Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald  (Læst 60691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #45 Dato: 27 Januar , 2014, 23:23 »
Orv Linda.

Stor respekt for den minkavler, der vedkender sig et ansvar, selvom det ikke er bevist, at det var en mink fra hans besætning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #46 Dato: 28 Januar , 2014, 05:20 »
Når du nu skal bo i nærheden af minkavlere, Linda - så er du sørme heldig med den nærmeste - stor respekt for ham. Det var en rigtig positiv oplevelse midt i alt det tragiske.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #47 Dato: 29 Januar , 2014, 14:42 »
sådan  /o Det er jo som vi snakkede om stor forskel på minkavlere, og du er heldig med ham. Håber du går fri af dem for fremtiden. (minkene altså  ;) )
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #48 Dato: 07 Februar , 2014, 16:38 »
Niels Rasmussen fra DFfr og jeg har skrevet en pæn mail til minkforeningerne, men de har såmænd ikke engang gidet svare. Det synes jeg umiddelbart er dumt af dem. Men sådan er der så meget.

De får lige et ring i næste uge, og så må vi ellers i gang med at stikke til dem i pressen og Folketinget.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #49 Dato: 11 Februar , 2014, 16:48 »
Efter en telefonsamtale kom der et negativt svar fra minkavlerne. Så må vi se om vi kan overbevise dem via pression...

Det var denne mail vi skrev.

Kære minkavlere

Vi henvender os til jer på vegne af Dansk Fjerkræ Forum og Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl for at høre hvordan I som organisation stiller jer i forhold til de skader som undslupne mink forårsager. Vi har desværre mange tilfælde hvor undslupne mink kommer ind i små hobbybesætninger med høns, ænder og duer og slår mange dyr ihjel. Avlsarbejde bliver ødelagt og det kan være en bekostelig affære at indkøbe en erstatning for de dræbte dyr.

Hvis det er en hund som angriber, så finder der en erstatningsordning for dette, selv om hunden er ukendt (eller uforsikret). FAH er en forening, som behandler sager, hvor skaden er forårsaget af uforsikrede eller ukendte hundehttp://www.dfim.dk/Danish/Sider/FAH.aspxog vi kunne forestille os en lignende ordning når det gælder angreb af mink, hvor erstatningen bliver udredt af Pelsdyravlerforeningen.

Vi er bekendt med at nogle minkavlere i dag giver erstatning, også selv om det ikke er sikker at det er ”deres” mink der har udrettet skaderne, men desværre er det ikke altid tilfældet at minkavleren vil give erstatning og det vil vi gerne rette op på. Det ville også være mest fair i forhold til minkavlerne hvis det blev dækket i fællesskab og ikke en enkelt minkavler hang på erstatningen.

Nogle af de ting som vi kunne tænke os at få en ordning på er

En fælles pulje for erstatning, så det ikke er op til den enkelte minkavlers mening, men en ensartet og fair godtgørelse, ligesom der er for skader efter hunde.

Mulighed for lån af fælder til at fange mink, hvis de observeres eller for at begrænse skaden efter angreb. Liste over kontaktpersoner i nærområdet.

Mulighed for at komme af med døde dyr efter minkangreb, alternativt at disse udgifter dækkes af forsikringsordningen.

Vi håber at I er interesset i at medvirke positivt til at kompensere for de skader som undslupne mink forårsager og ser frem til at høre fra jer.


Med venlig hilsen

Finn Jensen
Dansk Fjerkræ Forum
http://fjerkrae.dk

Niels Rasmussen
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl
http://racefjerkrae.dk
Svaret fra minkavlerne er vedlagt

Der er et par ting vi vil forfølge. Bla. minkavlernes påstand om at problemet er "stærkt begrænset". Det kan vi desværre ikke se...
Endvidere så påstanden om de juridisk ikke kan gå ind i en fælles ordning. Det lyder mærkeligt.
Samtidig må det vist være længe siden at der direkte blev sat mink ud i havne, så den lyder søgt. Det vil vi også få undersøgt.

Jeg har taget kontakt til de 2 jægerforeninger, som åbenbart gerne vil låne fælder ud til hønseejere der bliver udsat for minkangreb. Så må vi se om vi kan få nogle kontaktpersoner der man kan henvende sig til

Det vil stadig være en hjælp og støtte, hvis dem som bliver udsat, eller har været det, vil skrive det i denne tråd.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=30260.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #50 Dato: 11 Februar , 2014, 17:20 »
Ja jagtforbundet af 2014 skal da nok være løsningen på alle problemer med mink! Ved godt at det store jægerforbund også har planer om det, men mig bekendt er der vist et stykke vej endnu.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #51 Dato: 11 Februar , 2014, 21:10 »
Har jagtforbundet af 2014 i det hele taget haft afholdt en skiftende generalforsamling endnu?? Jeg ved der er flere jagtforeninger rundt om i landet gerne er behjælpelig med fælder osv, men det havde nu pyntet på minkavler foreningen og ikke være så afvisende.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #52 Dato: 11 Februar , 2014, 21:44 »
Ja, de har afholdt en lukket generalforsamling på et hemmeligt sted. Tyder jo godt for en ny åben forening.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #53 Dato: 11 Februar , 2014, 22:13 »
Statistik og tørre tal er jo så taknemmelige. De kan ikke tage til genmæle, end ikke beskrive hvad der ligger bag de fremkomne resultater.  /d

