Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemskine VS. skruk høne.  (Læst 124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Rugemskine VS. skruk høne.
« Dato: 09 August , 2012, 20:08 »

Ja hvad syntes i ? jeg har gule orpington, og de ruger bare de ser et æg ved naboen  :)

Men syntes ikke rigtig jeg for noget ud af dem. De er slemme til at smadre æggene syntes jeg, ville gerne lave en 50-60 kyllinger pr år, og det burde mine 7 høner nok kunne klarer.

hvad anbefaler i ?
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Rugemskine VS. skruk høne.
« Svar #1 Dato: 09 August , 2012, 20:24 »
For det 1. så skal en stor Orpington høne ikke have så mange æg som den syntes at kunne dække. Den skal ikke have flere end den kan "skræve" over dem når den går på reden, dvs. måske ikke mere end 10 rugeæg. Ellers kommer den til at træde rugeæg itu.

Man undgår alt bøvlet med at styre/indstille såvel temperatur som fugt når der bruges rugehøne, men der kan så tilgengæld være nogle udfordringer når rugningen er tilendebragt og rugehønen vil forlade reden hvis der stadig ligger æg og disse er ved at klække. Der kan godt mistes kyllinger når skrukken forlader reden.

Disse problemer undgår man selvsagt ved brug af rugemaskine, men denne skal indstilles og passes i 3 uger.

Så der er bestemt vigtige og afgørende ting for og imod, det kommer i sidste ende an på hvad man er til, og hvordan man bedst håndterer de 2 måder til udrugning.