen tidlig masserer du igen, og lige så snart hønen begynder at føle en lettelse i kroen, så forsvinder trykket og kvalmen, og så begynder hun at spise selv. Dog kunne du give hende 4-5 ml. kold, kogt vand med druesukker i sprøjte i morgen tidlig, for at give hende et energiboost

Hun ER gået til ro ... for en halv time siden ... hun drikker ikke af sig selv (kun i går har jeg bemærket det). Til gengæld gik hun i haven og nippede lidt til græsset tidligere i dag.

Jeg vil give hende vand med druesukker i morgen tidlig.
Tak for hjælpen  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #25 Dato: 09 Oktober , 2013, 19:11 »
fint ...at du så hende drikke i går, så har hun ikke gået i flere dage med totalt stoppet kro, hvilket betyder at hun ikke er ved at sygne hen pga mangel på mad og vand /o

Får du den prop væk, så skal hun nok klare den
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #26 Dato: 09 Oktober , 2013, 20:25 »
fint ...at du så hende drikke i går, så har hun ikke gået i flere dage med totalt stoppet kro, hvilket betyder at hun ikke er ved at sygne hen pga mangel på mad og vand /o

Får du den prop væk, så skal hun nok klare den

Det satser jeg hårdt på, at jeg gør, Helle - tak for hjælpen ... skal nok komme med en update :)

 *b
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #27 Dato: 09 Oktober , 2013, 21:59 »
 *k *k

Det er altid trist når man oplever sur kro.

Jeg håber du har held med massagen, som anbefalet af Helle. Det er desværre eneste mulighed (hvis man ikke vil gå så vidt at lade hønen operere - hvilket jeg personligt mener er at gå for vidt).

Det lykkes i nogle få tilfælde at redde dyr med sur kro ved at give massage.

Jeg kan godt lide forslaget om vand med druesukker, for det sikrer at dyret får lidt næring trods blokeringen i kroen.

Når det er sagt, så vil jeg samtidigt anbefale at give dyret fred, hvis massagen ikke hjælper efter et par dage. 'Sur' kro refererer til at der sker en fermentering/gæring af det foder der står ophobet i kroen, og denne gæringsproces fortsætter, hvis ikke foderet begynder at slippe videre ned i systemet. Og det vil formentlig resultere i en smertefuld død.
Mvh
Erik Andersen

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #28 Dato: 09 Oktober , 2013, 22:01 »
Når det er sagt, så vil jeg samtidigt anbefale at give dyret fred, hvis massagen ikke hjælper efter et par dage.

Tak Erik :)
Hvordan ved jeg, at det går fremad ?
Alm. opkvikken - at "knuden" bliver mindre eller forsvinder - eller ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Svært for nye høns at falde til ... ideer søges
« Svar #29 Dato: 09 Oktober , 2013, 22:14 »
Alm opkvikken vil du næppe opleve med det samme. Hun har jo været døden nær.

Du må føle dig frem. Bliver knuden ikke mindre er der ingen fremgang. Det er meget lidt sandsynligt at hun genfylder kroen kort efter at der evt er kommet 'hul igennem', netop fordi hun har været meget syg.
Mvh
Erik Andersen