Når jeg tager mine kritiske briller på er problemet jo netop stigende. Tabellen i minkavlernes svar viser det 'tydeligt'. Fra 2011 til 2012 steg antallet af nedlagte dyr jo med hele 3,2 pct. Disse dyr yngler flittigt, så jeg gruer da for at se stigningen fra 2012 til 2013.

Så en jagttabel kan nok kun bruges til at sløre en manglende interesse for at tage ansvar for noget man burde gøre ganske naturligt.

Henvisningen til at man kan lave en erstatningsordning for hunde pga bekendtgørelsen om ansvarsforsikring af hunde, men at man ikke kan lave en tilsvarende erstatningsordning for mink må være 2014's største selvmål. ;D . Det klares jo let ved en bekendtgørelse om at hver enkelt mink skal være ansvarsforsikret, på lige fod med hver enkelt hund. ;D ;D 
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #54 Dato: 12 Februar , 2014, 08:13 »
Ja jagtforbundet af 2014 skal da nok være løsningen på alle problemer med mink! Ved godt at det store jægerforbund også har planer om det, men mig bekendt er der vist et stykke vej endnu.
Jeg fornemmer, at der er noget baggrundsviden jeg mangler.. Jeg er totalt blank på det her område, så please kom med nogle oplysninger om det her. Også gerne i en privat besked, hvis det er mere belejligt.

Henvisningen til at man kan lave en erstatningsordning for hunde pga bekendtgørelsen om ansvarsforsikring af hunde, men at man ikke kan lave en tilsvarende erstatningsordning for mink må være 2014's største selvmål. ;D . Det klares jo let ved en bekendtgørelse om at hver enkelt mink skal være ansvarsforsikret, på lige fod med hver enkelt hund. ;D ;D 
Såmænd også noteret her...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #55 Dato: 12 Februar , 2014, 14:39 »
Jeg fornemmer, at der er noget baggrundsviden jeg mangler.. Jeg er totalt blank på det her område, så please kom med nogle oplysninger om det her. Også gerne i en privat besked, hvis det er mere belejligt.
Såmænd også noteret her...

Jagtforbundet af 2014 er så nystartet som det næsten kan blive. Det er startet pga utilfredshed med Danmarks jægerforbund. Allered inden de er startet har der været en del diskussion om foreningen og nogle af folkene bag. Hvad der præcist er blevet ud af det ved jeg ikke, men min umiddelbare opfattelse er at det er et meget lukket forbund mht deres arbejde og metoder, hvilket vel er årsagen til at de har holdt deres skiftende generalforsamling for lukkede døre i hemmelighed.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #56 Dato: 12 Februar , 2014, 14:46 »
Og så har Erik ret i at statistik og tørre tal, er taknemmelige. Man skal altid huske at vildtudbytte statistikken er et udtryk for hvad der er blevet nedlagt (hvis ellers alle har indsendt de oplysninger) og ikke hvad der reelt lever af dyr. Det vil sige, at når vi kigger på min personlige statistik for den tid jeg har haft jagttegn, så er eksempelvis råvildt uddød i dk  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #57 Dato: 20 Februar , 2014, 11:54 »
Indslag om bekæmpelse af mink i naturen fra TV2Lorry.
http://www.lorry.dk/artikel/202889?autoplay=1&video_id=88035
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #58 Dato: 20 Februar , 2014, 12:07 »
En fælde som er lånt til ære for fotografen...  /d

JF14 har ENORME planer. Nogle totalt urealistiske. Men de er usandsynligt gode til at få spalteplads i aviser og nu tilsyneladende også tid på TV.

Det er naturligvis positivt at de vil starte et minkkorps, og håber da det lykkes. Det kan næsten få mig til at melde mig ind i foreningen for at deltage i det. Men de har bare så mange andre vanvittige idéer som gør at man ikke har lyst til at støtte dem. Alene det at de i deres vedtægter sikrer stifterne 8 år i bestyrelsen synes jeg er ret udemokratisk.

Nå, ikke det tråden går på...  ::)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #59 Dato: 06 Marts , 2014, 11:02 »
Tv MidtVest vil lave et indslag om dette her og i den forbindelse vil de gerne snakke med en fjerkræavler som har været udsat for minkoverfald og mistet høns/ænder. Evt. nogle billeder af det.

Så er der en avler i TV MidtVest sendeområde, så kontakt mig på finn@fjerkrae.dk med tlf. nummer og område.

Kom frisk :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi