Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Faldende protein-indhold i DK korn.  (Læst 16191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #15 Dato: 16 Januar , 2013, 22:58 »
Janni; jeg er igang med at lave en hobbyudgave af det dokument rudy linker til, men det tager nok lige et par dage indtil jeg har kogt det ned til noget brugbart for alm. Mennesker. Regner med at det bliver et regneark hvor man indtaster hvor mange kg færdigt foder man ønsker, og så kan lege med hvor mange % man ønsker af de forskellige slags korn og frø m.m. i blandingen. Så beregner den hvor mange kg/gram man skal tilsætte af hver slags. Samtidig beregner den energi og næringsindhold for blandingen.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #16 Dato: 16 Januar , 2013, 23:37 »
Hønehuset, her er mit forslag til hvordan man kommer i gang med at lave sit eget foder.
Giv hønsene et foder der består af:

50 %: byg, hvede, havre og/eller majs. Gerne flere forskelllige af disse. Det må ikke være majs det hele, men gå også efter hvad du kan skaffe billigt.

25 %: æglægningspiller (eller evt. frit tilgængeligt, så meget de selv ønsker).

25 %: med fokus på ekstra protein, vitaminer og mineraler. Fx:

Vitaminer og mineraler = spiret korn, grønt fra have/natur, planteolie, fiskeolie og solsikkekerner.

Protein = fiskemel, foderærter, tun, torskerogn, skyr, yoghurt eller kødproduker (plus solsikkekerner og spiret korn igen).

Samt naturligvis madrester, skaller og vand.

Med fx korn, majs og ærter (som let kan købes billigt hos landmænd) samt lidt plantolie og fiskeolie er man kommet rigtigt langt.
Og med grønt fra haven, samt spiret korn om vinteren er man næsten i mål. Så skal der blot lidt ekstra protein til.
Det behøver ikke være dyrt eller svært. Resten er finjusteringer, og en dag kan du måske sige helt farvel til æglægningsfoder.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2013, 23:40 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #17 Dato: 17 Januar , 2013, 08:54 »
Man kan nok ikke lave en decideret foderplan udfra denne men når man alligevel er igang så vil jeg da anbefale et lille kig alligevel.
Det er bla. en god oplysning hvor meget man maks. anbefaler af hvert fodermiddel. Og det er let at forstå.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1473.msg11361#msg11361

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #18 Dato: 17 Januar , 2013, 09:04 »
Tak for et godt link, Danny.

Ved du evt. hvor man købe ærter? De har det ikke i Danish Agro, og i Land & Fritid har de gule ærter. Men jeg ved ikke om det kan bruges?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #19 Dato: 17 Januar , 2013, 09:10 »
Ofte kan man godt købe ærter på foderstoffen.

Men hvis du har en økolog, der er hjemmeblander, i nærheden. Så er han et godt bud. Økologer kan sommetider have svært ved at tilføje protein nok og derfor har de ofte ærter med i deres foderplan.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #20 Dato: 17 Januar , 2013, 10:51 »
Tusind tak alle.
Det lyder nu alligevel lidt mere spisligt. Måske hjalp det også med lidt søvn  *e

Jeg må over til min pusher i dag og høre hvad egenligt de hønsekorn fra Versalase(-Staves?? posen er tømt i tønden og smidt ud ::)) Og Fuld af pep i grunden er for noget? Det må da kunne uddybes så jeg kan starte  med at nogenlunde ramme samme værdier, for det ser ud til det har gjort dem store flotte og de  ligger fint med æg.
Kan de tåle alm. flad fisk i stedet for fiskemel, hvis jeg piller dem helt fri for ben. Vi har nemlig adgang til friske fladfisk lige fra båden og det virker bare mere naturligt når de :) ikke er gjort til ugenkendligt mad :)

Vi har lige nu blandet tørret ærter og majs i kornet til ænder og gæs.
Duerne spiser noget pusheren kalder sportdueblanding der er blandt andet ærter i.

Alle får hele majs/ærter, (undtaget når der er små dunboller) ud fra mit synspunkt de spiser det gladligt, men de er jo også store, og jeg har hørt det taber næringsværdi når det er kværnet. Men er det korrekt for ellers må det jo en tur forbi en kværn.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #21 Dato: 17 Januar , 2013, 10:56 »
Glemte lige at spørger om noget :)

Sidst da jeg købte en pose majs beklagede pusher sig over der desværre ikke var flere franke majs.
Jeg tænkte først at det er da kun fint med danske vare så støtter jeg Danmark og undgår laaaaang transport.

Men han siger der er noget andet olieindhold som er godt for sorte dyr. Er der nogen herinde der kender hvad det er for noget, for nysgerrig det blev jeg jo ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #22 Dato: 17 Januar , 2013, 11:08 »
Glemte lige at spørger om noget :)

Sidst da jeg købte en pose majs beklagede pusher sig over der desværre ikke var flere franke majs.
Jeg tænkte først at det er da kun fint med danske vare så støtter jeg Danmark og undgår laaaaang transport.

Men han siger der er noget andet olieindhold som er godt for sorte dyr. Er der nogen herinde der kender hvad det er for noget, for nysgerrig det blev jeg jo ::)

Majs er majs, det er mikroskopiske forskelle på de enkelte sorter. Forskellene er så minimale at det bestemt ikke kan på virke dyrene.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #23 Dato: 17 Januar , 2013, 11:26 »
Mon ikke den forskel de snakker om mest er på deres avance...  8)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #24 Dato: 17 Januar , 2013, 12:11 »
Det hedder Versele Laga. Inde på deres hjemmeside, står der en masse om deres foder. Anne-Marie (Kurup) var så sød at gøre mig opmærksom på at man kun kan blande VL med 20 % korn - det vidste jeg ikke! Så det er sikkert derfor, mine Orpington ikke er gået i æglægning i nu.

Ang. de ærter fra L & F så står de er gule... er det lige meget om de er gule, grønne, røde eller blå?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #25 Dato: 17 Januar , 2013, 12:52 »
Mon ikke den forskel de snakker om mest er på deres avance...  8)

Netop min tanke  /o

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #26 Dato: 17 Januar , 2013, 12:53 »
Citér
Ang. de ærter fra L & F så står de er gule... er det lige meget om de er gule, grønne, røde eller blå?
Ikke nødvendig men der kan være forskel. Gule ærter kan  indeholde bitterstoffer, det er efter sort, som  gør at de ikke appetitlig for høns, samtlige grønne sorter er bitter fri, det er de moderne gule sorter også, men der kan være nogen som  stadig avler de gamle bitre sorter.
Du skal være opmærksom at proteinet i ærter skal suppleres med andre proteinkilde  som har høj indhold af svovlholdige aminosyrer; mention og lysin, feks, raps, fiske- eller kødmel, madrester med kød eller fisk, mælkeprodukter, generelt i animalskeprodukter og planter i kålslægten.
For fritgående høns med rimelig udendørs er problemet ikke stor,  de få jo masser af proteiner af god kvalitet i form af orm, insekter, snegle og lignende.

Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #27 Dato: 17 Januar , 2013, 13:09 »
Jeg tænker at det er den moderne slags gule ærter, når L & F sælger dem? Mine går ude, og får et mejeriprodukt hver anden dag.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #28 Dato: 17 Januar , 2013, 13:32 »
Aaahh, jeg bliver så dejlig klog når jeg læser forum, hvor er det altså skønt, med så mange kloge hoveder der er så søde at dele den fantastiske viden /o
Jeg pønser lidt på at hekse lidt med at udvidde køkkenhaven og lave riiiiigeligt med ærter, majs, rosen+grønkål så der er til næste vinter...(Nej nej der er sikkert ikke noget at hente på det økonomiske, men det er altså så sjovt og tilfredstillende når man selv har lavet tingene. Nu har jeg fået snitterne i en rigtig gammeldags enrækket såmaskine, så nu skal der virklig puttes ting og sager i jorden. Den ligger der jo alligevel, åhh hvor blir det sjovt at se om det lykkedes ;) Hvede roder jeg mig ikke ud i(endnu) Men er der andre sager som kunne være fornuftige at dyrke som frisk grønt tilskud. Vi har en gammelfrugthave og jeg ønsker mig flere æbletræer, for både os tobenet og dyrene eeeelsker dem, og vi er allerede løbet tør, selvom der var 2 trailerfulde ::)

Martin de ærter der ligger i vores foderblanding er lysegrønne. Jeg ved ikke hvad sort det er, men jeg har lige set på duernes pose og det er oså fra Vl.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Faldende protein-indhold i DK korn.
« Svar #29 Dato: 17 Januar , 2013, 14:17 »
I de fleste dueblandinger er der også ærter. Men jeg vil bare gerne have en pose med rene ærter.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.